Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Folkraceshop

Sidor: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 50
316
Regler / SV: Anbud i Småland 2011
« skrivet: augusti 15, 2011, 14:55:12 PM »
Läste i senaste Bilsportbörsen att Vimmerby drog in c:a 1.4 miljoner i anbudspengar... Skulle varit 700 tusen med gamla systemet

317
Bilder och filmer / SV: insugning :)
« skrivet: juli 26, 2011, 11:12:43 AM »
Hur fixar du gasreglaget  :goodluck:

318
Volvo / SV: Kolvringar B20
« skrivet: juli 05, 2011, 14:35:58 PM »
Ja, det är tjockleken på spåret i kolven.

319
Volvo / SV: b234t el koppling
« skrivet: juli 04, 2011, 16:50:34 PM »
http://www.volvoracing.se/volvo_700.htm

Här kanske du kan hitta något...

320
Volvo / SV: Kolvringar B20
« skrivet: juli 04, 2011, 16:44:36 PM »
Jag har varit med om en motor jag plockade isär som hade ytterligare en variant. Det var troligtvis nån eftermarknadskolv. Det är därför det är viktigt att mäta så att man får rätt  :goodluck:

321
Volvo / SV: Vevhusventilation/oljefälla B20
« skrivet: juli 04, 2011, 16:43:10 PM »
Nej, dom tidiga modellerna hade inget uttag i locket.

322
Volvo / SV: Förgasare vs. insprutning
« skrivet: juni 15, 2011, 08:22:21 AM »
Stefan>> Du skriver i andra trådar att man med "för små" förgasare (weber/solex mm.) inte får ut samma effekt. Man får inte samma effektökning vid höga varv som man skulle haft med större hål.
Innebär det att jag upp till den effekten inte har några nackdelar med mindre förgasare?
Vad händer när man når toppeffekten? Kan man varva hyggligt i alla fall?
Det innebär att man tappar vrid på höga varv?
Vill först bara meddela att jag är en glad amatör på detta, inget proffs.

På nedanstående bild ser man hur storleken på halsringen påverkar vart maxeffekten kan uppnås.  Ju mindre halsringar desto bättre bottenvrid och sämre toppeffekt.

För att förbränna 1 kg bensin krävs 14,9 kg luft, men en motor ger oftast bäst effekt vid 12,5 kg luft/kg bensin.

12,5 kg luft har en volym på c:a 15,3 m³ = 1 kg luft har en volym på 1,22 m³
1 kg bensin har en volym på 0,0014 m³

För att få ut så mycket effekt som möjligt gäller det att förbränna så mycket bränsle som möjligt. Att pressa in bränsle i motorn är inga problem, men som du ser av förhållandet ovan, så krävs det enorma mängder luft för att förbränna bränslet.

Det som begränsar effekten är sålunda luftmängden. Ju mer luft motorn kan suga i sig, desto högre effekt kan vi få ut.

Hur mycket och hur snabbt en motor kan suga i sig luft ger effekt respektive vridmoment.

Mest luft per varv = mest vridmoment och uppnås lättast av en stor motor
Mest luft per sekund = mest effekt och uppnås lättast av en liten motor


323
Vem är jag? / SV: Min debut!
« skrivet: juni 08, 2011, 20:46:26 PM »
Det beror på hur man ser det  :banghead:

324
Vem är jag? / SV: Min debut!
« skrivet: juni 08, 2011, 07:50:11 AM »
Surt, men det är bara att bryta ihop och komma igen  :goodluck:

325
Säljes / Breda fälgar till Amazon
« skrivet: juni 07, 2011, 09:43:40 AM »
3 st fälgar med slitna däck. 740-fälg 6,5"x15" med Amazon 114.3 bultmönster

http://www.blocket.se/orebro/Folkracehjul___Amazon_och_Volvo_34255159.htm?ca=8&w=1
(dom 4 nedre däcken i annonsen är sålda)

150:-/st


326
Säljes / SV: Volvo 745 - 90
« skrivet: maj 25, 2011, 20:17:58 PM »
SÅLD

327
Säljes / SV: Volvo 142 Folkrace
« skrivet: maj 25, 2011, 06:18:20 AM »
SÅLD

328
Säljes / Volvo 745 - 90
« skrivet: maj 24, 2011, 13:17:42 PM »
Volvo 745 -90. Har haft den som isbil och tanken var att jag skulle bygga folkrace av den, men motivationen är för tillfället ur balans  :doh:
Sitter en B230F med chip och FS324. Bur från Finess finns.
Svetsad axel.
Avställd, obesiktigad och oskattad.
Trasigt avgas samt handbroms ur funktion.
850 kofångare fram och bak.
Ge ett bud.

Buren kan även säljas separat för 1500:-



329
Säljes / Volvo 142 Folkrace
« skrivet: maj 24, 2011, 13:08:14 PM »
Gammal rallycross bil
4-link
Wattlänk
Stående stötdämpare bak
Sänkta bärarmar bak
M47 med 4.10 bakaxel
Riktigt startsnabb
Flyttad torped bak
Hårda fjädrar och stötdämpare fram
Bakdäck Åsa-Nisse gått 2 tävlingar
Framdäck Åsa-Nisse slitna
B230 med FS320 kam
530 planad 2.5mm
Solex 40 nyrenoverade
Brytarlöst tändsystem
Gick varm pga spikningar samt trasig toppackning sista tävlingen, så motorn behöver renoveras. Delar till detta kan fixas till bra pris  ;D
Behöver även riktas lite men inget stort.
Skrivet i boken på skarvad båge. Ena framåtsträvan behöver en ny skarv strax ovanför golvet

330
Volvo / SV: bränsletryck mekaniskt sprut
« skrivet: maj 19, 2011, 20:49:35 PM »
Här finns en PDF som beskriver vad som behövs.

http://blagulracing.com/mektips/bosch_k-jetronic.pdf

Sidor: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 50