Grind - citerat från tekniska reglementet:
FR-T 1.1 Bärande delar och deformationszoner
Fram:
Förstärkning är fritt mellan torpedvägg, fram till en linje dragen genom framhjulens centrum.
Infästning mot torpedvägg ska förses med en platta av minst 60 cm2
yta, plattans tjocklek minst 2
mm. Fronten kan utbytas mot plåt eller nät av max godstjocklek 1 mm. Fastsättning fritt.
Fronten får innanför frontplåt, förses med en grind bestående av max 2 st horisontella fyrkantsrör
med max dimension 28 x 28 mm eller 2 horisontella rör med max dimension 28 mm.
Godstjockleken i båda alternativen max 2,6 mm. Mellan de båda horisontella rören får max 3 st
vertikala rör fästas.
Infästning ska ske längs fram i bilens front och kan förstärkas med en platta max 5 mm tjock, max
80 mm bred samt maxhöjd = grindens höjd + 50 mm. För kontroll av godstjocklek i grindens rör
ska mäthål med diameter 6 mm upptagas.
Bak:
Stommens grundkonstruktion, d.v.s. bärande delar, ska bibehållas. Bakom hjulaxelcentrum får grind
(ar) monteras med samma utförande och samma rördimensioner som för framgrinden, grinden får
även följa sidorna och infästas i hjulhusen. Invändigt får hål upptagas för att underlätta riktning av
karossida.
Ganska klart, det enda du behöver klia dig i skallen för är att räkna ut hur du gör en stark infästning i karossen i grindens ändar - och det beror mest på hur karossen i fråga ser ut.
Baktorkare:
FR-T 7.1 Vindrutetorkare
Torkare och spolning med god kapacitet ska finnas. Om bilen i original är utrustad med 2
vindrutetorkare ska dessa bibehållas och vara väl fungerande. Spolarvätskebehållare i
kupéutrymmet ska vara välfastsatt med bult min M8, vätskevolymen får ej överstiga 10 liter.
Nähä, inget om torkare bak i reglementet? Då läser du detta som stod högt upp i reglementet istället:
Tillämpning av tekniska reglementet
När Du läser det tekniska reglementet ska Du tänka på följande:
Läs regeltexten och om det inte speciellt anges att något är tillåtet så betyder det, att man inte tillåter
någon form av förändring från originalutförandet.
Det betyder att det som inte uttryckligen finns angivet, är att betrakta som förbjudet.
Det åligger alltid den tävlande att bevisa för besiktningen och domaren att hans bil överensstämmer
med reglementet helt och hållet under tävlingen.
Det är dock värt att veta att denna del av reglerna sällan följs, exempelvis står det ingenstans att hjulupphängningar får förstärkas, och det finns väl inte en enda seriöst byggd Volvo 240 utan förstärkta länkarmar - dom brukar krökas första gången man kör emot något annars...
Bromsljus: Vissa flyttar in orginallyktorna innanför bakrutan, andra köper nromsljus som ska sitta där. Gör det som funkar bäst med de grejer du har eller kan köpa, så länge det följer reglerna:
FR-T 7.3 Strålkastare/lyktor
Två (2) stopplyktor bak, som avger rött sken när bromspedalen ansätts, ska finnas med lysande yta
min 40 cm2
/st., samt glödlampa, min 18 W, max 21 W i vardera lampa. Om bromsljus av diodtyp
används ska den lysande ytan vara min 40cm2
/st. och styrkan motsvara 18-21 W.
Originalbelysningsarmatur ska bortmonteras och därvid uppkomna hål täckas med plåt.
Om hålen användes för ventilation ska de täckas med nät.
Tankplacering:
FR-T 3.2 Bränslesystem
Endast ej skarvade bränsleledningar får fritt dragas inne i bilen, dock ej i anslutning till annan
ledning. Ett avstånd om minst tio (10) centimeter ska finnas. Torpedgenomgångar ska göras med
tätslutande bussningar. Alla ledningar ska vara väl klamrade.
Original bränsletank ska demonteras och ersättas med annan tank om max tolv (12) liter, väl fastsatt
med svets eller bult minimum 8 mm, minst 30 cm från karossida. Tank placerad utanför kaross ska
monteras på samma plats som originaltanken. Tanken ska vara försedd med tätslutande lock och
urluftning med backventil mynnande utanför bilen.
Tank får ej placeras i kupé eller motorutrymme. Tank ska vara läckage och flamsäkert avskilda från
kupéutrymmet.
Ganska fritt alltså, vanligtvis är det bagagen den hamnar i. Reservhjulsbaljan funkar om den är minst 30cm från karossens utsida, men det är säkrare att försöka hamna närmre mitten av bagagen - dels för att det är säkrare, och dels för att man har större chans att köra vidare även efter att man fått bilen hoptryckt...
Läs reglementet ordentligt, och gå runt i depån och kolla hur andra har byggt sina bilar. Använd de lösningar du tycker verkar bra, eller hitta på något eget om du inte gillar hur andra byggt.