Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Muggen

Sidor: [1] 2 3
1
Volvo / SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« skrivet: maj 01, 2015, 09:41:56 AM »
Det går jättebra!
Kör själv med gula boxen.
det som begränsar varvtalet ilh2.2 är bränslemappen som bara räcker till 6250rpm, tändningen hänger med i teorin till c:a 8000rpm
Det finns fel och brister i tändningen som gör att den aldrig kan bli exakt, men duger bra till folkrace.
Avsaknaden av tändförställning och hänsyn till belastning kan ge problem med spikningar över 7000rpm (i praktiken)

kort och gott ser det ut såhär.

2
Volvo / SV: Byte av förgasare b230K PROBLEM!
« skrivet: april 30, 2015, 22:02:29 PM »
Jag åker med lh2.2 tändning och ett LE-jet-sprut som inte pratar med varandra.

Vacuumsignalen är bara för tändförställningen på den röda.
Du behöver inte länka den med sprutet för att det ska fungera, men det är bra om du får till signalen från spjällägesgivaren, brukar funka att montera på de flesta förgasare med lite uppfinningsrikedom.


3
Volvo / SV: lh 2.2 / 2.4
« skrivet: december 14, 2013, 19:18:00 PM »
Jag har gjort konverteringen lh2.2 till 2.4 i hopp om att kunna köra med chip på bränsle och tändning.
I mitt fall gick det sisådär, Jag saknade möjligheten att kunna laborera med tändningen på mekaniskt vis på lh2.4
Dessutom tog det riktigt lång tid att räkna ut vart sladdarna skulle sitta i respektiva box, så jag satt med papper och penna och ritade egna system.....men chippen jag hade höll inte riktigt vad som utlovades så jag tröttnade efter en hel dag på banan och senare även en hel dag på isen för att ställa in och leta småfel på den.

Kände att bilen hade mycket trevligare motorkaraktär med org lh.2.2 än med chippad 2.4... förvisso med varvstopp,
men eftersom jag satsade på en vridstark kam, 3.91 utvx. på bakaxeln så kunde jag plocka effekt redan vid 2500 varv och den höll i till c:a 5500. (Övrigt sitter det oplanad 531 och extraktor med 2"  på den, så det finns lite mer pulver att hämta)

Men har man aldrig testat och har orken så kanske man hittar saker som jag missat och kanske hittar den perfekta inställningen kontra vad chipen är mappade för.

4
Volvo / SV: Chip b230?
« skrivet: mars 22, 2013, 22:15:09 PM »
*suck*

Du har rätt, och räddade mig troligen från en hel del problem.
Hittade just ett elschema som tog upp problemet, måste alltså hitta en chip-bar box för sugisar..
troligen svårt utan att löda dit ett dotterkort
..



5
Volvo / SV: Chip b230?
« skrivet: mars 22, 2013, 16:47:34 PM »
Tack för snabbt svar.
Har klippt ihop ett slimmat elsystem till lh 2.4 eftersom jag hittade en guldbox och en svart låda just med tanke på att chippa.. hittade andra chip, men med tanke på vad jag ska ha det till vill jag ha ett varvstopp på max 7500 varv.

Såvitt jag vet så är guldboxen till Ltt:n, funkar turboboxar på sugisar om man chippar dem med andra sug-mappade chip?

/muggen

6
Volvo / Chip b230?
« skrivet: mars 21, 2013, 19:37:04 PM »
det står "kan leverera 170hk ,med rätt prylar".
Vad är receptet, och vad är rätt prylar?

7
Volvo / SV: konvertera lh 2,2 till 2,4?
« skrivet: januari 20, 2013, 22:48:34 PM »
Jag kom på att jag har en annan bil att leka med på isen i vinter så jag ska sätta igång med projektet pronto.
Kanske hinner jag färdigt innan vintern lämnar sjöarna och hinner testa uppgraderingen innan säsongstarten.

Jag hoppas verkligen att man känner lite mer tryck med andra chip i spisen, annars lägger jag ner ett hästjobb i onödan.
Har dessutom gjort ett excelark över vilka sladdar man kan använda och andra som man måste dra helt nya.
Kommer att ta samtliga givare från donatorn  så vet jag att det blir rätt från början.

8
Volvo / SV: konvertera lh 2,2 till 2,4?
« skrivet: januari 18, 2013, 22:26:05 PM »
Tack för snabbt svar.=)

Det sitter ett redan ett triggersvänghjul från lh.2.4, jag har hallgivaren som ska sitta på sprängkåpan och tänkte använda den. så den biten är ganska enkelt överstökat.
Bilen som jag lattjar lite med är en 740-88 rejsvariant ( ej för allmän väg), och tänkte plocka de sista grejjerna från en 940-92:a, så jag har egentligen allt som behövs, men orkar inte dra om all el bara för att jag byter styrsystem.

