Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - bosabengt

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6
46
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 03, 2013, 10:22:32 AM »
Volvo 740 går dåligt


Här kommer en video till.

Hur kan tändningen hamna fel? Vad har jag isf "Justerat" eller lossat å satt tillbaka fel?

Om remmen sitter ett hack fel ska jag bara experimentera lite eller har ni nån ide?

I denna videon så hör man ett illa ringande ljud, tror det är oljepumpen. =(

47
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 03, 2013, 01:33:43 AM »
Kollade så ettans kolv låg i topp när allt står på noll. Och det var ok. Kollade sen tändkablarna och satte dem på rätt plats. Kollade även fördelarlock och rotor igen.

Här kommer en video på hur det kan bete sig. Håller på å laddar upp en längre video som jag lägger upp här imorgon.

Mvh

Volvo 740 Uppstart

48
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 02, 2013, 21:36:52 PM »
Ok då är jag med. Är så som jag hade det från början. Tolkar det att nr 4 på bilden går till stiftet närmast fördelarlocket.

Återkommer då jag satt tändkablarna rätt och kollat så ettans cyl står rätt.

 :)

49
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 02, 2013, 16:40:06 PM »
Ska kolla om veven står rätt i ettans cyl.


Fattar inte den kan vandra, men vad jag kan se så står han fortfarande på noll.
Tändkablarna är nog huller om buller nu så förklara gärna hur dem ska sitta.
Om man börjar med att det vänstra hålet på fördelarlocket är ett. Om tändföljden är 1342 ska då andra hålet på fördelarlocket till trean och tredje hålet till fyran och fjärde hålet på tvåans stift.

Första stiftet menar jag det som är närmast fördelarlocket.

Hur ska jag sen kolla om det verkligen står rätt, kam o vev?

50
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 02, 2013, 11:17:27 AM »
Hur ser jag att ettans kolv ligger precis i topp utan att ta bort toppen?

Kan motorn ens starta å gå några sekunder om kamdrevet står ett halvt varv fel?

Har också tänkt om kamdrevet står fel men har dubbelkollat flera ggr att markeringarna står på noll, eller ska man göra på nåt annat sätt? Noll på kåpan där nere och noll på kamdrevet genemot plasten där uppe. Snurra två varv på veven och kolla igen. Allt står på noll hela tiden. Men eftersom jag inte vet 100% när ettan står i topp kan det ju vara felet. För jag kan ju lika gärna ha ställt det ett halvt varv fel men saken är den att jag testat både ock.

51
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 02, 2013, 10:35:27 AM »
Så om tändföljden är 1342, är det så tändkablarna ska sitta på fördelarlocket då? Första cyl är ju den närmast kylet men jag säger att det är fjärde tändkabeln.

Hur ska tändkablarna sitta om man säger att det första hålet på fördelarlocket till vänster är första?

Hur kan det bli problem med bränslet då jag inte rört nåt förutom då att jag satt i vx3 kam och nu satt tillbaka alla igen. Har kollat så att allt står på noll flera ggr.

Spelar det någon roll vilket varv man sätter kamdrevet?? För veven kan ju stå på noll två ggr. För jag drog veven till noll och då stod kamdrevet ett halvt varv fel. Är ni med?

Fick en felkod som sa 232 vilket var att den kompenserade för för snål lr fet blandning. Men vad kan vara fel då? Hur kan något gå sönder när jag bara byter kam.

Kan tillägga det att bensinfilter och pump just nu hänger bara i slangarna då jag ska byta filter. Kan det påverka?

52
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: september 01, 2013, 20:25:13 PM »
Remproblemet löst. Var endast remspännaren jag inte hade dragit åt.

Nu till det stora problemet, motorn vill inte alls gå som den ska.

Först, Hur är tändföljden? Har testat lite olika då alla säger olika på forumen. Tyvärr.

Han startar, tänder men dör direkt, men den kan gå fint ibland för att sedan dö.
Startade den när jag kom till garaget och då gick den och jag kunde gasa på men sen dör den.

Blir inte klok på nåt. Snälla hjälp mig.  :dyrka:

53
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 29, 2013, 20:23:02 PM »
Google är kanske min vän idag.

Har kunnat läsa mig till att det antingen kan vara remspännaren som sitter lite snett och att man får knacka på "axeln" som spännaren sitter på. Lr att dra åt remskivan på vevstaken. Jag har inte dragit åt remskivan 100% men sitter ganska tajt ändå. Kan ju dra åt ännu hårdare å se om det funkar.

Annars kanske det blir att köpa en ny remspännare. Duger biltema lr ska jag köpa hos mekonomen? Skilde nästan 400:-

En stor fråga är, hur gör man så motorn inte går runt när man ska dra veven och kamdrevet??

54
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 29, 2013, 19:38:37 PM »
Jadå dem har jag varit noggrann med att se så dem är med.

Kan man på nåt sätt dra åt kammen för hårt, då närmast drevet. så att hela kammen niger liiite?? För inga hjul vobblar vad jag kan se.
Inte heller finns missljud i lager lr nåt. Fast nåt är ju fel och nåt har jag ju missat. Fast allt sitter ju som det ska osv.

Drog lageröverfallen på kammen med 20nm. Och korsdrog alla överfall så som man ska.

Drog kamdrevet med 50 nm, men hade ju inget specialverktyg som mothåll utan klämde åt runt kamdrevet med en stor polygrip och drog åt.

55
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 29, 2013, 19:00:12 PM »
Hej.

Har stött på problem tror jag.  Har satt på ny kamrem å kollat så allt står på noll.
Har kört runt motorn flera varv på startmotorn utan att starta den, för kamremmen verkar vilja glida utåt hela tiden. Trycker jag in den på kamdrevet glider den ut igen. Alla hjul som remmen går runt känns fasta å stabila. Inga hjul verkar vobbla heller.

Att den förra kamremmen gick av beror nog på att remmen gled.

Vad göra?

56
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 28, 2013, 08:38:40 AM »
Finns ju nollmarkering på oljepumpsdrevet också men hur viktigt är det att det står på noll?

Remmen hade ju markeringar för alla nollägen, vilket är bra. :-)

57
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 26, 2013, 17:12:22 PM »
Okej okej =)

Jag tog spärrskaftet och drog runt kammen utan några större problem eller missljud. Ska sätta dit ny rem idag lr imorgon.
Vad är det egentligen för hjul som remmen sitter runt? Sitter ju runt veven sen remspännaren och sen kamaxeln men vad är den sista för nåt? Är ju nästan ett likadant hjul på kammen som på ett lite över veven.

Köpte ingen ny remspännare då endast hjulet på mekonomen kostade 471:- å det hjulet som sitter där nu verkade vara som nytt.

58
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 26, 2013, 08:45:25 AM »
Hände ett litet missöde igår. Körde bara ca 500 m med Volvon så gick kamremmen av!  :arg:

Remmen var fin utan sprickor vad jag kunde se. Kollade innan jag startade om allt stod på noll och det gjorde det.
Misstänker att remspännaren inte spände ut remmen tillräckligt och remmen kuggade över och gick av.

Tänkte annars att kammen nypit, men drog ju allt med moment.

59
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 25, 2013, 16:09:18 PM »
Ok då är jag med :-)

Som tur är så såg man i smutsen var det hade suttit någonstans.
Satte i vx3 kammen och startade utan problem. Tack för hjälpen.

60
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 24, 2013, 09:23:07 AM »
Om jag sätter dit "plattan" så noga som möjligt som det satt innan, så borde det funka lr?
Hur gör man annars?

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6