Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - ingensomvet

Sidor: [1] 2
1
Volvo / SV: Förgasare vs. insprutning
« skrivet: augusti 28, 2010, 23:08:47 PM »
E-sprut: Jag hatar det själv,  :banghead: men det finns ju folk som får det att gå riktigt bra. Fördelen är vad jag kan förstå att dom ofta får ett bra drag från botten. Superviktigt att tanken sitter högt i förhållande till pumpen, minsta lilla som pumpen saknar soppa, så funkar det inte...

Dubbla SU: Fördelen är så klart att det inte finns så mycket att skruva på. Tror att FS296 (Månen7) ger lite för lite vacuum för att det ska bli bra på låga varv.

Dubbla Solex 40: Vet en motor som bromsades till 193hk med 40:or, så om du inte siktar högre, så funkar det alldeles lysande. Är ju som sagt lite kostsamt med munstycken, men oftast går det att löda och borra.


Angående E-sprut. har en bekant som kör med det och ska själv köra med det. många pumpar kan värka funka men levererar inte rätt bränsle mängd trots rätt tryck och ny producerade universal pumpar funkar inte. man måste prova fler tal original pumpar innan man får motorn att gå riktigt bra. även så brukar pumparna kunna delvis lägga av under tävlingar så man får ha minst en reserv med sig. utöver det så går de oftast klockrent om de inte är allt för slitna man bör höja bränsle trycket en aning mot original bästa är om man kan montera en egen bränsle trycks regulator men går även modifiera den som sitter på.
Spridarna etc hänger med rätt långt men finns mycket man kan göra åt toppen om man vill få ut lite mer.

2
Bygga / SV: montera framruta hur gör du?
« skrivet: augusti 23, 2010, 18:24:15 PM »
jag andvände nån tub med latexfog för inom och utomhus.. dock fick jag på näsan av han jag känner.. han sa att rutan kommer paja fort. han sa att man lägger nån liten skumgumi list ner till och sen silver tejp och några plåt band för att rutan ska kunna röra på sig då brukar den hålla längre..
någon som inte håller med? Värna om era rutor nu ;) Snart finns det inga kvar på skroten.

3
Regler / SV: Folkraceregler
« skrivet: augusti 22, 2010, 18:07:14 PM »
vad ska man ha en katalysator till på folkrace? den börjar ju inte jobba fröns du kört klart?

4
Övrigt / SV: Ang vikt på 240i
« skrivet: augusti 22, 2010, 11:39:14 AM »
Jag ska försöka väga min 244 när jag får tillfälle.
Jag hoppas på en väldigt lätt bil.
Har kapat ur allt man får kapa ur som inte påverkar min säkerhet. plockat ur alla glas rutor utom fram rutan.
tagit ur alla asfaltsmattor. kupén är så rensad den kan bli finns inget som är onödigt där.
Osäker på hur mycket min bar last väger nu men skulle tippa på runt 60 - 80kilo jag kan lätt lägga till ta bort vikt om det behövs.
Har använt 1M travers räls som är kompakt sitter 4 i nu och har 4 till ligger och alla har bult hålen på samma ställen.

5
Bygga / SV: montera framruta hur gör du?
« skrivet: augusti 22, 2010, 11:29:19 AM »
Jag vill inte att den ska sitta allt för jävligt när man måste byta den kanske under en tävling. Men silikon brukar inte sitta allt för jävligt dock bör man nog fortfarande ha några plåt band monterade i hörnen då silikonet känns lite opålitligt men då kanske man slipper silver tejpen i första hete i alla fal :D silvertejpens funktion är ju mest att täta inte hålla rutan på plats. (rätta mig om jag har fel) Jag är ny inom sporten. Men har snappat upp en hel del då jag känner en veteran som kör.

6
Bygga / SV: diff volvo 240
« skrivet: augusti 22, 2010, 09:31:32 AM »
Mig svets tror jag inte på att du använder ;) Inert gas funkar inte så bra på difen ;) du måste använda aktiv gas alltså en Mag ;) det är fel tolkning av hemma garage meckare att kalla det för mig svets. en Mig svets svetsar man i Aluminium och andra ädel metaller med en MAg svets till Järn metaller. skillnaden på svetsen är vilken gas och vilken tråd man använder och skillnaden i namnet beror helt på gasen man använder.

Det kan funka att köra med Mag dock har jag själv blir råd till att köra metallbågsvetsning (MMA) dels av en Veteran inom sporten och utav min tidigare svets lärare. tydligen håller inte alltid Mag svetsning. en annan sak är att man ska undvika komma emot själva driv axlarna för annars tappar dom härdning och kör man för varmt när man svetsar kan infästningen drivaxlarna sitter i Krympa och i vissa fall spricka under påfrestningar om inte annat göra det omöjligt att få loss driv axeln vid haveri vilket resulterar i helt ny bak axel.

det jag skrev var alltså det absolut bästa sen finns det alltid andra sätt som kan funka. men så är det ju med allt. men bättre rekommendera det bättre före det sämre.

