Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: tips om hur man bygger plz  (läst 10526 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad victor_b

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
tips om hur man bygger plz
« skrivet: september 07, 2010, 19:10:26 PM »
hej!
har en ford escort som ska bli folkrace bil men det är första gången jag bygger så jag är glad för alla tips jag kan få.  :help:
« Senast ändrad: september 07, 2010, 20:49:18 PM av victor_b »
crash, bom, bang RALLY MUSTANG (:

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: tips om hur man bygger plz
« Svar #1 skrivet: september 07, 2010, 19:50:49 PM »
Ett bra tips är att kolla igenom reglerna. Där får du inte bara tips, utan även hur du måste bygga för att det ska gå att vagnboksbesiktiga.

http://folkraceforum.se/regler/folkraceregler-t4.0.html

Utloggad victor_b

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: tips om hur man bygger plz
« Svar #2 skrivet: september 07, 2010, 20:40:40 PM »
tack :) har kollat där nu ,men jag undrar lite om själva byggandet också ,  ;D
crash, bom, bang RALLY MUSTANG (:

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: tips om hur man bygger plz
« Svar #3 skrivet: september 11, 2010, 23:32:04 PM »
Jag tror att det blir svårt att besvara dig när ingen vet vad det är du vill veta. Lite mer specifika frågor så går det lättare att svara. Jag vet ju till exempel inte om du vill veta hur man svetsar, hur en grind ser ut eller var man ska sätta tanken? Du förstår säkert hur rörigt det blir. Finns också rätt så mycket trådar att läsa här redan, det kan man lära sig mycket genom!  ;) Lycka till!

« Senast ändrad: september 12, 2010, 12:47:02 PM av victor_b »

Utloggad victor_b

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: tips om hur man bygger plz
« Svar #4 skrivet: september 12, 2010, 12:47:27 PM »
okej då ska jag skriva upp vad jag undrar:

*hur fixar man en bra grind?
*behöver man ha kvar torkaren där bak?
*broms ljus, ska man ta dom som finns o fixa på något sätt eller hur gör man ?
*och var ska man ha tanken, i reservhjuls baljan eller??
kommer nog mer frågor senare  ;D



sorry, ny här så råkade ändra det du skrivit först men tror jag fixade det :-\
« Senast ändrad: september 12, 2010, 12:50:20 PM av victor_b »
crash, bom, bang RALLY MUSTANG (:

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: tips om hur man bygger plz
« Svar #5 skrivet: september 12, 2010, 14:39:31 PM »
Grind - citerat från tekniska reglementet:
Citera
FR-T 1.1  Bärande delar och deformationszoner
Fram:
Förstärkning är fritt mellan torpedvägg, fram till en linje dragen genom framhjulens centrum.
Infästning mot torpedvägg ska förses med en platta av minst 60 cm2
 yta, plattans tjocklek minst 2
mm. Fronten kan utbytas mot plåt eller nät av max godstjocklek 1 mm. Fastsättning fritt.
Fronten får innanför frontplåt, förses med en grind bestående av max 2 st horisontella fyrkantsrör
med max dimension 28 x 28 mm eller 2 horisontella rör med max dimension 28 mm.
Godstjockleken i båda alternativen max 2,6 mm. Mellan de båda horisontella rören får max 3 st
vertikala rör fästas.
Infästning ska ske längs fram i bilens front och kan förstärkas med en platta max 5 mm tjock, max
80 mm bred samt maxhöjd = grindens höjd + 50 mm. För kontroll av godstjocklek i grindens rör
ska mäthål med diameter 6 mm upptagas.

 
Bak:
Stommens grundkonstruktion, d.v.s. bärande delar, ska bibehållas. Bakom hjulaxelcentrum får grind
(ar) monteras med samma utförande och samma rördimensioner som för framgrinden, grinden får
även följa sidorna och infästas i hjulhusen. Invändigt får hål upptagas för att underlätta riktning av
karossida.
Ganska klart, det enda du behöver klia dig i skallen för är att räkna ut hur du gör en stark infästning i karossen i grindens ändar - och det beror mest på hur karossen i fråga ser ut.

