Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - bosabengt

Sidor: [1] 2 3 ... 6
1
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: maj 31, 2022, 10:35:57 AM »
Letar igenom min gamla tråd men hittar inget särskilt om chip som säljs på FS shopen.

Säg att du har en org f o sätter i bränslechip o tankar 98. Går den bättre, piggare mer hk?

Går den ännu bättre om man även sätter i tändchip?

Jag har en B230F med "trimkit" orginal. dvs 531 och vx kam. Skulle jag få en piggare motor med dessa båda chip?

När ska man eg ha chip o när ska man inte ha chip? Eller ingen ide?

2
Volvo / Vibrationer i kardan.
« skrivet: september 07, 2021, 19:57:14 PM »
Hej.
När jag köpte min 745 var stödlagret helt kasst så kardananen kunde röra sig mkt.

Så jag och några mer mek kunniga med press hjälpte mig att byta gummi, lager och ett knutkors.

Efter det så vibrerar det nå djävulskt över 50 km/h och lugnar sig vid över 100 km/h.

Var skulle ni ha börjat med? Eller ska jag lämna in kardanen på balansering?

3
Bygga / SV: Spikdäck isdäck. Är det nån idé?
« skrivet: september 07, 2021, 11:46:38 AM »
Har hittat spikdäck för ca 2600 kr styck, nya då.

Lite dyrt ändå.

Begagnat på blocket finns två annonser bara.  Men först måste jag få bort vibrationer i kardanen.

Ska man bulta själv hade nog vagnsbult funkat. Den är ju helt släta på skallen. Men kostar nog mer än fyra begagnade.

4
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: september 03, 2021, 06:58:34 AM »
Så ingen ide att byta spridarna bara o tro att man får en effekt höjning?

Tänkte även på detta med att klara av den nya bensinen.

Räcker org spridare till 170-180 hk? 

5
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: augusti 31, 2021, 08:29:06 AM »
https://www.ebay.com/itm/123494243872

Att byta till vit sexans spridare. Går det att göra det rakt av? Utan spridarmotstånd?

Räcker 3.0 bars bränsletryck?

Eller kan man knacka BTR o ändå få samma flöde ur org gula spridare?

6
Bygga / SV: Spikdäck isdäck. Är det nån idé?
« skrivet: augusti 31, 2021, 07:56:07 AM »
Okej blir att leta begagnat då. För nytt köper jag inte. Dessutom så vet man ju inte hur vintern blir, särskilt här nere i Småland. =)

Men tänkte det kanske fanns budget. Eller nåt man kunde göra själv. Begagnat är ju dock smidigast.

7
Bygga / Spikdäck isdäck. Är det nån idé?
« skrivet: augusti 27, 2021, 19:51:40 PM »
Tänkte köra på sjöis i vinter.

Men har en otrimmad 745 med FX motor. Dvs 136 hk.

Är det nån idé att satsa på spikdäck då med den effekten?
Aldrig kört med såna däck.

Och VAR köper jag såna? Gärna budget. 😊

8
Säljes / SV: Isdäck 16"
« skrivet: augusti 27, 2021, 19:08:12 PM »
Utan fälg eller?

9
Volvo / SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« skrivet: februari 16, 2017, 09:47:05 AM »
Tack för svaret. 

Jag fattar sådär kan jag säga.  :P

Jag fattar det med vakuum men sen ihop med tändning spikning å det...

Man skulle behöva ha nån som kan visa också lite när man väl står under motorhuven.

10
Volvo / SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« skrivet: februari 10, 2017, 08:15:47 AM »
Ny fråga:  ;)

Vacumet som finns i motorn skapas av kolvarna eller?

Å hur kan vacum ändras genom olika grader på tändning?

Har läst om att tändning står på en viss grad på tomgång o annan vid "stall speed"

Jag fattar inte det men kan någon förklara utförligt för mig så vore det tacksamt  :help:

Dummietråden jag skapade och läste flera ggr om gjorde mig betydligt klokare men nu vill jag lära mig om v8 och förgasare o tändning så man klarar av att göra saker å ting självo inte behöva lämna in på verkstad.

11
Volvo / SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« skrivet: februari 10, 2017, 08:06:04 AM »
Jag köpte 82 graders då det är standard. Men som du säger har jag hört att 71 graders termostat ska användas varma dagar på t ex en cruising.

Bilen kommer jag använda som glidarbil i olika sammanhang o nån cruising ibland. Till o från bilträffar o utställningar.

Jag tackar för att jag får skriva här då det inte handlar om volvo men känner att det finns kunskap här som är uppskattad av mig.  :yourock:

12
Volvo / SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« skrivet: februari 05, 2017, 18:57:34 PM »
Nu har jag fått hem bilen.
En oldsmobile cutlass med 350 motor.

Motorn är vad jag hört orörd fast kringliggande delar såsom bränslepump startmotor generator servopump är bytt.

Men jag har sett att en pvs ventil är sönder på insuget samt att motorn inte går upp i temp.

Jag vill köpa ny termostat men här qinns det tre olika temperaturer att välja på.

71 82 91 grader.

Vilken ska jag välja?

13
Volvo / SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« skrivet: december 30, 2016, 19:11:52 PM »
Tack för infon.

Då jag inte vill lägga för mycket pengar på begagnade toppar osv men ändå få lite mer effekt tänkte jag om man kan plana för att få  högre komp o mer effekt.

Funkar det bra?

14
Volvo / Funderingar kring V8 smog motorer.
« skrivet: december 29, 2016, 17:12:23 PM »
Hej!  :)

Nej detta är inte frågor angående volvo men då jag anser att ni på denna sida erhåller mycket teoretiska kunskaper vill jag först fråga här. Och om moderator vill flytta så får han göra det.

Jag TROR det var sleepy på detta forum som visade bilder på en 530 topp, där förbränningsutrymmerna var liksom urgröpta eller iaf urfilade kanter osv. Just för att göra förbränningsutrymmet större. MEN inte för att få mindre effekt utan förhoppningsvis MER effekt.

MEN på en V8 smog motor är det betydligt större förbränningsrum än på muskelbilarnas toppar. smogtopp på ca 78 79 cc och muskelbilarnas på ~60 cc.

305 cui är ju på 145 hk och 350 cui på 170 hk ungefär. medans muskelbilarna hade betydligt mer effekt MEN mindre förbränningsutrymme. Ja mer komp men kan ni förklara varför man då på en 530 topp filar upp förbränningsutrymmet?

Och kan jag på nåt sätt dra nytta av stora förbränningsytrymmen på min oldsmobile 350 smogmotor?

mvh   :help:

15
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: februari 03, 2014, 10:59:53 AM »
Tack för svaret angående chip, sleepy.

Så VOC chip, kan man lita på då, förutsatt att allt annat är ok.

Vad kan man justera i en testbänk mer än att optimera det ställbara kamdrevet?

Har tyvärr inte råd att köpa flera chipp bara för att testa. Jag vill mer bara bygga en motor och sen ha ett chipp för motorn så allt lirar bra. Eller bygga motorn efter ett VOC chip hade kanske varit bäst.


Sidor: [1] 2 3 ... 6