Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - David V

Sidor: 1 [2]
16
Volvo / SV: Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« skrivet: april 21, 2010, 11:07:51 AM »
Hej!

Ja, de skruvarna har jag justerat en del på. Jag har mätt höjden på både dem och nålarnas utstick med skjutmått men ändå verkar förgasarna ge olika. Speciellt på tomgång.

Mer fakta:
-Jag har ingen returledning för bränslet och ingen tryckregulator. Från membranpumpen går varsin slang rätt in i matningen av flottörhusen. Är det rätt kopplat eller blir det för högt tryck?
-Tomgångsjusteringen görs original med en skruv på insuget som justerar flödet genom tomgångskanalen i förgasaren. Den kanalen är nu pluggad och tomgången ställer jag direkt med spjällen. Bra eller inte?

Om inte ni kan hitta ett grundläggande fel typ "man måste byta munstycken" eller "Så kan du inte koppla bränslet!" så är det bara justering som återstår. Och de kan jag nog lösa genom noggrannhet och en extra stor termos med kaffe...
Men nu är det som att de inte riktigt svarar på mina ändringar... :-\

/David

17
En bra början är att snygga till de skarpa kanter som finns i kanalen just under ventiltallriken. Slipa bort dem och lägg mycket tid på att få till en mjuk sväng på innerradien i kanalen.

Kika här: http://savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php&artikel=toppar_floden&sidnr=3
Här finns en del bilder att kika på, inte bara volvo i och för sig, men lärorikt: http://www.topplocksverkstan.se/toppar.html

/David

18
Volvo / Råd vid justering av dubbla Pierburg/stromberg 175 på B23?
« skrivet: april 20, 2010, 10:50:32 AM »
Hej!

Jag har byggt ett eget insug med dubbla Stromberg 175 CDUS (de med det "gula locket" ovanpå).

Cyl 1-2 och 3-4 är helt separerade, ingen utjämningskanal finns mellan dem.
Här finns bild på insuget: http://vestgote.se/bilder/soffa/insug%20011.jpg

Bilen går ok vid belastning, men inte så bra som jag tycker den borde och det finns nog en hel del att hämta på förgasarjusteringen.
(Planad 530-topp ca 11,5:1 i komp, FS122 kam, tillsnyggade kanaler, bearbetade förbränningsrum och lättat svänghjul)

Båda förgasarna är genomgångna och har nya membran. Jag plockade dem från varsin B23-motor.

Brukar man byta munstycken när man sätter dessa dubbelt?

/David

19
Hej!

Jag körde med Biltemas roterande fil 20-542. Den ser inte riktigt ut som filen på bilden, skären är brutna med jämna mellanrum men formen är samma. Vet inte exakt vad det tillför med brutna skär men jag tycker inte aluminiumet kladdar lika lätt som hela skär.

Jag har även kört rostfritt, gjutjärn mm mm med denna fil och den tuggar på och håller förvånansvärt bra!

Enda nackdelen är att skaftet är lite kort för portning, men det borde man kunna löda (?) på en förlängning.

/David

Sidor: 1 [2]