Baktorkare:
Citera
FR-T 7.1  Vindrutetorkare
Torkare och spolning med god kapacitet ska finnas. Om bilen i original är utrustad med 2
vindrutetorkare ska dessa bibehållas och vara väl fungerande. Spolarvätskebehållare i
kupéutrymmet ska vara välfastsatt med bult min M8, vätskevolymen får ej överstiga 10 liter.
Nähä, inget om torkare bak i reglementet? Då läser du detta som stod högt upp i reglementet istället:
Citera
Tillämpning av tekniska reglementet
När Du läser det tekniska reglementet ska Du tänka på följande: 
Läs regeltexten och om det inte speciellt anges att något är tillåtet så betyder det, att man inte tillåter
någon form av förändring från originalutförandet.
 
Det betyder att det som inte uttryckligen finns angivet, är att betrakta som förbjudet. 
Det åligger alltid den tävlande att bevisa för besiktningen och domaren att hans bil överensstämmer
med reglementet helt och hållet under tävlingen.

Det är dock värt att veta att denna del av reglerna sällan följs, exempelvis står det ingenstans att hjulupphängningar får förstärkas, och det finns väl inte en enda seriöst byggd Volvo 240 utan förstärkta länkarmar - dom brukar krökas första gången man kör emot något annars...

Bromsljus: Vissa flyttar in orginallyktorna innanför bakrutan, andra köper nromsljus som ska sitta där. Gör det som funkar bäst med de grejer du har eller kan köpa, så länge det följer reglerna:
Citera
FR-T 7.3  Strålkastare/lyktor
Två (2) stopplyktor bak, som avger rött sken när bromspedalen ansätts, ska finnas med lysande yta
min 40 cm2
/st., samt glödlampa, min 18 W, max 21 W i vardera lampa. Om bromsljus av diodtyp
används ska den lysande ytan vara min 40cm2
/st. och styrkan motsvara 18-21 W. 
Originalbelysningsarmatur ska bortmonteras och därvid uppkomna hål täckas med plåt.
Om hålen användes för ventilation ska de täckas med nät.


Tankplacering:
Citera
FR-T 3.2  Bränslesystem
Endast ej skarvade bränsleledningar får fritt dragas inne i bilen, dock ej i anslutning till annan
ledning. Ett avstånd om minst tio (10) centimeter ska finnas. Torpedgenomgångar ska göras med
tätslutande bussningar. Alla ledningar ska vara väl klamrade.
Original bränsletank ska demonteras och ersättas med annan tank om max tolv (12) liter, väl fastsatt
med svets eller bult minimum 8 mm, minst 30 cm från karossida. Tank placerad utanför kaross ska
monteras på samma plats som originaltanken.
  Tanken ska vara försedd med tätslutande lock och
urluftning med backventil mynnande utanför bilen.
Tank får ej placeras i kupé eller motorutrymme. Tank ska vara läckage och flamsäkert avskilda från
kupéutrymmet.

Ganska fritt alltså, vanligtvis är det bagagen den hamnar i. Reservhjulsbaljan funkar om den är minst 30cm från karossens utsida, men det är säkrare att försöka hamna närmre mitten av bagagen - dels för att det är säkrare, och dels för att man har större chans att köra vidare även efter att man fått bilen hoptryckt...


Läs reglementet ordentligt, och gå runt i depån och kolla hur andra har byggt sina bilar. Använd de lösningar du tycker verkar bra, eller hitta på något eget om du inte gillar hur andra byggt.

Utloggad victor_b

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: tips om hur man bygger plz
« Svar #6 skrivet: september 12, 2010, 20:14:43 PM »
TACK, får klura lite men det ordnar sig nog, ska försöka åka på nån tävling o kolla lite i depån     ;D
crash, bom, bang RALLY MUSTANG (: