Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - SvenneBerka

Sidor: 1 2 [3]
31
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: december 09, 2015, 18:56:54 PM »
Tack för tipsen! Läste på om portning (en hel vetenskap) och en del annat och hamnade till slut på en tråd där Erland Cox pratar k-jet. Blev inspirerad och hittade ett komplett set med 530 topp för en lagom peng :) K-jet skall ju räcka till närmare 170 hk så det torde ju funka bra. Har nu en K- och en V-kam, men skall kolla de andra alternativen du nämde. Tanken är nu att plana 2 mm och öka lite på utblåsventilernas storlek, polera utkanalen. Räcker det eller borde jag lämna in 530-toppen åt något proffs för att fixa mer?
Mvh Svante

32
Volvo / SV: Trim B20 (AQ130)
« skrivet: december 06, 2015, 18:28:54 PM »
Hej,

jätteintressant läsning! Hoppas att det inte stör om jag kommer in här med några frågor runt en B23, eftersom jag annars funderar på precis samma saker? Det finns inte mycket info om renovering/trimning av båtmotorer på forumen.

Det gäller alltså en nyrenoverad B23 botten och en 405 topp, som ännu inte är renoverad. Till detta hör en K-kam, men det finns visst bättre alternativ på marknaden. Tänkte använda Fajs 45or som förgasare och långt insugsrör (hörde att långa insug passar bättre för båt).

Det som jag funderar på innan jag skickar toppen på renovering är:

-vilken kam lönar det sig att sätta i och hur mycket skillnad är det mot en K-kam (som jag redan har)?
-vad är vettig portning för en båt. Vill ju inte att livslängden skall lida.
-Skall man polera insug och utblås, eller skall det vara skrovligt? Har hört att skrovligt är bättre för att minska risken med bensindroppar, men en test jag läste visade att motståndet minskade ganska mycket med polerade insug.
-Gäller 44/37 ventiler även för en B23 med 405 topp?

Tacksam för funderingar runt ovanstående och ber ödmjukt om ursäkt för inhoppet i tråden  ::)

Mvh Svante

Sidor: 1 2 [3]