136
Bygga / SV: Koppla tändning
« skrivet: mars 01, 2013, 08:02:55 AM »
Det går, men den kommer inte att varva ur som den ska..
Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW |
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Ok så TDC lr ÖD är när 1 och 4 står i topp. Och då ska fyrans insugsventil vara 2.5-2.7 mm ner. Så långt är det rätt va?Rätt. Det är detta du gör med det ställbara kamdrevet.
Dock undrar jag om bilen går att köra hyffsat utan att ställa tdc på 2.5mm, för att t ex förflytta sig till någon som skulle kunna hjälpa mig vidare. Om nu inte den personen vill komma till mig.Bilen går igång, det är inga problem.
Hur mäter jag tdc om jag redan satt på toppen på blocket. Lr ska man göra det innan man monterar toppen?När toppen är borta så kan du "låsa" motorn och på så sätt vara säker på att du är i TDC. Annars så finns det en märkning på remskivan som markerar TDC, men det är inte så exakt.
Tackar för länken Hade bara volvo i huvet och ingen tanke på att gå in på övrigt.Det är därför man ska använda sökfunktionen innan man skriver..
Hur kan man på annat sätt montera en kamaxel än att bara stoppa ner den där den ska sitta på toppen och skruva dit överfallen?Övre dödpunkt är när ettan och fyrans kolv är i topp. Förstår inte riktig din fråga..
Avgas och insugsventilerna kan väl omöjligen öppna lika mycket vid samma läga då nockarna sitter på olika ställen på kammen. Är förstås helt ute å cyklar i mitt tänk då det är nåt jag inte hajar.
Vet sen bara om att vid byte av kamrem att man ställer vev och kan i nolläge. Så vet inte vad Övre död punkt är lr innebär??
Men rätta mig om jag har fel. Jag köper en FS280 kam men har kvar org kamdrev. Den går bättre men inte bäst. Så labbar jag några mm fram å tillbaka för att få toppeffekt där jag vill ha den? Eller är det låst till kammens karaktär?