Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - bosabengt

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6
16
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: januari 13, 2014, 12:06:51 PM »
Läste på Kyrks sida om att chip till en opel hade gett mindre hästar än std "chip".

Men att kunna testa sin setup plus att få support är något jag skulle vilja ha. Så jag efterfrågar någon firma/privatperson som kan vara med då något går snett lr om man t ex behöver hjälp med finjustering av motorn, kam tändning chipp mm. Plus att kunna se vad trimmet har gett i verkligheten.

Vad kostar det att t ex sätta upp bilen i dyno samt att en dag kunna optimera allt så man vet att bilen går hållbart samt ger mest effekt??

17
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: december 15, 2013, 16:27:26 PM »
Ok bra info. Tackar!  :D

Men på en org B230F ligger väl begränsningen i insug för det första.
För om man byter LMM spridare och portar toppen och sen ett avstämt extraktor sitter ju ändå flaskhalsen i insuget.

Jag försöker sikta på 170 hk pga att det nu säljs VOC chipp där begränsningen sitter vid 170 Hk. Men då måste ju allt vara optimerat för just det chippet.
Men det kommer väl efterhand vad man måste göra osv. För att mappa för just min setup är kanske dyrt?

18
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: december 13, 2013, 12:09:49 PM »
Kan någon förklara vad LH 2.4 är för nåt? Det är väl styrsystemet för Nyare B230F mfl.

Styr det tändning och soppa osv osv?

Var sitter begränsningarna i hur mycket effekt man kan ta ut?

Har hört från MPRE att ca 170 hk är max, men det gällde förmodligen hans chip (VOC). Kan man mappa om och gå ännu högre (170+) med LH 2.4?

Har nu hört folk som säger att dem haft runt 200hk sughästar på LH 2.4 och 400hk turbohästar på LH 2.4

19
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: november 09, 2013, 10:48:32 AM »
Menar du att man får ställa fram kamdrevet för mer vrid? För du skriver at ställa fram kammen för mer vrid, då borde man ju behöva ställa drevet bakåt för mer vrid.

20
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: november 08, 2013, 07:08:38 AM »
Kör bilen på 0.83L / milen. =)

Bakre ljuddämparen borta. Känns nästan som om man tappar effekt på att den är borta.
Men det poffade innan också.

Vilket sportsystem är bra till min? Finns ju allt från egenhändigt byggt till VOC system för 5500:- (ungefär)

21
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: november 07, 2013, 21:13:40 PM »
Okej då är jag med hyffsat.

Men om jag nu vill ställa fram kammen, ska jag då vrida kamdrevet bakåt o vice versa?

Om man ställer kamdrevet för mer vrid, är det lika som att stoppa i A-kam? Hänger du med? =)

22
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: november 07, 2013, 21:09:11 PM »
Har en vanlig b230f med vx3 kam i. Dock "poffade" det med M kam också.

Stiften är bytta och tändkablar bytta. Rotor och lock inte bytta men såg ok ut ändå.

Kan lock och rotor ändå vara dåligt lr kan det vara annat?

Kan detta även påverka hur bra den går?

Har inga felkoder.

23
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: november 06, 2013, 17:56:58 PM »
Varför poffar det i avgasröret, efter man gasat upp på tomgång?


Jag gasar upp till 3000-5000 rpm och släpper gasen, sen vid kanske 1000-2000 smäller det bak i avgasröret.

Varför?

24
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: november 05, 2013, 20:11:08 PM »
Vad kan jag förvänta mig om jag träffar helt rätt med inställningen på kammen?

Hur vet jag att det blivit exakt rätt inställt? Eller känns det att det blivit rätt?


25
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: november 01, 2013, 06:53:07 AM »
Du skrev i förra inlägget att man inte ska vrida på vevaxeln.

Men om man lossar skruvarna på kamdrevet och vrider på vevaxeln och kollar på kamdrevet så man ställer fram eller bak så är jag med på hur man gör.

 :)

26
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: oktober 31, 2013, 12:01:24 PM »
Men ska kamremmen tas bort från kamdrevet?

För om man bara lossar skruvarna till inställningen för kamdrevet så snurrar ju allt utom kamaxeln.

Får man med nåt verktyg för att lättare kunna vrida kamdrevet, lr gör man det för hand?

mvh

27
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: oktober 23, 2013, 22:09:35 PM »
Framåt lr bakåt?
Eller både och?

Man lossar skruvarna på kamdrevet å bara vrider?

Man vill ju inte att det ska kugga över o hamna helt knasigt.

Ska veven följa med när man vrider på kamdrevet?

28
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: oktober 19, 2013, 15:04:59 PM »
Hur skulle du Sleepy, vrida ett ställbart kamdrev på en b230f org med vx3 kam? För att få en roligare motor med kanske mer effekt?

29
Volvo / SV: Vilken kamaxel är bäst? FS122 eller FS296?
« skrivet: oktober 13, 2013, 20:42:58 PM »
Fyrans insugsventil är den närmast kylet lr?


30
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 27, 2013, 09:23:18 AM »
 :yourock:

Mycket bra info.

Fs122 vs fs280? 

Vad ger högt lyft och vad ger lågt lyft?

Är en kam med stor dur, vass med smalare register som följd?

En h,k, fs280,fs122 är alla snarlika eller? Vilken ska man välja?
Voc kör väl med k-kam och krämar ur 170 hk. Är det för hobbytrimmaren lättare att nå samma mål med fs280?

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6