Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Folkraceshop

Sidor: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 50
196
Volvo / SV: B230 problem
« skrivet: april 10, 2012, 08:59:49 AM »
Det kan vara svårt att få till det med SU och en kam med stort överlapp. Det blir dåligt med vaccum på låga varv... FS280 eller FS122 funkar bättre..

197
Volvo / SV: Tändstift till B230E
« skrivet: april 02, 2012, 18:13:53 PM »

198
Volvo / SV: Volvolåda 4 el 5 växl
« skrivet: mars 27, 2012, 07:03:48 AM »
Kan du inte testa om du får i 5:an?

199
Regler / SV: Stol vid vagnsbok
« skrivet: mars 19, 2012, 14:12:40 PM »
Det borde ju inte vara ett krav, men hör med den som ska besiktiga innan...

200
Övrigt / SV: Folkrace Team Hemsidor
« skrivet: mars 15, 2012, 17:17:49 PM »
Team BlåGul Racing - http://blagulracing.com

Uppdateras inte längre, men det finns en del gamla bilden iallafall...

201
Volvo / SV: förgasare vs k-jet?
« skrivet: mars 13, 2012, 20:06:47 PM »
En motor omvandlar energi av något slag, exempelvis bensin, till rörelse och hur bra motorn gör detta anges i effekt.

För att förbränna 1 kg bensin krävs 14,9 kg luft, men en motor ger oftast bäst effekt vid 12,5 kg luft/kg bensin.

12,5 kg luft har en volym på c:a 15,3 m³ = 1 kg luft har en volym på 1,22 m³
1 kg bensin har en volym på 0,0014 m³

För att få ut så mycket effekt som möjligt gäller det att förbränna så mycket bränsle som möjligt. Att pressa in bränsle i motorn är inga problem, men som du ser av förhållandet ovan, så krävs det enorma mängder luft för att förbränna bränslet.

Det som begränsar effekten är sålunda luftmängden. Ju mer luft motorn kan suga i sig, desto högre effekt kan vi få ut.

202
Volvo / SV: förgasare vs k-jet?
« skrivet: mars 13, 2012, 09:02:14 AM »
Vad är dubbla små för nåt? Är det SAAB förgasare? Dom är lite små för 2.3 liter, men allt går....

203
Volvo / SV: förgasare vs k-jet?
« skrivet: mars 11, 2012, 19:22:53 PM »
Går bilen som den ska nu så låt den vara. Det är väldigt lätt att skruva sönder ett K-jet om man inte vet man man gör... Mycket hänger på hur mycket du trimmar. Dubbla SU hänger med till c:a 170hk.

Det finns ett antal inlägg i forumet som handlar om K-jet. Sök lite så får du se.

204
Volvo / SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
« skrivet: mars 09, 2012, 14:23:01 PM »
Det är värt, tro mig. Ja, mät opåverkad och påverkad. Om den inte går som den ska på höga varv så är det troligtvis detta som är problemet.

Alla trimkammar ska ställas in enligt spec.

205
Volvo / SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
« skrivet: mars 09, 2012, 10:43:44 AM »
Jag har inte ställt den bara använt orginal kamdrev, men hur ställer man kammen med ställbart utan att lyfta av toppen igen ?

Jag använder en indikatorklocka från Jula. Jag har ersatt toppen på klockan med en cykeleker för att komma åt bättre. Skruvar sen fast en plåt i en pinbult till ventilkåpan. Sen fäster jag stativet i plåten och riktar klockan mot 4:ans insugstryckare. Sen är det bara att nolla motorn och lossa på drevet till kammen (pinnen har du plockat bort innan) och vrida kammen tills tryckaren är nedtryckt det antal mm som är rätt för kammen. I detta fall med FS280 ska det vara 2.5-2.7mm. Borra sen ett nytt 5mm hål i kamdrev och kam och slå in pinnen. KLART! Om du använder ett ställbart kamdrev så slipper du borrandet. Då kan du bara lossa bultarna i drevet och vrida.

206
Volvo / SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
« skrivet: mars 09, 2012, 09:40:32 AM »
Vad tror du att mitt problem är då ?
Så med andra ord så hade man fått mer vakum med tex en flatnos kam?
Tvärtom, flatnos kammarna har ännu mera överlapp. Hur har du ställt kammen?

207
Volvo / SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
« skrivet: mars 09, 2012, 08:29:35 AM »
blir de mindre vakum på en vassare kam?
Ja, pga överlappet så blir det mindre vakuum. Detta märks tydligast på tomgång. Det är nockvinkeln som avgör hur stort överlapp du har. FS280 har 110 gr nockvinkel, så den ska fungera relativt bra.


vad menar du bytte du hela fördelaren ? och varför spelar de någon roll om man byter den :)
I ditt fall så funkar nog din fördelare. Jag hade en B230F fördelare som inte hade nån centrifugalförställningen. Detta innebar att jag hade en konstant tändning oavsätt varvtal. Inte bra  :(

208
Volvo / SV: B23 med dubbla su bluddrar så den inte varvar ut
« skrivet: mars 08, 2012, 19:55:55 PM »
Skruva ner munstyckena så att dom ligga c:a 2mm under kanten som grundinställning. Höj tändningen till c:a 15gr på tomgång. Kolla så att bränslepumpen pumpar som den ska. En kam med hög duration kan vara lite luriga med dubbla SU som kräver högt vakuum för att fungera. Jag hade samma problem med FS122, men fick till det efter att jag bytte fördelare, (hade en fast bakmonterad fördelare) samt aggregataxel, hade en B230F axel som inte funkar med mekanisk pump.

Den ska fungera med fjädrar + olja i förgasarna. :goodluck:

209
Volvo / SV: konstig gång b23e
« skrivet: februari 10, 2012, 21:29:53 PM »
vet inte är nära ett mindre nervsammanbrott snart :banghead:  lossade returen vid filtret kom inge bränsle där ska kolla mer i morgon.
vad är det för konstig grej som sitter i banjoskruven vid pumpen?

http://blagulracing.com/mektips/bosch_k-jetronic.pdf

210
Volvo / SV: konstig gång b23e
« skrivet: februari 10, 2012, 18:05:14 PM »
Har du stopp i returen? Bränslefilter?

Sidor: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 50