Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Slim_m

Sidor: [1]
1
Volvo / SV: Info om omslipade kammar
« skrivet: mars 26, 2016, 23:16:12 PM »
 Så omslipade org kammar håller samma hårdhet i stort som en oslipad? :dyrka:

2
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: mars 26, 2016, 23:13:15 PM »
För finns ju en tumregel, om jag går upp säg 15% i diameter på spjället, så skall spridarna ökas på med samma mängd.
Så man kompenserar för extraluften med extra soppa.
Går ju att lura motorstyrningen en aning, men frågan är bara hur mycket!

Bredbandslambda och det kalaset börjar kostar skjortan + kallingarna! Så det är uteslutet!
iofs är det nog vettigt och se till att luften kommer in fritt till toppen och ut från toppen innan man ger sig på ventiler mm!

Hur bra håller dom omslipade kammarna iom dom icke är härdade?
Blir o sätta sig räkna på kompressioner mm för att välja mm i planingen samt vilken kam.

Har vi något beprövat, tex med folkraceshopen tänd/soppa chip? Hur långt hänger dom med? Vilka setups har funkat bra om man säger så!?

jag är nöjd bara jag kommer över 150hk strecket! xD Men vet även att jag skulle ångra mig om jag inte satte in ordentliga prylar som räcker ett tag utan att behöva riva skiten igen! Därav funderar jag på ventilerna. Är ju ingen större utgift att fräsa sätena samt ventilerna. hellre nån tusing fattigare än behöva riva allting igen bara för man vill ha mer effekt!
Visst, prylarna till toppen går loss på 4papp, 4papp för bearbetning av toppen. Då har vi en 38/46 topp med 3fas slipade ventiler/säten, hårdare fjädrar, annan kam och ställbart drev! Det tycker jag får fan räcka på en sur gammal b230!! :P För när man fått ihop motorn, då kan man ju dribbla med insug, avgas mm i lugnan ro och se vad som passar bäst!

Bara lite tankar och fundering kring hur jag tänker. Ge gärna kritik! annars lär man sig fan inget heller! =)

Annars är en elturbo billiga kusar... ladda 0.4! Då menar jag en riktig turbo med borstlös elmotor på! sno signalen från spridarna för att styra varvtalet på den med! ;D Iom det låga laddet så tror jag inte att man behöver göra några drastiska justeringar för att få det o lira!

Glömde även fråga vad eran erfarenhet är av att ge sig på ventilstyrningarna? dvs korta ned dom och formar dom för mindre motstånd? Farsan "tror" att ventilen kommer sätta sig snett mot sätet när man börjar köra mer inspirerat.
Glad påsk förövrigt!

3
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: mars 23, 2016, 22:40:17 PM »
 :o Nu händer lite grejer på köksbordet med dremmeln!
Tar dock inte upp kanalerna med ett frässtål! Kör med 80sandpapper som snurrar!
Bort med allt gjutskägg, ojämnheter och ta ner graderna under sätena samt försöker få innerböjen lite mer icke aggressiv för att hindra att den flödar rätt in i ytterböjens vägg.
Har även pillat 15min/kanal med putsduk ala rörmokarfasoner! Tänk om man la ner lika mkt på kvinnors hål! Vad omtyckt man vore! Hahaha.
Blir samma grej på avgassidan.

Haaaaaar ingen aning om detta är bortkastad tid?
Är lycklig och glad om det flödar 10-15ccm mer.

Nästa steg? Har fan funderat och är braaaaa sugen på 38-46 ventiler samt plana för o få högre komp!
Sen blir det nån vassare kam, har ej bestämt mig än om det blir en härdad!
Även fjädrar och brickor blir värre.
Blir nog köra med org tryckare! Lh2.4 med soppa/tändchip, extraktor, ställbart drev, nån vit fem spridare och större spjäll. Ev billet från kl.

Sen när kopplingen tackar för sig så blire värre och skelett.

Hur låter detta i era öron? Har säkert glömt nåt nu! Tror ni man når 200pollar så man vågar måla Fuck bmw på sista ljuddämpen!  ;D

4
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 08, 2015, 16:14:14 PM »
Ja, blir ju inte att porta som en galning! Ska bara "optimera" flödet lite! Vill inte ha större kanaler just nu! Ventilerna är nästa begränsning sen! Men det lilla jag ska göra räcker för den effekten jag tänkt mig! Ca 200hk.
Sen på högre varv ger det bättre flödet effekt.
Har bara svårt att bestämma mig för vilken kam jag ska köra med! :/
Var hittar man den där månen 7 som alla babblar om?

