1
Volvo / B230F LH2,4 lämplig kam och matchande chip. Återkommande fråga!
« skrivet: oktober 08, 2014, 23:08:51 PM »
Har en B230F med LH2,4 sprutet. Sitter nu en FS280 kam i den. 530 toppen är planad 2,5mm och rejält portad. Byglad tändbox + polvänd pulsgivare. Org. boxar annars.
Jag tycker att FS280 kammen är onödigt tam, men vet om begränsningarna med LH2,4.
Finns hur mycket som helst att läsa om detta på forumen. Frågeställning om kam och chip till B230F.
Förstått att det inte finns några allround chip. De behöver anpassas efter motorkonceptet.
Timo säljer en konceptmotor med LH2,4 som ger en massa hästar men är rätt hårt moddad för övrigt och knappas någon budget eller folkrace motor.
Men det är en bra ide tycker jag som det borde kunna göras en budget variant av. Ta fram en kamaxel och chip som är ihop matchade med lite andra parametrar som kunden får ordna själv, tex plana 2mm och lättare portning.
Då kanske det går att få till en kamaxel med lite häftigare värden som ändå kan lira med sprutet.
Tror att något sådant kunde bli en storsäljare. Något för dig Stefan att ta upp?
Annars vad kan jag lämpligen välja för annan kam till min motor nu? Är ingen vägbil så dålig tomgång gör inget. Och hur lirar FS chipen ihop med olika kammar?
Jag tycker att FS280 kammen är onödigt tam, men vet om begränsningarna med LH2,4.
Finns hur mycket som helst att läsa om detta på forumen. Frågeställning om kam och chip till B230F.
Förstått att det inte finns några allround chip. De behöver anpassas efter motorkonceptet.
Timo säljer en konceptmotor med LH2,4 som ger en massa hästar men är rätt hårt moddad för övrigt och knappas någon budget eller folkrace motor.
Men det är en bra ide tycker jag som det borde kunna göras en budget variant av. Ta fram en kamaxel och chip som är ihop matchade med lite andra parametrar som kunden får ordna själv, tex plana 2mm och lättare portning.
Då kanske det går att få till en kamaxel med lite häftigare värden som ändå kan lira med sprutet.
Tror att något sådant kunde bli en storsäljare. Något för dig Stefan att ta upp?
Annars vad kan jag lämpligen välja för annan kam till min motor nu? Är ingen vägbil så dålig tomgång gör inget. Och hur lirar FS chipen ihop med olika kammar?