Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - bosabengt

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6
31
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 25, 2013, 20:07:47 PM »
Tror jag pratade med MP om det och vad chippen egentligen gör.

T ex vad är det för skillnad på FS chip och Mpre chip? Är det för komplicerat att beskriva vad chippen gör?
Plus, vilket chip skulle lämpa sig bäst för min grad av trimning?
Funkar FS chip på org motor eller för minst 531 å vx3 eller mer?

Det du skrev var lite överkurs för mig kände jag. Fast fattar i stora drag iaf. =)



32
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 25, 2013, 11:54:34 AM »
Jag kan inte det där med chipp, men dem chipp han har för lh 2,4 170 hk skulle tydligen passa org b230f och upp till 170 hk.


Ky7 är ganska vass då för org sprut. Jag kommer köra på fs280 lr liknande.

Månen är kanske en kam för den som buskör på gata men för mig som ska ha en pigg/roligare gatbil med en del buskörning räcker ju fs280.
Vill ju ha botten också och vill inte fimpa org sprut.

33
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 25, 2013, 08:38:09 AM »
Mpre chip ska fungera på en helt org b230f enligt han själv. Mikael Pettersson.
Att den skulle gå bättre, fast ändå inga större skillnader utan större modifikationer.

Fs296 motsvarar väl månen7?

Ky7 är väl en gatkam vilket inte månen är.


34
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 24, 2013, 08:38:26 AM »
Mpre boxar passar ju även otrimmad b230f.

Skulle tro att ky7 är den vassaste kam du kan ha utan att bearbeta toppen lite plus bränsle insug mm mm.

35
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 23, 2013, 13:21:14 PM »
Kör på biltemas olja då. :-)

Ja som du säger så borde ju tempen gå upp å inte ner. Det skumma är att det funkade som det skulle innan jag bytte kam, efter det så ville den inte gå upp.

Men ska kolla instrumentet då tankmätaren också lever sitt egna liv efter halv tank.

36
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 23, 2013, 08:45:29 AM »
Ok va bra. Tänkte bara om det fanns någon speciell Heavyduty olja för äldre motorer.
Har kört på biltemas olja och kommer fortsätta med det.

Nu till ett annat problem. Tempmätaren i bilen går inte ända upp, termostaten lr tempgivare tänker jag då men undrar om det kan ha med å göra att jag tagit bort fläkten framför motorn??

37
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 22, 2013, 20:06:33 PM »
Vilken olja ska jag köra på? Någon bra som tar hand om motorn och ska funka på vintern.

38
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 17, 2013, 17:59:47 PM »
Är iaf nöjd med den lilla extra skjuts jag fick av vx3 an.
Bättre än m kam iaf.
Nästa steg blir 531 med fs280 lr dyl.

39
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 17, 2013, 00:08:37 AM »
"smällen" då jag körde över gupp i vägen försvann då bakre ljuddämparen lossnade.  :P
Dock finns klonkandet kvar då jag kör iväg på ettan.

Frågan är om jag klarar mig utan press när jag ska få i dem nya bussningarna. Lr klarar jag mig med skruvstycke å diverse hylsor? Gäller alla bussningar i bakvagnen.

Har inga felkoder nu iaf o han går piggare nu, har ingen höfläkt på heller.

Men efter 4000rpm finns inte mycket kräm kvar. Kanske ligger toppeffekten nånstans där innan. Lr går det feta på han för mer kräm över 4000 rpm? Tror dock inte det är nåt särskilt fel annars bara det att han inte lämnat fabriken igår precis.

Kan man med ett ställbart kamdrev göra en VX utav en VX3? Dvs ställa fram 3 grader å få en VX kam?

Vilken olja ska jag köra med i vinter i motorn? FInns det någon bra tålig olja inför vintersäsongen? Ska funka bra till viss buskörning.

40
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 09, 2013, 21:33:03 PM »
Ska försöka kolla lite nån gång i veckan.
Kan det inte vara hundbenet?

Tomgången då?

41
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 08, 2013, 19:58:04 PM »
Har nu kört den några mil, det verkar fungera som det ska. Ingen särskild skillnad men jag har ändå lärt mig en hel del på vägen.

Nu till några frågor.....=)

Tomgången är låg och är väl vanligt "fel" på 740. Min står väl på 700 rpm kanske. Kan man på nåt sätt höja den till ~900?

Sen har jag klonkande bakaxel som inte hör till motorer men frågar här ändå om jag inte nu får göra ny tråd i rätt del.

Klonkar runtom bakaxeln när jag kör i väg på ettan, vad kan vara fel? Låter från båda sidor. SBP har kollat exprä på alla bussningar bak men ser inget.

Annat fel är när jag kör för fort över guppig väg så kan det "slå i" och bonka rätt högt ibland. Stötdämparna är bra och fjädrar nya. Gick från kapade fjädrar till nya vanliga. Efter det så slår nåt i när jag kör över nån grop lr bula i vägen.

Mvh

42
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 05, 2013, 11:22:10 AM »
Var i garaget igår.

Har ju samtidigt hållt på att byta bensinfilter. Var ju rostigt som fan så skiten har fått hänga under bilen, såg igår att en kabel hoppat dän från pumpen. Satte tillbaks den och startade bilen. Bilen gick som den skulle tror jag och dog aldrig på tomgång. Har inte hunnit köra den än då jag inte bytt bensinfilter ännu.

43
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 03, 2013, 20:07:49 PM »
Vet ej ventilspel men eftersom det är Volvokam så trodde jag inte det skulle behöva justeras. Måste väl isf ta bort kam å ta bort slammerdämparna.  Jobbigt värre. Kan man inte kolla spelet direkt utan att ta bort kam?

44
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 03, 2013, 16:38:25 PM »
Jag har läst ut felkoder lh 2.4 och fick 2 3 2. (kompenserar för snål lr rik blandning)

Jag ska försöka testa dem grejerna ni säger.

Jag har bytt kamaxel till vx3, sen bytt kamrem och kamremspännare.

Innan jag böt kamaxeln gick den bra utan missljud.

45
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 03, 2013, 16:37:47 PM »
Jag har läst ut felkoder lh 2.4 och fick 2 3 2. (kompenserar för snål lr rik blandning)

Jag ska försöka testa dem grejerna ni säger.

Jag har bytt kamaxel till vx3, sen bytt kamrem och kamremspännare.

Innan jag böt kamaxeln gick den bra utan missljud.

Sidor: 1 2 [3] 4 5 6