Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Folkraceshop

Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 50
256
Volvo / SV: problem b230e
« skrivet: november 21, 2011, 20:13:19 PM »
Du ska inte flytta remmen på måfå. Du kanske har flyttat den ett kugg fel igen. Testa med en skruvmejsel i ettans tändstiftshål och känn efter när kolven står i topp. Då ska remskivan stå på noll. Kolla sen på ventilkåpan (visst är det väl där markeringen sitter??) om kamdrevet står rätt. När man planar toppen så har jag för mig att den vrider sig lite åt vänster, men aldrig en hel kugg. Om tändningen skulle stå på 40 grader så borde du knappt få igång den. Det borde mothugga när den tänder. Det skulle inte förvåna mig om vevaxeldrevet har gått igen...  :doh:

257
Regler / Ny tidsgräns för overall i Folkrace
« skrivet: november 21, 2011, 08:09:15 AM »
I Folkrace får 1-lagersoveraller med beteckningen EN533 index 3 användas i kombination med ett godkänt FIA-underställ fram till och med 31 december 2014. Först den 1 januari 2015 måste alla ha 2-lagersoverall.

Ovanstående tog Folkraceutskottet (med ordförande Ann Johansson, Leif Magnusson och Weine Johansson) upp under helgens SGA-träff, och Förbundsstyrelsen klubbade beslutet igår kväll.
-  Det var väldigt många som köpte nya overaller 2009 efter den stora inventering som gjordes då, och förarna tycker att vi redan då kunde ha sagt att det snart skulle bli 2-lagers, säger Leif Magnusson.

Andemeningen med inventeringen 2008-2009 var att få bort alla gamla overaller som fortfarande användes i Folkrace.
- Av någon anledning fanns sedan inte det med i styrelsens beslutsunderlag, och därför tog vi upp frågan igen på SGA, fortsätter Leif.

Alla 1-lagers overaller med EN533 index 3 broderat i nacken får alltså användas ytterligare några år – förutsatt att föraren har den i kombination med godkänt FIA-underställ. Tidsaxeln är alltså ändrad, och först 1 januari 2015 blir det krav på 2-lagers overall i Folkrace.
Däremot försvinner de FIA-godkända 1-lagersoverallerna vid nyår.

258
Volvo / SV: soppa pump
« skrivet: november 21, 2011, 06:42:48 AM »
fungerar aldeles utmärkt med f pump till e motor kört med det hur många gånger som helst.
Den lär inte hålla länge. E-sprutet är ju väldigt känsligt för tryckfall och då är det stor skillnad på en pump som pumpar 3 bar mot en som pumpar 5 bar...

259
Volvo / SV: problem b230e
« skrivet: november 21, 2011, 06:36:06 AM »
Du behöver nog kolla så att inte kamremmen har hoppat en kugg eller två...

260
Volvo / SV: problem b230e
« skrivet: november 20, 2011, 08:28:54 AM »
Jag gissar att kilen i vevaxeldrevet har gått av. Riv isär allt och kolla, det är ett vanligt fel...

261
Volvo / SV: soppa pump
« skrivet: november 20, 2011, 08:26:47 AM »
Den är för klen. F-motor pumpen ger c:a 3bar,  E-motorn behöver 5 bar.

262
Bygga / SV: få tag i dämpare
« skrivet: november 16, 2011, 06:39:42 AM »
Ibland kan man fynda på mässor, typ Classic Motor och liknande. Fördelen är ju att man inte behöver kolla på nån speciell bilmodell, då ökar ju utbudet lite  ;D. Man får ju bygga fästet lite så att det passar stötdämparen..

263
Volvo / SV: insugsrör till 230 för mc brygga
« skrivet: november 14, 2011, 22:14:02 PM »
Syns lite dåligt hur du använt E-insuget.... ;)

264
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 12, 2011, 20:15:01 PM »
Lugn och fin..
Har man inte värden på kammen så får man testa sig fram....

265
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 11, 2011, 21:46:09 PM »
Avgasknallar brukar ju betyda fet blandning. Prova att ställa ner bränsletrycket lite..

Att den är lite slapp på högvarv kan ju även vara att den behöver lite mer förtändning..

266
Volvo / SV: Trimma en B230 E
« skrivet: november 11, 2011, 20:58:25 PM »
Sök på K-jetronic så får du en hel del träffar...

267
Volvo / SV: vart felar det? b230f.
« skrivet: november 10, 2011, 06:53:03 AM »
Tvärtom ska det vara, insug ska öppna mer än avgas.  :read:

268
Övriga / SV: stumma motorn
« skrivet: november 06, 2011, 14:43:06 PM »
Jo, det brukar funka ganska bra.

269
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: november 06, 2011, 14:42:18 PM »
* By grounding pin 18 you will get -3° (retard).
* By grounding pin 19 you will get -6° (retard).
* By grounding pin 18 and 19 you will get +3° (advance).

Alltså, 18 och 19 till jord är det enda som blir intressant.
Detta har inget med knacksensorn att göra. Om den börjar spika så kommer signaler från knacksensorn att ställa med tändningen. Har hört att man kan lägga gummi emellan för att motverka...

270
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 26, 2011, 21:31:03 PM »
Tändning är fortfarande ett problem, men du kan höja tändningen 3 grader genom att bygla 2 stift i tändningsboxen.

Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 50