Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Nowen

Sidor: 1 [2] 3
16
Saab / SV: drivaxlar?
« skrivet: juli 15, 2009, 08:13:17 AM »
Samma längder på alla 99 drivaxlar... bara att de äldsta är klenare och har bl.a andra bromsok...

Det skulle ju betyda att det första 99:orna är smalare eftersom de lådorna är smalare, låter ju inte rätt  ;)

17
Saab / SV: megasquirt i saab 900 16v
« skrivet: juli 15, 2009, 07:58:38 AM »
Blev inget MegaSquirt såg jag så jag antar att skeptikerna hade rätt? :)

18
Regler / SV: RWD Saab??
« skrivet: februari 01, 2009, 23:54:25 PM »
jajo men det går att bygga kardantunnel på de flesta bilar ???

Jo, men du får ju inte ändra karossformen och då blir det svårt att bygga en kardantunnel...

19
Regler / SV: Ratt?
« skrivet: februari 01, 2009, 23:52:59 PM »
Nej det gör det inte

20
Regler / SV: Bältes infästning
« skrivet: januari 15, 2009, 14:19:35 PM »
Infästning på´likvärdig plats gäller om du sättit infästningen genom karoseriplåt... tänk på vinklarna bara. Finns i regelboken.

Ang bältesinfästningen runt burröret så skall det gå hela vägen runt och sedan "klämmas ihop" när du skruvar fast bältet.
Man får endast fästa plattjärnet som går runt burröret med en svets, för att den skall sitta kvar, inte svetsa runt hela.

Allt står i regelboken som finns på SBF:s sida.. att det skall vara så svårt att läsa den ibland

Det gör det då verkligen inte!

Något luddigare och dummare är formuleringen likvärdig plats får man leta efter. Upp till varje besiktningsgubbe att tolka på sitt sätt och då har man snart startförbud på någon tävling bara för att det inte sitter i hatthyllan...

21
Övrigt / SV: Tips på verksta och garage musik
« skrivet: januari 13, 2009, 00:43:22 AM »
Stemm - Face the pain fungerar ju alltid om man behöver få lite energi i kroppen. Lämpar sig dock dåligt vid pillarbeten och betydligt bättre vid arbete med storsläggan ;)

22
Övrigt / SV: vad har ni för svets när ni bygger era bilar
« skrivet: januari 13, 2009, 00:41:04 AM »
ESAB, alltid ESAB, och Mison är det nog i tuben fortfarande tror jag...

23
Regler / SV: licens fråga
« skrivet: januari 12, 2009, 14:13:56 PM »
Fattar inte ens vad det är du vill veta  :)

24
Bilder och filmer / SV: Har du hittat något coolt klipp på YouTube?
« skrivet: januari 05, 2009, 14:14:59 PM »
;D

Visst står det i reglementet att pickup, minibuss samt terängbilar är förbjudna? Blev lite shockad när jag såg det här klippet...

Tack vare just denna minibuss ja ;)

25
Vem är jag? / SV: Stefan Johansson
« skrivet: januari 04, 2009, 22:06:09 PM »
Tycker mig sakna en 240 med sprucken styrväxel från Laxå tvådagars -07, men det kan ju vara så att jag misstar mig herr "vadå har jag fått en bil?"  :)

Haha, hade glömt den. Jag hade fått hjälp av dig (antar jag att det var) med att lägga bud. När ditt namn lästes upp så fattade jag inte att det var mitt bud. När jag sen ville ha tillbaka mina pengar, så ville du inte lämna dom. Jag tänkte "va fan ge mig mina pengar"  :'( då det gick fram för mig att jag hade ju fått bilen  ;D

Bilden är nu upplagd i toppen av tråden...

Stämmer bra det. Kommer ihåg att Östlund tyckte att hela situationen var väldigt komisk :D

Också ett konstigt fenomen att man alltid ska få bilar åt andra, och då speciellt sånna där som driver i fel ände, och aldrig åt sig själv...

26
Vem är jag? / SV: Stefan Johansson
« skrivet: januari 02, 2009, 18:44:57 PM »
Tycker mig sakna en 240 med sprucken styrväxel från Laxå tvådagars -07, men det kan ju vara så att jag misstar mig herr "vadå har jag fått en bil?"  :)

27
Saab / SV: budget-trimm??
« skrivet: december 31, 2008, 02:38:14 AM »
Snurrade till det såg jag nu. Det är så klart lambda 0.9 (sigma 1.1) man ska reglera mot för maxeffekt...

Kruxet är väl egentligen att man behöver införskaffa en rejäl kontinuerlig lambdamätare för att kunna testa ordentligt vilket känns lite dyrt...

28
Saab / SV: budget-trimm??
« skrivet: december 30, 2008, 19:59:30 PM »
om man ökar bränsle trycket så reglerar ecun det med att spridarna är öpet mindre??? eller fins det nåt sätt att få in mer bränsle i en med lamda???(är en 2,3 16Vi)

Sätta ett lämpligt motstånd i serie med lambdan så den styr mot 1.1 istället för 1.0 är ju en variant som kräver en del experimenterande, men borde vara effektivt

29
Regler / SV: Konstiga regeler? Eller är det jag som är konstig?
« skrivet: augusti 11, 2008, 22:09:29 PM »
Satt det tillräckligt stora plattor under strävorna du fick nedslag på? Annars är det ju en "no-brainer" att du fick nedslag på det... Förutom det är det ett minus för hållfastheten om strävan inte fästs på "framsidan" av hjulhuset utan t.ex. ovanpå hjulhuset.

De tänkte nog att folk läser regelboken innan de bygger bilar skulle jag tro ;)
Nej men allvarligt så varför göra något som inte är tillåtet? Man får inte fästa saker i buren som inte är strävor av rätt dimensioner. Det enda undantaget enligt regelboken är rattstångsfästet (i alla fall förra året när jag läste den sist), så jag är förvånad att folk kommit undan med sånna infästningar som du beskriver så pass länge...

Jag kan hålla med att en del regler är lite konstiga och framförallt väldigt "smalt" skrivet. Har själv problem kring bältesinfästningen som är gjort på ett sätt som varit tillåten fram tills i år (och borde fortfarande vara tillåtet sett ur säkerhetssynpunkt= och nu är det tveksamt. Samtidigt är det bara att läsa regelboken och göra rätt...

30
Regler / SV: Bältes infästning
« skrivet: augusti 07, 2008, 08:35:48 AM »
Får nog specifisera mig lite här...

Jag har en gammal fabriksrally-v4 (enligt källor som var med när det begav sig), där sitter bältet i tunneln över bakaxeln och går sedan över ett rör i buren för att komma i rätt höjd.
Att det är säkert har jag inget som helst tvivel om när det är fabriksfolk som gjort det på det sättet. Det jag är fundersam till är om det är tillåtet enligt reglerna, därav frågan om "likvärdig plats".

Ska jag sätta det runt röret i buren blir det att köpa nytt bälte så att jag får ett att dra runt buren eftersom det blir på tok för nära stolen att fästa det jag har i en sån böj som är beskriven i regelboken... Alternativet är ett rör mellan hjulhusen som då hamnar väl lågt i min smak.

Tänkte jag skulle gå på Spennare om det här, men tänkte höra om det var någon här inne som hade koll på exakt vad som gäller först.

Sidor: 1 [2] 3