Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - saab95v4

Sidor: [1] 2
1
Bygga / SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« skrivet: augusti 19, 2011, 08:39:50 AM »
Hej igen jonathan, och alla andra förstås.
Då var bärarmen schimsad men inte 100% nöjd.
Fick ett tips av någon jag träffade på en tävling att schimsa max bak enbart.

Så då gjorde jag det och det blev 15 mm schims totalt på båda sidor.
Men det gjorde inte tillräckligt på camber enligt mig, speciellt inte på ena sidan då den är lite rakare än på andra sidan.

Så nu har jag alltså
15mm bak
Original fram (skulle tippa på 5mm)

Hur mycket tycker ni man ska lägga till ifram utan att minska Castervinkeln så mycket. Jag vill nämligen ha mycket caster också.
Ett i-landsproblem kanske haha

2
Bygga / SV: Skifta undre bärarmsfästena på SAAB. HUR?????
« skrivet: augusti 15, 2011, 09:44:31 AM »
Och för att klargöra så har jag alltså bytt fästen med motsvarande bärarm på andra sidan. DVS
Höger bak = numera vänster fram
Höger fram = numera vänster bak osv

3
Bygga / SV: Skifta undre bärarmsfästena på SAAB. HUR?????
« skrivet: augusti 14, 2011, 14:20:16 PM »
Jaha, nu har man försökt få till det men som vanligt så ställer alltid herr Murphy till det (Murphys lag)  :banghead: :banghead:

Har försökt ritat en bild på det problemet som nu har uppstått när jag skiftat fästena.
det bakre fästet som man skiftar till det främre får ju inte plats.
Man skulle eventuellt kunna lägga lite brickor för att få ner fästet men då blir det ju ingen mening med att skifta fästena.

Iallafall här är bilden. Ser väl inte riktigt ut sådär men hop´pas ni förstår och kan hjälpa mig.

http://imageshack.us/photo/my-images/560/brarm.jpg/

4
Bygga / SV: Skifta undre bärarmsfästena på SAAB. HUR?????
« skrivet: augusti 13, 2011, 16:30:47 PM »
Jaha, ok.
Trodde man fixade caster på det sättet, å andra sidan vet jag ej vad caster är. men att man får det genom att schimsa bakre fästet på övre bärarmen, så det ksa jag också göra. Men tack för svar.

5
Bygga / Skifta undre bärarmsfästena på SAAB. HUR?????
« skrivet: augusti 13, 2011, 14:22:01 PM »
Till er som byter plats på Undre bärarmsfästena på SAAB, dvs flyttar bak det främre fästet och tvärt om med det bakre för att få bättre Caster.
Hur fasiken gör ni??
Tog loss en bärarm idag och tänkte för mig själv att fan det här var ju lätt. Tills jag insåg att bussningarna sitter fel så att säga.
Bussningarna sitter ju mot utsidan av fästet på båda sidor. och skulle man då byta plats på fästena så hamnar ju bussningarna fel och därmed så hamnar fästena för långt ut och passar inte.
Och man kan väl inte flytta bussningen till andra sidan fästet? eller? för där finns ju ingen "hullning" till bussningen.

Tacksam för hyffsat snabba svar.

6
Bygga / SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« skrivet: augusti 10, 2011, 22:01:52 PM »
Du har förresten ingen bild du kan lägga upp på hur mycket camber det blir. Så man ser på ett ungefär.

7
Bygga / SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« skrivet: augusti 10, 2011, 08:21:48 AM »
aja ok, jag testar det du har gett som tips. Kan inte bli sämre än va jag har nu iallafall, Camber åt fel håll  :banghead: :banghead:

8
Bygga / SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« skrivet: augusti 09, 2011, 19:46:57 PM »
Och hur mäter man detta så att man får till det hyfsat med enkla garagemetoder?? Toe går ju an att mäta, men hur fan mäter man det andra?

9
Bygga / SV: Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« skrivet: augusti 09, 2011, 19:40:02 PM »
Tack för svar. Men kan man schimsa upp den så pass som 1cm utan att däcken tar i fjädrarna??
Det är iochförsig inget stort problem, bara köpa spacers isåfall.

10
Bygga / Få till en bra framvagnsinställning. SAAB 99
« skrivet: augusti 09, 2011, 14:22:17 PM »
Tja, slog sönder bärarmsinfästningar för några veckor sedan och tänkte laga upp det nu. Och när jag ändå håller på så vill jag få till en bra framvagnsinsällning.
Camber och Caster, kanske även toe.

Så jag undrar hur mycket ni brukar schimsa??

1. Hur mycket schimsar ni övre bärarmen? lägger ni på schims utöver original eller sätter ni dit helt nya? Gärna tjockleken på schimsen.

2. Undre bärarmen tänkte jag skifta bakre och främre fästet med varandra för att få till en bättre caster.

Så det jag mest undrar över är hur ni gör med övre bärarmarna. Jag vet att alla inställningar är en smaksak, men vill gärna ha något att gå efter när jag fixar till det.

11
Bygga / SV: castervinkel
« skrivet: februari 22, 2011, 11:45:01 AM »
Vad har du för "fasta knep" för att fixa castervinkeln på en oförstörd bil då. Skulle vilja ge mig på det, vad förbättras om man ändrar?

12
Bygga / Bortkapning av Res.hjulsbalja SAAB 90
« skrivet: februari 16, 2011, 12:32:18 PM »
Hej hej, skulle vilja ta del av lite bilder/info om hur ni gör när ni kapar bort baljan.
Mina funderingar ligger mest i hur ni gör med staget som går från bakaxeln till "baljan" hur gör ni när ni ska kapa ur där??? För man kan ju inte kapa bort staget.

13
Saab / SV: Kamaxel V16 109°
« skrivet: februari 16, 2011, 10:53:41 AM »
:help: va ni krabbar till det.  nolla blocket nolla kammen och noll på kammen så är avgas och insugs nock lika mkt aktiva dvs tryckt ner ventilerna lika mycket för att sen justera in kammen så vrid kammen så att insug är 2mm mer påverkad än tidigare

fördelaren ställer du så att rotorn pekar mot 1ans tändkabel i fördelarlocket närmotorn är i noll så är den grundjusterad sen när du startat upp den så kan öka efter behag .

Det där med tändningen har du helt fel, att ställa den original så går den piss. Blir väl att ställa den efter örat så länge:P

14
Saab / SV: Kamaxel V16 109°
« skrivet: februari 14, 2011, 20:50:18 PM »
Ok tack för svar, Det var volyotas förklaring som förvirrade mig litegrann, det där med att kammens nockar ska stå i ett V på ettans cylinder, Jaja detta står att läsa lite högre upp om du har lust att försöka reda ut vad han menade.

Man kan inte få tändningen någorlunda utan bilen igång (vilken grad?) för har för tillfället inget stroboskop men funderar på att införskaffa.

15
Saab / SV: Kamaxel V16 109°
« skrivet: februari 06, 2011, 21:12:08 PM »
Hej igen undrar lite över just detta som du också skrev förut
:tändning max vid fullt utslagna vikter 34 grader vid ca 3500rpm
Vad menas med fullt utslagna vikter?? och 34 grader, så många grader finns det väl inte märkt på svänghjulet, eller?

Sidor: [1] 2