Ahh, vad man lär sig.
Utdrag från Ford klubben:
9. Hur kan jag trimma min XR4i?
9.1 Traditionell trimmning gäller. Det finns varken turboanläggning att bygga om eller styrbox att "chippa". En trimkam kan ge ett hälsosamt lyft, åtminstone ett tiotal hästkrafter. Lägg dock på minnet att ju mer som anpassas "runt om" destå mer får man ut av ett kamaxelbyte. Exempel på sådant är portning av topparna, höjning av kompression, byte till extraktorgrenrör, byte till sportavgassystem med bättre flöde än originalet, bättre flödande luftfilter, etc. Ofta behöver även insprutningen justeras för att få ut optimalt av trimmningen. Även tändningen är något konservativt satt från fabrik, och någon grads ytterligare förtändning kan hjälpa till. Ytterligare någon hästkraft kan fås genom att avlägsna den viskokopplade fläkten och ersätta den med elfläkt som endast används när den verkligen behövs. Andra mer avancerade sätt att ta ut mer effekt är att öka volymen, exempelvis genom överborrning och tillika byte av kolvar. Dock är godstjockleken på sina ställen mycket begränsad, vilket gör att säkerhetsmarginalen förstås blir mindre, eller så byter man vevaxel. Ett exempel är att använda en från en 2.9, vilket effektivt gör en 2.9-liters motor av din 2.8. Tyvärr kommer då kolvarna att komma för högt upp, varför ytterligare modifiering krävs. Det problemet blir än värre om man dessutom planat topparna för högre kompression. Sammanfattningsvis är trimmningsmöjligheterna begränsade. Ungefärlig sammanfattning:
Steg 1: Luftfilter, avgassytstem, justering av tändningen, avlägsnande av viskofläkt, justering av insprutning ca 165 Hk?
Steg 2: Trimkam, luftfilter, avgassytstem, justering av tändningen, avlägsnande av viskofläkt, justering av insprutning ca 175 Hk, eventuellt 180+ Hk vid portning av toppar och insug?
Steg 3: Extrem trimkam, omfattande portning av toppar och insug, kraftigt höjd kompression (smidda kolvar), motorkomponenter omsorgsfullt lättade och balanserade, luftfilter, avgassytstem, justering av tändningen, modifiering av insprutning, avlägsnande av viskofläkt, runt 200 Hk. Tyvärr blir motorn sannolikt svårkörd, med ett mycket smalt register på hööööga varv. Bränsleförbrukningen tillika skrattretande.
På senare tid har det emellertid blivit populärt att byta den gamla motorn mot en standard 2.9 24V, som i starkt begränsat antal monterades i Ford Scorpio. Denna har runt 200 Hk redan i standardutförande och ger en förhållandevis god bränsleekonomi.