Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - _XenoX_

Sidor: [1] 2
1
Volvo / SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« skrivet: juli 25, 2013, 13:01:40 PM »
Hur ska man ställa ett ställbart kamdrev om man kör med org kam? Är det t lr m kam i en vanlig b230f??

Som sagt så ger de ingen jätte effekt. Dom står ju lite olika på varje objekt. Som ellemann sa till mig så kan det diffa upp till -2/+2 grader. Man kan vinna en del botten vrid har jag märkt. Till exempel om man skall göra en omkörning i 90 så är det inte nödvändigt att växla ner om motorn är hyfsat frisk.
Det är högst troligt att det är en M kam i den. Sen hur du ställer den får du känna dig fram. Böja med att backa den en grad eller 2.
. Nu kanske vi går lite off topic :-P

2
Volvo / SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« skrivet: juli 20, 2013, 18:34:39 PM »
Tolleranserna är ju inte helt hundra på originalkammarna heller så man kan absolut få det att gå lite bättre med ställbart kamdrev.  ^-^

3
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juli 20, 2013, 17:59:57 PM »
Jag var bara tvungen. Hehe.  det är min gamle häck och min vinter bil som står för lite födelsedagsfirande. Mycket nöje ;-)

http://www.garaget.org/video/138450

4
Volvo / SV: system tryck b23e
« skrivet: juli 17, 2013, 12:54:59 PM »
Kan detta hjälpa mån tro  ;)
http://folkraceforum.se/volvo/bransletryck-pa-b230e/?PHPSESSID=a7md66domml1nevh7gcdekado0

Sen kanske det bara är jag men jag har haft ganska otur med K sprutet när jag trimmade. Sist fick jag plocka ut en kolv i delar på grund av att den gick för magert på toppvarven. Mvh

5
Volvo / SV: till er som letar elscheman mm till volvo
« skrivet: juli 10, 2013, 10:31:55 AM »
Guld värt!  Tack!

6
Volvo / SV: Varvstoppet på LH 2,2
« skrivet: juli 08, 2013, 06:00:50 AM »
Ja de e klart. Det är ju de som är de tråkiga med 2.2. Det är vad det är. Typ. Men i och för sig, skulle någon veta precis hur man gör (om det är möjligt) när man löder om motståndet så är jag mer än villig att försöka. ;-)

7
Volvo / Varvstoppet på LH 2,2
« skrivet: juli 07, 2013, 01:37:22 AM »
Någon som vet hur man kan bända bort det? Jag kör med en ellemann 77 kam och den går ju som bäst när stoppet hoppar in. Mvh

8
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 27, 2013, 05:52:29 AM »
Va kul. Ska hem på fredag, ska försöka få till nån bra film då. Ja kör jag enbart på Vpower så har jag märkt att den vill sura lite i stan. Tuffar som ett lok när man kommer åkandes, men det är ju bara att gasa ur den så kommer den. Tankar jag 50/50 bensin å e85 är de inga problem. :-)

9
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 24, 2013, 19:58:43 PM »
Den låter ju rätt så pigg med tanke på org insprutningen osv så det värkar ju som du lyckats :)
är ju dock svårt och se på en film men men :P

Tack  ^-^ Ja de e ju sant. ska se om jag kan göra en referensfilm . Om ni vill se asså?

10
Volvo / SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« skrivet: juni 24, 2013, 05:40:02 AM »
Eftersom det är en 90a så antar jag att det är lh 2.4 så börja kolla om det finna några felkoder.
annars kolla tjuvluft gör ett kompprov och kolla så kammen inte är kuggad fel som redan nämts så brukar det bli väldigt dåligt resultat om den står en kugg fel.
är du säker på att ventilspelet är bra? (det visar sig ju om man kollar kompen)
annars så prova dra ut kontakterna till en spridare i taget och se om den ändrar gång blir det olika skillnad på nån cylinder jämfört med dom andra så är det ju antingen soppa eller tändning på den som jävlas.
ger inget av det något så prova sätt tillbaka org chippen tror risken är väldigt liten att det gör någon skillnad men eftersom det är det enda du ändrat förutom toppen så kan man ju aldrig vara säker.
mvh

Tack för snabba svar :)
Inga felkoder, kompet är kalas, ventilspelet är så nära exakt man kan komma!
Ska pröva dra ur spridare som du nämde.
alla tändelar är nya!
Luftmassen är hel, det ända jag kan tänka mig som jag vet är att bränslepumpen under låter sådär! Den i tanken funkar fint.
Större spridare ska väll inte behövas??
Men beställer ett ställbart kamdrev i morgon.
Kör med en 122kuggs rem istället för orginal 122kuggs, kan det bli nått fel då den är kortare? Just med kammen så att säga.

Återigen tack för svaren, bra forum detta :)
Jag tycker du ska ha ställbart annars kommer inte kammen stämma så bra. Kammen kommer ju fel i förhållande till veven i och med den kommer närmare veven med 2,5 mm vilket är runt en halv kugge. Sen rekommenderar jag ställbart ändå för det stämmer inte särskillt bra original heller.


11
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 23, 2013, 22:02:24 PM »
filmade lite snabbt när jag brände lite däck. Ingen prestandauppvisning men kul va det!

Drar en repa med 240n


säg vad ni tycker. som sagt detta är bara ett testprojekt

12
Volvo / SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« skrivet: juni 23, 2013, 12:40:20 PM »
Med din setup borde den Vara ganska rapp. Det enda jag kan tänka mig är att du kanske har kammen felinställd. När man planar toppen så ändrar du positionen mellan kam och vev. Men i och för sig så borde den inte bli så slö. Kanske en kugge fel?

13
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 16, 2013, 14:58:12 PM »
Japp. Det visste jag om. Jag ska ta några kort kanske bjuda på ett klipp så ni ser hur det blev hehe Bra tips jag och kompisen ska bygga en liknande maskin till honom så de kan ju behövas. Skulle behövt ställa upp tändningen lite men de tillåter den inte.

14
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 15, 2013, 22:46:39 PM »
Helt rätt Gunnarsson. Det är därför den känns piggare än 230 motorerna. Jag va upp till kl 0300 i natt och löste problemet. Det stavas FK spridare! Det blev en jäkla skillnad både i respons och accs.  spikningarna va som bortblåst :-D

15
Volvo / SV: B23A med LH2,2 Spikar redigt!
« skrivet: juni 14, 2013, 08:33:07 AM »
Aa asså jag börjar ju få second thoughts . Det är ju nog som du säger om tändkurvan och det är mer jobb att få den rätt än att slänga på megasquirt nästan . Nej inget är tager. Putsat kanter är det enda .. Gissar på att en faktor ligger där..

Sidor: [1] 2