5
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 07, 2015, 14:39:28 PM »
Ja, blir o tillverka från scratch då. Får köpa lämpliga skärstål bara som man kan montera i 3 olika vinklar.






6
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 07, 2015, 08:21:46 AM »
God morgon.
Satt igår och ritade på med en krita hur jag ska öppna upp kring förbränningsrummet för lättare in/utflöde.
Tro det eller ej så blev nästintill identiskt med ditt arbete sleepy!! Utan att jag tagit inspiration eller sett på ditt jobb.
Har nu en fråga ang förbränningskammaren. Det som skiljde våra förbränningsrum åt var att jag kritade på för att jämna till runt tändstiftet. Finns det nån anledning till att du inte valt att göra det?
Sen nästa fråga är insugets kanaler. Det är ju en liten knöl innan styrningen som går lite åt sidorna, tycker denna knöl säger pang och den hämmar flödet in i långböjens botten innan det smiter ut igenom ventilen. tänkte öppna upp lite fär vid sidorna så flödet följer med taket i kanalen ist för att bromsas upp. Vad tror du?
Sen på kortböjen (golvet) blir det att öppna lite åt sidorna 2mm samt jämna ut kortböjen till en följsam böj istället för den tvära böjen.
Strävar efter en lite med triangelformad ingång mot ventilen.

Även läst/sett att man kan fräsa ned styrningen. Rekommenderas detta? För den blockerar ju ganska mycket nu. Vad tycker ventilens skaft om detta? (speciellt inträngande är styrningen i insugets kanal. På avgassudan så kan man fräsa ned den iom den sticker upp så lite (2-3mm).

Ska även polera förbränningskammaren, sotet fastnar inte lika lätt då och blockerar inte. Såg även på ventilsätena varför man föredrar en 3 kantsfräsning, Tips på något billigt verktyg? Feltema vill ha 4000kr för en ventilsätesfräs!!!! Annars tillverkar jag en egen med styrning samt 3 olika vinklar.

7
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 06, 2015, 10:02:22 AM »
Vad jobbigt du gjorde det för mig nu! :P
Antingen väljer jag mellan att optimera toppen med org ventiler eller fräsa ur och riskera att lh2.4 inte vill hänga med riktigt.
Tror jag kommer välja org och se försöka klämma ut djävulen ur toppen!
Vore ju intressant hur mkt man kan få ut ur en b230f med relativt org grejer, lite andningshjälp, lättare ventiler, balanserad botten och en tät motor! Ja, så får det bli! Billigt och bra samt rätt väg att gå som rookie! Onödigt att dimma uppåt när man inte förstår sig på problemena än till 100%. Återkommer & tack för det snabba bra svaret!

8
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 06, 2015, 02:45:44 AM »
Nu har jag rivit upp 531an. Innan jag sätter igång och gör någonting... Så undrar jag en sak.
46-38 ventiler på 531an, då måste man fräsa ventilsätena va? (dum fråga kanske) Är detta ens värt att göra om man inte portar?
Hur långt orkar std ventilerna?
Plana toppen, 1.5-2mm. Hur mycket känns det i knuff? Värt att göra det?
Var väl dom enda funderingar jag har.

Om plana och större ventiler ger betydligt mer effekt än org, så kanske det är värt att lägga nån tusing på detta.
Tacksam för svar.

9
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 02, 2015, 09:12:48 AM »
Haha, fick mina misstankar bekräftade att det inte är bara att hänga på!
Enklare o fibbla iordning med spridarna då verkar det som. Tack för svaren Sleepy. Återkommer när jag provat och lekt med grejerna lite och berättar hur det funkat! =) Om man aldrig provar så lär man sig aldrig heller!

10
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 02, 2015, 00:02:51 AM »
Ja, har mina funderingar kring sprutet med. Men visar sig, kan ju inte göra mkt mer än o hjälpa till med större spjällhus samt spridare samt se till att soppan räcker till. =) Sen får vi se hur man går vidare från det! =)
Ja, gick i dom tankebanorna med när jag läste på om dessa motorer. Men 530in sitter monterad, så har köpt en 531 på en gång så man får göra iordningen den utan stress.

Min b230f sitter i en 245, dvs blockmonterad. Så det är bara att byta ut insuget/spjällhuset mot förgasare då? Måste va svårare än så!? :P fattar att man måste justera in allt. Men det funkar rakt av då dvs?