7
Bygga / montera framruta hur gör du?
« skrivet: augusti 22, 2010, 09:20:02 AM »
Hur monterar man bäst en framruta i en folkrace bil?
Jag har tänkt använda plåt band i alla 4 hörnen samt silver tejp runt.
Dock har jag inget klet kvar på rutan och känns inte så lämpligt o lägga den direkt mot plåten.
Kan/får man lägga en gummi list runt hela rutan? eller är det mot reglerna?
man vill ju undvika byta ruta allt för ofta. 240 rutor börjar det bli ont om nu mera.

8
Bygga / SV: diff volvo 240
« skrivet: juli 10, 2010, 11:02:45 AM »
Använd metallbågsvetsning MMA svetsa stigande över alla dreven kommer att ta en stund för du måste låta det svalna emellanåt. hacka dän slagget vart efter. när du är kar så blåser du bara rent med tryckluft och vad du än gör kom inte emot drivaxlarna när du svetsar då blir dom så sköra sen att de väldigt lätt går av. Man kan stoppa in någon plåt bit emellan som lite skydd. Svetsas fast väll runt om.  (går att använda Mig men inte lika hållbart)
Elga P48S funkar bra men dom ska Ligga varma innan användning. Esab OK48 funkar oxå ca 2,5 - 3,2 är bra diameter på tillsatsmaterialet.

9
Bygga / SV: asfaltsmattor
« skrivet: juli 03, 2010, 01:20:45 AM »
Jag måste säga att Varmlufts pistolen och spackel spaden funkade mycket bättre än jag trodde vart inte så kladdigt som jag trodde det skulle bli häller. ;D Det funkade mycket bättre än huggmejsel eller något annat. det nästan släppte av sig självt. :) Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång ^^

10
Övrigt / SV: Gas kontra flusstråd
« skrivet: juni 30, 2010, 17:02:05 PM »
Det går att få en hyfsat bra svets med flus tråd.
Dock är den MYCKET krångligare att använda och avger slagg och skit som inte är så kul.
Jag talade om för min svetslärare att jag använt flustråd(rörtråd) i en liten svets. Och han rynka på pannan direkt.. De va rena skiten tyckte han.. Men jag tod med mig en bit jag svetsat med den och han vart imponerad han trodde inte det gick att få till så bra svetsar som jag fick till.. Så allt handlar om tålamod och skicklighet. men jag kan rekommendera att du kör med gas istället och en annan tråd. Man får snyggare svets man ser smältan mycket bättre mindre rest produkter mindre svets sprut och helt enkelt högre kvalitet.

11
Bygga / SV: asfaltsmattor
« skrivet: juni 30, 2010, 16:56:03 PM »
Jo jag han bara ta hälften medan det var väder för det. Har hela främre biten kvar i bilen.. Jag hade tanke på varmluftspistol oxå men kommer ju bli så kladdigt. I denna värmen lär det ju inte stelna hur som heller :( Men är kanske ända utvägen. läste om någon som kört med flytande kväve skulle tydligen funka bra men jag vet inte om jag har lust att bränna mig på skiten..

12
Övrigt / SV: intresant sak!
« skrivet: juni 29, 2010, 21:46:27 PM »
Jag hoppa av skolan. Sen har jag gått en 1årig svetsutbildning via lernia. Fulla betyg.

13
Bygga / SV: Biltema plasttank
« skrivet: juni 29, 2010, 19:26:29 PM »
beror på vart du tar bränslet från tanken. tar du bränslet uppifrån tanken måste du ha en nedsänkt pump i tanken tar du bensinen ifrån botten av tanken till högtrycks pumpen som sitter under tanken behövs ingen mer pump.

14
Bygga / SV: motorkuddar
« skrivet: juni 29, 2010, 14:55:44 PM »
själv har jag byggt kopior av original motor kuddarna i stål och monterat ska se hur det håller. risken är väll att aluminium fästet som sitter på motorn går åt helvete. men har ingen attraktiv motor i ändå.

15
Bygga / asfaltsmattor
« skrivet: juni 29, 2010, 14:52:32 PM »
undrar om någon har någon smidigare metod än huggmejsel att hammare för att avlägsna asfaltsmattorna i bilen.. luft hammare är ett alternativ men har ingen och tänkte undvika fler utgifter.

Sidor: [1] 2