Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Demontering av topp?  (läst 17071 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
Demontering av topp?
« skrivet: februari 05, 2009, 20:23:26 PM »
Hej jag är på väg att bygga min första motor och undrar nu om det är något som man måste tänka på när man demonterar kam och topp. Frågan gäller främst saab B-motor och Volvo B21A. Tacksam för alla tips och råd nybörjare som man är :D

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2009, 05:58:51 AM »
Vad gäller Saab motorn så får du absolut INTE slacka på kamkedjan då sträckarn hoppar ur ögonblickligen!!! Gör den det måste du ut med motorn och vrida tillbaks den vilket kan kännas lite onödigt...

Ska du plana toppen? Glöm i så fall inte att fräsa ett nytt spår till oljetillförseln till kammen om du vill att motorn ska hålle längre än startrakan! ;D

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #2 skrivet: februari 06, 2009, 16:09:22 PM »
ok tack för tipset :D Men hur gör man då? hur demonterar man toppen utan att släppa på kamkedjan?

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #3 skrivet: februari 06, 2009, 19:55:29 PM »
det kanske finns någon som kan länka till en steg-för-steg visning?

Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #4 skrivet: februari 06, 2009, 20:05:00 PM »
på saab b motor finns en liten plåt med ett hål i som man hänger upp kamdrevet i så kedjan inte ska ramla ner. sen ett tips innan man lyfter av en topp kan vara att ställa motor på 0. så är det enklare att få saker rätt när man ska ihop med de igen.

(kör med saab h motor för då kvittar de om man släpper kedjan)  :P

om du vill ha mer detaljerad info hur man gör kan du höra av dig ska jag förklara mer ingående

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #5 skrivet: februari 06, 2009, 20:07:44 PM »
ok ja mer ingående skulle vara jättebra  :) Det är ju synd om man gör fel när man tar bort den o sen får jättemycket jobb när man ska sätta dit den sen.  :-\  :D

Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #6 skrivet: februari 06, 2009, 23:29:41 PM »
kan skriva i detalj i ett mail om du vill?

Utloggad Råttan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #7 skrivet: februari 08, 2009, 00:49:19 AM »
kan skriva i detalj i ett mail om du vill?

om du orkar får du gärna skriva till mig om saab h-motor också ;) [email protected]
Saab: Se Allas Avundsjuka Blickar

Volvo: Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor

Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #8 skrivet: februari 08, 2009, 09:04:16 AM »
saab h motor är mycke enklare :)
men är ju samma grunder där. ska skriva en utförlig beskrivning här om det är fler som behöver hjälp.

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #9 skrivet: februari 08, 2009, 12:09:02 PM »
det vore jättebra  ;D

Utloggad SebastianBerglund

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #10 skrivet: februari 11, 2009, 17:43:38 PM »
Citera
saab h motor är mycke enklare
men är ju samma grunder där. ska skriva en utförlig beskrivning här om det är fler som behöver hjälp.

Jag vill minnas att det dessutom finns 2 olika sortes spännare till h-motorn.. det är ju värt att nämna i beskrivningen.  ::)

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #11 skrivet: februari 11, 2009, 20:29:05 PM »
Citera
saab h motor är mycke enklare
men är ju samma grunder där. ska skriva en utförlig beskrivning här om det är fler som behöver hjälp.

Jag vill minnas att det dessutom finns 2 olika sortes spännare till h-motorn.. det är ju värt att nämna i beskrivningen.  ::)

Absolut. Men jag väntar bara på den där beskrivningen nu... Vore jättetacksam om du kunde skriva den evstrand. :)

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #12 skrivet: februari 15, 2009, 20:36:40 PM »
jag har nu förstått att man på b-motor ska sätta in en bult i kuggkransen som håller kamkedjan så att den inte ramlar ner. Men jag har testat detta och kommit fram till att jag inte har några gängor i min kuggkrans. Vad ska jag göra för att inte behöva ta ur motorn? Snälla hjälp mig!!  :-[

Tacksam för alla svar och tips... ???

Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #13 skrivet: februari 16, 2009, 00:17:23 AM »
jag ska skriva en utförlig beskrivning, men har oftast rätt fullt upp, så hinner tyvärr inte sitta mycke framför datorn,

sen är det inte i drevet som man har gängor, det är i den lilla styrtappen som sitter i mitten på drevet. länge sen jag tittade på en b motor men är för mig det är så. då det enligt mig är en utdöd art som bara duger som ankare till en båt eller något  ;D kollar man inte för ofta på b motorer. än mindre tar i en, får allergiska reaktioner och dåliga minnen av saab b motorer :)

länge leve de som lämnat 70talets motorer  :D

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: Demontering av topp?
« Svar #14 skrivet: februari 17, 2009, 08:10:56 AM »
Tappen är lös så den kan du inte skruva eller fästa någonting i... ta ur tappen och sätt en m8 rakt igenom drevet och hållaren. Lås sedan med en mutter.