1
Volvo / Inställning Timo trimkam 13.10?
« skrivet: april 17, 2014, 22:01:03 PM »
Hej. Behöver lite tips ang inställning av en kamaxel.
Motorn sitter i en Volvo Folkracebil 88a med 230F.
Toppen är planad 2 mm. Portad,infrästa säten,ventiler
samt dubbla ventilfjädrar. Ny Timo 13.10 kam och justerbart kamdrev.
Vevaxel nollad utifrån bästa förmåga med 1ans kolv i topp.
Stämmer det att kammen skall ställas så att 4ans insug öppnats 4,2 mm?
Ställt tändning ca 17 grader på tomgång med vacum bortkopplat.
(Vacumstyrt via tändbox i motorrum). Har försökt denna inställning,men tycker inte att motorn
går något vidare. Har även extraktorgrenrör. I övrigt orörd motor.
Tacksam för hjälp,tips el förslag. Även om någon har någon bra inställning
för att få TDC så exakt som möjligt.
Trevlig helg.
Motorn sitter i en Volvo Folkracebil 88a med 230F.
Toppen är planad 2 mm. Portad,infrästa säten,ventiler
samt dubbla ventilfjädrar. Ny Timo 13.10 kam och justerbart kamdrev.
Vevaxel nollad utifrån bästa förmåga med 1ans kolv i topp.
Stämmer det att kammen skall ställas så att 4ans insug öppnats 4,2 mm?
Ställt tändning ca 17 grader på tomgång med vacum bortkopplat.
(Vacumstyrt via tändbox i motorrum). Har försökt denna inställning,men tycker inte att motorn
går något vidare. Har även extraktorgrenrör. I övrigt orörd motor.
Tacksam för hjälp,tips el förslag. Även om någon har någon bra inställning
för att få TDC så exakt som möjligt.
Trevlig helg.