Vad i övrigt som är gjort med bilen är:
-renoverad motor med 13mm stakar, nya lager, nya kolvringar,packningar packboxar och o-ringar, urtvättad och petigt rengjord, med honade cylindrar och genomspolade kanaler.
-531 topp, helt orginal.. ska plana 1.8 och polera kanalerna lite innan säsongen startar.
-extractor
-ställbar btr. ställbart kamdrev
-resten är i gott skick eller nytt.
-stumma motorfästen och uppstagat med gummilagringar.
-allt onödigt är urplockad och det sitter en finessbur som är väl förankrad i karossen för vridstyvhet.
-bilstein b6 runt om.
-3,91 utväxling
-viktat 55-45
- plus en massa annat som inte hör till den här tråden.

Jag har gett mig fan på att testa projektet iallafall, men jag kommer nog inte att påbörja projektet förrän jag har kört slut på isdäcken=), Så jag har gott om tid att förbereda ingreppet och skaffa rätt delar. =)

9
Volvo / konvertera lh 2,2 till 2,4?
« skrivet: januari 17, 2013, 22:10:29 PM »
Har suttit ett par timmar med haynes elschema för att konvertera över lh 2.2 till 2.4 med chippning i bakhuvet.
Någon som har en erfarenhet om detta?
Det verkar vara ganska enkelt att dra om den delen av elsystemet som behöver ändras och man kan ju hoppa över diagnosuttag och liknande.
Kommer att dra om el och göra snyggt men använda samma kontakt till styrenheten för tändningen.
men klipper samtliga kablar till bränsleboxen och drar om elen från den.

Jag har fått för mig att man behöver byta:
-lmm till .016
-tomgångsmotor till 2-polig
-spridare till högohmiga
-tänkte använda guldbox och svarta styrboxen

Behöver jag även byta spjällhusgivare och tändförstärkare?

Är det fler komponenter jag har missat?

Och den kanske viktigaste frågan av allihop, är det värt allt jobb?

10
Volvo / SV: Trimma Volvo B230 K motor
« skrivet: juni 19, 2012, 22:26:31 PM »
Först och främst borde du postat i volvo-trim fliken...men det kanske du missat?

Det är en grym motor och enligt mig underskattad då den har ett sjukt bra vrid och jävligt mysig från botten rent standard.
Körde då med orginal pierburg, med en massa vaccumslangar å piss...men det drar på rätt bra trots sina ynka 116 hk
Man ska inte glömma att det är en interferencemotor ( men å andra sidan blir en standard 530 eller 531 det efter 1.6mm)

Testade att köra med f-sprut ett tag, det gick mer drftsäkert.
körde med vx3, det blev asjobbig ketchup-effekt, ( vaknade vid 3500 varv)

Skulle nog välja en K eller H kam och nöja mig med en liten polering av kanalerna och byta till f-sprutet om jag skulle göra det igen.

11
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 13, 2011, 20:16:08 PM »
jag mejlade 2ggr, men inget svar... :(

12
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 13, 2011, 08:21:53 AM »
Ja,det är jävligt svårt att ställa Kamen en efter tillverkarens uppgifter När MAN SAKNAR TILLVERKARENS JÄVA UPGIFTER! :banghead:
Men skulle någon sitta på monteringsanvisningen för en kg002-Kam tillverkad på 90-Talet så tar jag tacksamt emot detta.
jag har sökt överallt jag kan tänka mig efter dessa inställningar och kammat Noll

13
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 12, 2011, 09:56:26 AM »
kammen står med 4:ans insug c:a 0.7mm mer än avgas... hur mycket vågar man ställa upp den innan man förlorar effekt?

14
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 11, 2011, 21:57:35 PM »
Nu vart det 3bar såg jag, ska nog ställa ner det till runt 2.7-2.8.. ligger det kvar s å ställer jag tillbaka tändningen lite..

Detta är ett fantastiskt forum.
på söndag får vi se om det har lönat sig, då blir det 5h på barkarby flygfält tillsammans med 26st andra dårar.

Tack för all hjälp.

15
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 11, 2011, 21:26:26 PM »
kunde inte låta bli att greejja lite till.
Om man stampar till på gasen två gånger får man avgassmällar istället för att den rappar upp.
kan detta betyda att det är för fet blandning? eller att tändningen är fel??

Sidor: [1] 2 3