Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Volvo 440  (läst 9308 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad PiimPim

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Volvo 440
« skrivet: december 07, 2008, 14:12:53 PM »
Har en Volvo 440 som jag har tröttnat på, bara fel på den hela tiden. Funderade på att bygga folkrace av den, är det en bra idé? Har aldrig sett en 440 i folkrace men dom är ju ganska pigga så borde väl vara helt okej?
Jesus kunde inte gå på vatten, han visste vart stenarna låg.

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Volvo 440
« Svar #1 skrivet: december 07, 2008, 15:03:20 PM »
men om den går sönder hela tiden är det värkligen en bra bil att köra folkrace med??

jag har det en 440 eller om der var en 460 nåt av de.

Utloggad PiimPim

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Volvo 440
« Svar #2 skrivet: december 07, 2008, 15:43:06 PM »
Men hellre köra folkrace och mosa skiten ur den än o lägga ner massa onödiga pengar som man inte tjänar något på sen ;p
Jesus kunde inte gå på vatten, han visste vart stenarna låg.

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Volvo 440
« Svar #3 skrivet: december 08, 2008, 19:44:55 PM »
jo så kan man ju se de. men är de skoj att stå på tävling å ha en trasig bil efter första omgången???

men de kan hända att dom håller bra men jag vet inte.

Utloggad PiimPim

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Volvo 440
« Svar #4 skrivet: december 08, 2008, 20:58:21 PM »
Nej jag har inte heller nån aning. Därför jag ville höra lite med andra vad dom tycker. Den borde väl gå hyffsat med tanke på att den är lätt och förvånadsvärt pigg.
Jesus kunde inte gå på vatten, han visste vart stenarna låg.

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: Volvo 440
« Svar #5 skrivet: december 08, 2008, 21:00:14 PM »
Har sett några stycken på tävlingar de går skapligt fint alternativ till saab lr opel ;D
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Volvo 440
« Svar #6 skrivet: december 09, 2008, 20:42:19 PM »
se som e problemer e väll att de e 14" standard??? eller e de på nån annan volvo???

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: Volvo 440
« Svar #7 skrivet: december 10, 2008, 14:44:38 PM »
vad skulle det vara för problem :P finns många 14" rallydäck att köpa ;D
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Volvo 440
« Svar #8 skrivet: december 12, 2008, 08:53:06 AM »
vad jag har hört så ska det vara rätså stor skilnad att köra med 14" och 15" fram på en framjuls driven bil..

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: Volvo 440
« Svar #9 skrivet: december 12, 2008, 16:50:05 PM »
skillnad är det ju, med 15" så går den inte på varvstoppet lika fort pga att det är större hjul men man får väl växla lite extra då om man satsar på 14" :P 14" funkar fint på min iaf ;D
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Volvo 440
« Svar #10 skrivet: december 14, 2008, 23:59:08 PM »
Alla bilar går att bygga på, dom är bara olika lämpade för det  ::)

Att kolla upp med bilen innan man ens får för sig att bygga på den är fram och bakvagn, är det upprostat så är det ingen mening att bygga, bättre att slakta den och hitta en bättre kaross att använda delarna till :)

ang de där med at tden "inte går på varstopp lika fort" har med att det blir en annorlunda rullomkrets, dvs att bilen går tyngre med 15".
Själv åker jag på däck som motsvarar 175-70 14", har testat med 15" och andra 14" också men det funkade bäst med de 14" jag har nu (de flesta 14" rallydäck har 70 profil).

Sen finns det givetvis en hel del annat att se över, jag håller på och ser över allt som man kan "förbättra" vad det gäller motorn.
T.ex. om du hittar en kamaxel från 480 -87 så lägg beslag på den genast! Ingen märkvärdig duration, men drygt 1mm högre lyft.

Utloggad Sontan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Första bilen, nu såld, E-tuna
    • Visa profil
SV: Volvo 440
« Svar #11 skrivet: maj 16, 2009, 09:01:35 AM »
Ska just dra igång mitt 440 bygge, hur går det för dig? Detta blir mitt första bygge så alla tips är bra tips  ???
eSCe Racing - Hårdare och Snabbare