Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Folkraceshop

Sidor: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 50
271
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 26, 2011, 19:40:33 PM »
Då har du LH 2.4 och du kan köpa detta chip

http://folkraceshop.se/trimchip-till-volvo-b230f-lh2_4?category_id=113

272
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 25, 2011, 09:44:30 AM »
Vad har du för slutnummer på bränsleboxen? Jag kan möjligen ha en lösning...

273
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 22, 2011, 19:54:58 PM »
Du har troligtvis LH 2.2. Vet tyvärr ingen som säljer chip till dom. Kolla slutsiffrorna på bränsleboxen. Sitter på höger sida vid passageraren.

274
Övrigt / SV: Starta team
« skrivet: oktober 13, 2011, 12:59:04 PM »
Länk till blankett

http://www.sbf.se/pdf/blanketter/Licens_Ansokan_Anm-Licens.pdf

Ni får med ert teamnamn i startlistan, samt att dom nämner det när ni ska starta.

275
Volvo / SV: oljämngång med vass kam och k-jet
« skrivet: oktober 12, 2011, 20:31:17 PM »
Med mycket overlap på tomgång finns det inte mycket vacuum att dra ner k-jet plattan vid högt styrtryck. Prova med c:a 2kg styrtryck.

276
Saab / SV: Chip
« skrivet: oktober 11, 2011, 06:51:20 AM »
Hmm, det är jag som är på kass på Saab motorer. Vet inte om det var du som ringde igår, men chippen är ju till 16V. B202i och B212i är 16v motorer.  :read:

Utdrag från Wikipedia

B201
B201 is the original H engine with two valves per cylinder and a single overhead camshaft. It was introduced in 1981 and unlike the B engine it did not have the central shaft which used to power the distributor, oil- and coolant pump. Instead the distributor is located at the front of the cylinder head and directly driven by the camshaft, while the integrated waterpump was replaced with a separate unit to the rear of the engine.

It was available with 100 PS (74 kW; 99 hp) at 5200 rpm using a single carburettor, 108 PS (79 kW; 107 hp) at 5200 rpm using a dual carburettor, 118 PS (87 kW; 116 hp) at 5500 rpm using Bosch K-Jetronic fuel injection and a turbocharged, fuel injected version with 145 PS (107 kW; 143 hp) at 5000 rpm. In 1986 an intercooled version of the turbo engine also became available, it produced 155 PS (114 kW; 153 hp) at 5500 rpm.

B202 & B212
Saab B202 turbo 16-valve engine in a 1993 Saab 900T

In 1984, Saab added a 16 valve cylinder head with double overhead camshafts. They retroactively renamed the 8-valve version the B201 and used B202 as the name of the new multi-valve unit. Another notable addition to the B202 was hydraulic valve lifters and Ecopower ("ep" in Italy, "(900)S" elsewhere), with a pre-heated catalytic converter for reduced emissions.
1991 Saab B212 engine. It is longitudinally mounted in a SAAB 900.

In 1991, Saab introduced a 140 bhp 2.1 litre normally-aspirated 16 valve engine, with an increased displacement of (2119 cc/129 in³). The intake manifold was enlarged and redesigned for better and greater flow. The intake manifold and the head from the 2.1 liter constitute a well-known replacement for 1985-1993 16 valve 2.0 liter turbo cars. Power increase is modest at stock boost but becomes much more evident at higher boost levels.

277
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 07, 2011, 12:33:31 PM »
Om lagerbanorna är slut/repiga samt att den inte är skadad på annat rätt.

278
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 07, 2011, 06:15:36 AM »
Lyfte toppen idag. Tyvärr var det en M kam. Vad kostar det om man inte har någon inbytes kam?
Det går inte att köpa utan inbyte...

279
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 06, 2011, 15:29:49 PM »
Citera
Skulle du kunna berätta lite mer om hur jag går tillväga. Antar att man gör en märkning på drevet, och sen plockar ur det och använder pelarborren?
Jag använder en indikatorklocka med stativ från Jula. Jag har ersatt toppen på klockan med en cykeleker för att komma åt bättre. Skruvar sen fast en plåt i en pinbult till ventilkåpan. Sen fäster jag stativet i plåten och riktar klockan mot 4:ans insugstryckare. Sen är det bara att nolla motorn och lossa på drevet till kammen (pinnen har du plockat bort innan) och vrida kammen tills tryckaren är nedtryckt det antal mm som är rätt för kammen (TDC-mått). Borra sen ett nytt 5mm hål i kamdrev och kam och slå in pinnen. Jag använder en vanlig handborrmaskin. Det funkar bra. Det finns säkert andra sätt som är lika bra eller bättre, men detta har funkat för mig.

Citera
Om jag ska beställa en fs280 så måste man alltså skicka in en annan i inbyte. Kan jag byta in den som jag har i min bil orginal?
Alla kammar utom M och T funkar. Behöver du en kam med fördelarspår måste utbyteskammen också vara en sån .

Citera
Det står även att kammarna ej är härdade, betyder detta att man måste göra det? Eller är det bara att köra?
Alla Volvos original kam ämnen till B23-B230-B234 är av chillcast typ.  Detta är idag i stort sett standard på alla gjutna kamämnen som de flesta bilfabrikanter använder sig av idag.  Chillcast processen innebär att kamnocken får nära nog en idealisk materialstuktur och hårdhet som ytterst sällan ger några som helst slitageproblem. Nocken håller i stort sett samma hårdhet rätt igenom. Så någon ytterligare värmebehandling av Volvos original kamämnen skall ej utföras.

280
Volvo / SV: Ett bra recept för B230f ( Isbil)
« skrivet: oktober 06, 2011, 06:36:07 AM »
Om man inte vill köpa ställbart kamdrev, så är det bara att dra ur sprinten i kammen. Ställ kammen som den ska, och sen borra ett nytt 5mm hål i drev och kam. Slå sen in sprinten. KLART!

281
Volvo / SV: B230 problem
« skrivet: oktober 03, 2011, 20:28:45 PM »
Det är det första man kollar  :read:  ;)

282
Volvo / SV: B200 kam?
« skrivet: oktober 02, 2011, 20:37:06 PM »
Är det en importbil? Den fanns väl inga 740 med B200F i Sverige??

283
Volvo / SV: B200 kam?
« skrivet: oktober 02, 2011, 08:42:21 AM »
FS280, men byt hellre till en B230F..

284
Volvo / SV: borra b20
« skrivet: september 28, 2011, 12:22:12 PM »
Det behöver även vara en 8-bultad motor för att du inte ska behöver modifiera vevstakarna.

285
Volvo / SV: Vevlager B230ET Vilken dimension?
« skrivet: september 26, 2011, 15:37:27 PM »
Ja, då finns det inte mycket annat än att riva motorn och kolla.

Sidor: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 50