Skulle du kunna berätta lite mer om hur jag går tillväga. Antar att man gör en märkning på drevet, och sen plockar ur det och använder pelarborren?
Jag använder en indikatorklocka med stativ från Jula. Jag har ersatt toppen på klockan med en cykeleker för att komma åt bättre. Skruvar sen fast en plåt i en pinbult till ventilkåpan. Sen fäster jag stativet i plåten och riktar klockan mot 4:ans insugstryckare. Sen är det bara att nolla motorn och lossa på drevet till kammen (pinnen har du plockat bort innan) och vrida kammen tills tryckaren är nedtryckt det antal mm som är rätt för kammen (TDC-mått). Borra sen ett nytt 5mm hål i kamdrev och kam och slå in pinnen. Jag använder en vanlig handborrmaskin. Det funkar bra. Det finns säkert andra sätt som är lika bra eller bättre, men detta har funkat för mig.
Om jag ska beställa en fs280 så måste man alltså skicka in en annan i inbyte. Kan jag byta in den som jag har i min bil orginal?
Alla kammar utom M och T funkar. Behöver du en kam med fördelarspår måste utbyteskammen också vara en sån .
Det står även att kammarna ej är härdade, betyder detta att man måste göra det? Eller är det bara att köra?
Alla Volvos original kam ämnen till B23-B230-B234 är av chillcast typ. Detta är idag i stort sett standard på alla gjutna kamämnen som de flesta bilfabrikanter använder sig av idag. Chillcast processen innebär att kamnocken får nära nog en idealisk materialstuktur och hårdhet som ytterst sällan ger några som helst slitageproblem. Nocken håller i stort sett samma hårdhet rätt igenom. Så någon ytterligare värmebehandling av Volvos original kamämnen skall ej utföras.