Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Volvo 360  (läst 12239 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volvoracing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Volvo 360
« skrivet: september 14, 2010, 17:52:16 PM »
tjena
tänkte bygga mej en volvo 360 till folkracebil och skulle vilja ha några tips/ råd
hur gör man det bästa av bakvagnen med startsnabbhet
det borde väl gå och modda dit fjäderben fram från en 240
samt hur jag gör med kylaren om det bästa vore och sätta den i skuffen för det blir trångt under huven
tack på förhand

Utloggad tjipp

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: Volvo 360
« Svar #1 skrivet: september 18, 2010, 19:14:24 PM »
Trångt med kyl JA..

Framvagen är ju inga direkta problem, svetsa dit extra fästen för att få dit dubbla dämpare bara så blir det bra!

Bakvagnen är ju ingen hitt alls.. jobbigt stroppig å gubbhög är den med org bladfjädring...
Vända på axeln så den är ovanför bladfjädrarna kanske!?
Men bäst är ju att skippa bladfjädringen å mecka med andra fästen som håller axeln och vanliga dämpare/fjädrar eller fjäderben..
Jag Vill se fler 360 i folkrejs! Heja Heja!

Utloggad Ludde

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360
« Svar #2 skrivet: september 18, 2010, 22:08:07 PM »
Håller med föregående om framvagnen, original bakvagnen funkar fint men klossa emellan bladfjädrarna och hjulspindlarna för att få den lägre. Det är även klart rekommenderat att sätta "länkstag" på båda sidor original så sitter det bara på en sida (minns inte vilken) så ena hjulet kan röra sig mycket mer än det andra. Sen är det "bara" att hitta rätt mängd vikt så blir den riktigt potent i starterna, däck på 14-15" är att rekommendera dock är hjulhusen lite små så sänker man den mycket så börjar däcken ta i.   

Utloggad kalimero racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Volvo 360
« Svar #3 skrivet: september 19, 2010, 08:45:41 AM »
jag hade en 360 för ett antal år sen,240 bakaxel i fyrlnk, hembyggda fjädertorn med volvo v40 fjäderben.. tar du fjäderben från volvo  blir den stenhård i fjädringen, och det vill du ju inte ha bak :o.. motorn var en B230 ,större topp,kan och weber48,, orginal framvagn.. gick som faan

Utloggad Färnis

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
    • Färnis nya hemsida
SV: Volvo 360
« Svar #4 skrivet: september 19, 2010, 13:23:34 PM »
Kan intyga det  ;D den gick fint Dennis , kalimero

Utloggad kalimero racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
SV: Volvo 360
« Svar #5 skrivet: september 19, 2010, 19:45:25 PM »
skojjig som faan.. hoppas nya bygget blir lika kul.. undrar om den ännu lever
 :P :villha: :dyrka:

Utloggad joo

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Volvo 360
« Svar #6 skrivet: september 19, 2010, 20:54:32 PM »
Bakfjädern bör du kompletera med en tunnare fjäder (fanns på endel japanare) tyngden sätter du under reshjulsbaljan, några tjocka plåtar, och en i baljan , batteriet och tanken trycker du åkså ned i resbaljan , med ett kupat lock över , stötdämparna bak är ett problem , asconan hade några som var tillräckligt långa ,det går även att byta olja i orginalen ,motorn kan du flytta bakåt sa 10 cm om du kapar transaxeln och axeln inuti ,lite böckit men effektivt ,framfjädrarna kapar du sa 1,5 varv ock sätter in bakfjädrar från en golf typ etta ,drivaxlarna är inte de starkaste ,går att använda axlar från bubblan om du borrar upp hålen för bultarna

Utloggad Salle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360
« Svar #7 skrivet: september 21, 2010, 16:58:39 PM »
håller på att bygga en 360 just nu 8) blir att åka med org bakaxel och framvagn, vi får se hur de blir:)
Kör rakt i kurvor.

Utloggad volvoracing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Volvo 360
« Svar #8 skrivet: september 22, 2010, 22:05:11 PM »
ja jag fundera på och sätta fyrkantsprofil bak så man sänker den. fundera även på 240 fjäderben fram. blir till och börja med att köra b19 med enkel fögge medans jag bygger en b23a.  8)
kan du skcika över bilder salle så man kanske får lite inspiration :)
tack för alla tips än så länge skriv gärna mer
« Senast ändrad: september 22, 2010, 22:06:45 PM av volvoracing »

Utloggad Salle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Volvo 360
« Svar #9 skrivet: september 23, 2010, 17:36:24 PM »
visst kan jag de, msn/mail? :)
Kör rakt i kurvor.

Utloggad volvoracing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Volvo 360
« Svar #10 skrivet: september 24, 2010, 20:06:10 PM »

Utloggad Bracer

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Volvo 360
« Svar #11 skrivet: oktober 02, 2010, 09:05:58 AM »
120kg i skuffen, inte sänka då får det inte plats några däck. tar i innerskärmarna. Svetsa hel plåt under bärarm fram. Dubbla dämpare fram. Finns även tips på 300 powers forum hur man gör org fjäderben hårdare.

Utloggad volvoracing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Volvo 360
« Svar #12 skrivet: oktober 07, 2010, 18:22:58 PM »
ändrade planer  :dyrka: ska klämma i en bmw stora sexan på 193hk med låda och sen 240 bakaxel  ;D ni kommer säkert säga att det inte går men jag ger mig tusan på det.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Volvo 360
« Svar #13 skrivet: oktober 07, 2010, 18:26:15 PM »
VILJA     VÅLD     VASELIN      räcker inte storsläggan till ta en större

Utloggad volvoracing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Volvo 360
« Svar #14 skrivet: oktober 07, 2010, 18:30:58 PM »
tack första vettiga människan som säger nått bra  ;D det borde väl bli rätt fränt eller hur?