11
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: december 01, 2015, 11:10:59 AM »
Väldigt läsvärd tråd!
Tack Sleepy för dina illustrationer.

Är själv ny inom 230 träsket! =)
Har nämligen nyligen skaffat en 245 med b230f -92.

Vad jag har förstått så begränsar insug/avgas mkt när det ska sugtrimmas, dvs andningen.
Har drf införskaffat mig en 531 med vx3 nu ist för org 530 med M kammen.

Är Rörmokare av yrket, så detta med flöden och rör är rätt naturligt för min del.

Nåja, nu till min fråga och mitt påtänkta recept.
b230f med viktade och balanserade samt polerade stakar.
Nya kolvringar
mickegrön extraktor
KL racings enkla insug med plenum (spridare)
Timos 940 spjällhus, ev KLs 80mm billet.
Sportluftfilter
2.5" med 200cells kat.
andra spridare (matcha spjällhuset)
En ny Kam, ev en timo kam.
Bränle/tändchip Timo eller folkraceshopen? (skillnad?)
Ev skelettsvänghjul. beror på om jag bestämmer mig för att köra på vrid eller varv.
Ställbart kamdrev

531 tänkte jag matchporta och slipa ned innerradien lite för att få lite mindre turbulens. Snyggar upp kanalerna i samma veva.
Ska köra original ventiler då jag har fått för mig att dessa orkar med en bra bit. Ska bara täta dessa mot sätet.
Ska även se till att förbränningskammaren har samma volym i alla och ta bort ev "vassa" kanter.
Blir nya ventilfjädrar som ska justeras så alla har samma tryck.

Så inga större modifieringar, tror att många bäckar små gör en skillnad i det stora hela!

Har fått för mig även att en N/A motor kräver ett visst avgasmotstånd för att fungera optimalt. Dvs att avgaserna sugs ut av undertrycket som skapas av farten på avgaserna i extraktorn samt avgassytemet och inte vädras ut bara. (Viktigt att få ut så mkt som möjligt av det förbrända bränslet/syret för att maximera nästa förbränningscykel.)
Insugsluften bör ju vara så kall som möjligt samt mkt tryck för att öka mängden energi i explosionen, kall luft innehåller mer syre än varm luft om man ser till tex storleken luft. Därför är det viktigt att få in kall luft. Ni har säkert märkt hur mkt piggare bilen är visa kyliga kvällar när man drar iväg med en kall bil. (automatchoke samt kall luft = mer soppa och mer syre = större explosion)
Avgasportarna kommer poleras BLANKA! medans insugsportarna efter spridarna kommer va ruggade för att slippa droppbildning. (vill ha en bra bränsle/luftblandning, dimma dvs för att maximera förbränningen. Om du har droppbildning så kommer en del av bränslet att förbli ouppbränt)

Detta är mitt recept. Satsar mkt på dom små detaljerna istället för att våldta hela toppen. Allting skall vara 100% tätt och uppmätt! En välbalanserad motor är en bra motor, i alla fall om man ska åka på gatan som jag ska göra. Vill ha skapligt vrid och skapligt med toppeffekt, därav stirrar jag mig inte blind på flöden och ventiler. Mer att jag ser till helheten när allting är klart.
Vad tror ni? Ge gärna synpunkter om hur ni tror sprutet funkar på detta recept.

Sen undrar jag lite hur ni gjort för att få era b230f till att gå med förgasare. Någon som kan ge en snabbguide i detta? Är nog inte den enda som funderat över detta! =P kör ni med K styrningen?

Sen vet jag inte om alla vet om att extraktorrör är så mycket mer än bara tubrör.
1. alla rör ska vara lika långa fram till kollektorn.
2. helst ha samma antal böjar/motstånd fram till kollektorn.
3. hur man hanterar värmen som bildas
4. helst vara helbockade, går även tigga med stödgas för att få minimalt med skarvar som stör flödet.

Sen har jag en till fundering, detta med swirl i insugkanalen. Har sett kanaler som har en swirl "kant" för att få rotation på luften in igenom ventilen. HUR mycket hjälper detta igentligen? Ska man tänka på det först vid maxportning?

Tack för väldigt intressant läsning & hoppas jag bidragit med lite kunskap här och rätta mig gärna om ni anser mig ha fel på någon punkt! =)

Sidor: [1]