Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Wik

Sidor: 1 [2]
16
Bygga / SV: Diffa lådan i nya 900/9-3
« skrivet: mars 22, 2012, 09:20:30 AM »
Hålsåg och pinnsvets!

17
Saab / SV: 900 2,3i 93 Trimma, chippa eller slänga
« skrivet: januari 09, 2012, 13:10:41 PM »
Bygga front kan vara både enkelt och svårt beroende på hur seriös man vill vara (dvs hur länge man förväntar sig att behålla bilen  ::) )
Rören på grinden bör nästan valsas om man ska göra det riktigt ordentligt, saaben är ju så rund framtill. Funkar bra att fulbocka lite också, blir inte lika snyggt men funkar. Svetsa en lite stadigare plåt på innerskärmen innanför blinkers och sen röret mot det och klä med plåt utanpå.
Nackdelen med nyare bilar, finns lite att svetsa i.

18
Bygga / SV: Räcker B20 vattenpump i vw?
« skrivet: januari 08, 2012, 15:45:16 PM »
Har aldrig åkt svansmotorvw själv men har inte hört talas om någon som kör med elpump. b23/b230 är vanligast i vw numera och vad jag förstår så åker de med original vattenpump, verkar vara utformningen av resten av kylsystemet som är avgörande.

19
Saab / SV: 900 2,3i 93 Trimma, chippa eller slänga
« skrivet: januari 08, 2012, 15:39:42 PM »
Kom inte NG900 karossen -94?

Går väl skapligt original, sen kan man plocka bort balansaxelkedjan vilket ger några hk enligt vissa medan andra påstår det inte gör någon skillnad alls. Kedjan sitter på vevaxeln så nog borde det göra sitt, har hört några "bevisade" siffror på närmare 15hk vinst efter den operationen, något man dock får ta med en nypa salt kanske.
Chip finns, har inte hunnit testa det än så jag vet inte hur bra det är. Köpte av en privatperson så jag vet inte var man hittar annars men google har hjälpt många hittills.
Det första du bör göra med motorn är iaf att ta ner tråget och rengöra oljepickup och silen, är ofta igenkladdade och vevlagrena behöver varje oljedroppe de kan få annars är risken stor att de nyper och vevstaken tittar ut genom blocket. Höga varvtal rekommenderas inte med 2.3liters motorn.

Väghållningen duger original om man har skapliga dämpare. Går att sätta dubbla dämpare fram med lite fantasi, bak är det enklare.

Bilen är i princip en vectra A undertill så mycket reservdelar passar emellan och de är liknande att köra, dock känns saabens extrakilon rätt väl.
Jag gillar inte lådans utväxling på 2.3 modellerna, ettan är väldigt kort. 2.0 modellerna har annan utväxling i låda vad jag hört, har inte testat. När saablådan rasar är dock f16 eller f20 från opel bolt on så länge du byter spakstället också.

fan vilket inlägg det blev, hoppas det gav något iallafall.

20
Övriga / SV: opel 2.0 ecotec
« skrivet: december 09, 2011, 12:35:11 PM »
Saab ng motor är bolt on i opel! Kom bara ihåg alla detaljer, typ gaswire, servosystem, kylarslangar, expansionskärl, kopplingswire osv. Men allt är som sagt bara att flytta över, det man kan behöva göra fästen för är servobehållare och exp. kärl.
Jag konverterade dock en astra, ser inte identiskt ut under huven som vectra, de är lite trängre.

Tog lamell från XE då den stämde bättre mot saabens tryckplatta. Det elektriska är inga märkvärdigheter, var någon kabel mer än opeln som ville ha ström annars ser de mest likadana ut där med. Om du av någon anledning får för dig att köra med saabens låda istället måste du ha spakställ från saab, dock bolt on som allt annat  8)
Ta saabens fjäderben också så får du lite större bromsar samt lättare att hitta 15" fälg.

Detta hade ju inte mycket med XEV att göra men lite allmän info sådär bara

21
Bygga / SV: vad byggs ?
« skrivet: oktober 12, 2010, 18:48:25 PM »
Gör gärna det, har liknande planer men trodde det skulle gå utan att flytta kylaren.

22
Bygga / SV: vad byggs ?
« skrivet: september 23, 2010, 13:37:20 PM »
B230 och M45, original Vaz bakaxel. Blev trångt under huven så jag fick sätta kylaren i kofferten.

Finns det bilder på hur det ser ut under huven?

23
Bilder och filmer / SV: Bassercup - Folkrace i Holland
« skrivet: maj 29, 2008, 16:58:09 PM »
troligen någon form av "stock car racing", hörde speakern nämna audi quattro  :D

24
Bygga / SV: tipps om knapp panel
« skrivet: maj 05, 2008, 14:03:27 PM »
äsch inte behöver man ta ögonen av banan, man lär sig ju var knapparna sitter. dock ska man ha rejäla knappar som man inte råkar slita bort i stridens hetta  ;)
original torkarspak funkar på vissa bilar men på omegan är den så sladdrig så man vet inte riktigt var man har den, också lätt att komma åt med handen tycker jag när man får någon suprise sladd  :P

25
Bygga / SV: tipps om knapp panel
« skrivet: april 21, 2008, 19:00:14 PM »
hur långa armar har ni?  :o

jag har alltid satt min "kontrollpanel" på kardantunneln, till höger om handbromsen, annars når jag inte  :P

knappar är faktiskt värda att kosta på, rätt irriterande om torkarknappen pajar i en lerig b final.

26
Bygga / SV: Rutplast
« skrivet: april 21, 2008, 18:51:55 PM »
Farsan handlade på något större byggvaruhus, kom hem med ett par kvm trädgårdsplast eller vad man nu vill kalla det. 1-2mm tjock och snorbilligt, var dock nåra månader sedan så jag minns inte priset eller var han köpte det  :P

27
Bilder och filmer / SV: vurpor
« skrivet: april 20, 2008, 20:06:16 PM »
vilka roliga bilar de har i finland  ;D

28
Vem är jag? / SV: Henrik Kirjonen
« skrivet: mars 30, 2008, 21:52:06 PM »
det var kennet andersson som du köpte omegan av va? riktigt roliga bilar, går att ta sig förvånansvärt långt med dem  ;)


29
Bilder och filmer / SV: Skaplig smäll
« skrivet: mars 11, 2008, 15:46:38 PM »
haha, de va fan att man skulle hitta en film från övik här... Jag körde den tävlingen, svarta amazonen körde nästa heat men 140in blev duktigt sne.

för övrigt inte så klyftigt att mata rakt ut i banan sådär när man har folk bakom sig, det går fort över det krönet...

Sidor: 1 [2]