Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - itbobo

Sidor: [1]
1
Saab / saab 900 med servo och B-motor
« skrivet: augusti 14, 2013, 11:12:10 AM »
Har en 900-kaross med servo som jag tänkte sätta i en B-motor i. Hur löser man det med remmen till servon? Kan man använda orginalrem och hur löser man det med "remhjulet" eftersom det på B-motorn väl bara finns 2 "spår" i hjulet?

2
Saab / SV: Lägger av i högersväng
« skrivet: augusti 13, 2009, 11:34:40 AM »
Har haft samma problem på ett par bilar. Har varit förgasarna som strulat dom gångerna. Nån gång räckte det med att bara plocka isär förgasarna & rengöra. Nån gång har jag bara bytt förgasare så har det funkat fint igen.
Testa att plocka ner förgasarna rengör & kolla så inte "nålventilen" eller flotörer kärvar/är slitna så det inte öppnar/stänger som det ska. Ingen expert men kan kanske vara värt ett försök....

3
Saab / SV: Fixa läckande topp
« skrivet: april 17, 2009, 08:29:06 AM »
Är en ganska OK topp & kam så vill föröska täta läckan på nått sätt. Men hur gör man bäst för att få detta "dundermedel" att funka & är risken att det även kan sätta igen hela kylkanaler i topppen & förstöra vattenpump mm?

4
Saab / Fixa läckande topp
« skrivet: april 16, 2009, 19:26:02 PM »
Har en B-motor som tar lite vatten. Verkar inte ta några stora mängder för det blir inget tydligt "blask" på stickan eller vitryker nått speciellt. Men när jag låtit den stått en stund på tomgång (15-30 min) & lyfter på ventilkåpan så ser man "pölar" med kylvätska. Inga jättemängder som sagt men lite vatten tar den. Misstänker starkt att det är en mindre spricka i toppen & tänkte föröska fixa det. Tänkte föröska med Holts motorsvets, nån som lyckats täta en mindre spricka/läcka med detta dundermedel & hur går man till väga på bästa sätt?

5
Saab / SV: Vatten i olja, förbränningsrum och cylindrar på B-motor
« skrivet: februari 20, 2009, 18:37:38 PM »
Sorry om jag "kapar" tråden, men hur pluggar man enklast vattenpumpen så det blir 100 tätt, har sett nån engelsk beskrivning där man använde sig av en "vanlig" frostplugg & en frostplugg i gummi. Finns det nått annat enkelt sätt?

6
Saab / SV: Vatten i olja, förbränningsrum och cylindrar på B-motor
« skrivet: februari 19, 2009, 23:07:45 PM »
Har haft samma problem på ett par b-motorer, vatten i oljan men toppackningen har sett OK ut när man plockat bort toppen. Jag misstänker att det är tätningarna i vattenpumpen som gett upp i mitt fall men har aldrig kollat närmare på det. Folkraceshopen har tätningar som åtminstone funkar till den "nyaste" modellen av vattenpump tror jag.
Har dock aldrig testat att plocka ur en vattenpump, vet att det finns ett specialverktyg för detta men det verkar omöjligt att komma över. Nån som tillverkat ett eget & har bilder eller info hur man ska fixa det?

7
Saab / SV: Går på två!!
« skrivet: februari 17, 2009, 15:14:52 PM »
Fattade inte om det va förgasare eller insprut, men om allt i tändningsväg är kollat/bytt och det är en insprutare kan det väl va idé att kolla så spridarna så dom ger bränsle som dom ska.

8
Bygga / Biltemas plasttank
« skrivet: januari 28, 2009, 18:45:58 PM »
Tänkte använda en "biltematank" till bygget, men hur löser man det med avluftningen. Går det bara att borra hål för slangen och sen kleta nått lämpligt runt slanggenomföringen. Är det OK att göra så & vad ska man använda att täta med som "biter" på plast & tål bensinen?
Finns säkert massa sätt att lösa det, så alla förslag tas tacksamt emot....

9
Bygga / SV: Vattenpump Saab b-motor
« skrivet: augusti 28, 2008, 20:47:15 PM »
Har plockat bort locket på pumpen nu & givetvis finns ingen mutter, någon som vet vad det kan tänkas va för dimension på den vänstergängade muttern som behövs för att försöka lyfta ur pumpen?

10
Bygga / kamkedja - Saab b-motor
« skrivet: augusti 24, 2008, 21:54:47 PM »
Har lyckats slacka kamkedjan på en b-motor när jag lyufte av toppen. Har fått lite olika bud angående om man måste fixa en ny kedjespännare eller inte för att kunna fixa det, nån som vet hur det ligger till? Är ju inte född mekaniker direkt så hjälp på hur man enklast går till väga tas tacksamt emot  ;D ...

11
Bygga / SV: Vattenpump Saab b-motor
« skrivet: augusti 07, 2008, 23:06:04 PM »
OK, då är jag med på hur man tar ut den, men hur gör man för att "plugga" den sen i & med att tätningarna verkar va slut & att vatten letar sig ner i oljan via pumpen. Finns det nått dom passar rakt av att plugga med & på så sätt helt strunta i orginalpumpen & hur tätar man sedan "skvaller" hålet bäst?

12
Bygga / Vattenpump Saab b-motor
« skrivet: juli 31, 2008, 10:06:25 AM »
Har en Saab b-motor där vattenpumpen inte fungerar, dessutom verkar det även som tätningarna är slut så det rinner ner vatten i oljan via pumpen. Är det nån som kan ge en enkel men utförlig förklaring hur man enklast plockar bort pumpen & hur man sen ser till att det blir 100 % tätt i "pumphuset" så man kan köra med elpump istället.

Sidor: [1]