Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Folkraceshop

Sidor: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 50
481
Bygga / SV: torkar motor
« skrivet: februari 21, 2010, 13:19:25 PM »
torkarna på min 240 går sakta. Går det att göra något så dem går snabbare eller ska man byta till någon annan torkar motor. Och isåfall vilken?


Det är med största sannolikhet en av magneterna som har lossnat inuti. Ta isär och limma fast med superlim eller epoxi. Ganska vanligt fel...

482
Säljes / SV: Solex munstycken
« skrivet: februari 18, 2010, 19:23:01 PM »
Jag vet inte, men jag tror det. Kolla på bilderna och jämför..

483
Övrigt / SV: Vilka fälgar passar på Amazon?
« skrivet: februari 18, 2010, 19:20:41 PM »
108 till 114.3? Då får du fila ganska mycket  ;D

484
Bygga / SV: Vikter bak
« skrivet: februari 18, 2010, 09:38:04 AM »
Bulta fast vikterna ordentligt! Jag gjorde en 3-varvs rullning förra året med en Amazon, och vikterna slets loss trots att, vad jag tyckte, dom var fästa med stora brickor genom bagagegolvet. Det blir skaplig centrifugalkraft när man rullar. Hade inte varit så kul om det varit en kombi... Kan nog göra ont att få en vikt på sig  :o

485
Bygga / SV: tipps om knapp panel
« skrivet: februari 18, 2010, 09:33:12 AM »
Jag fick en bil på bud som hade original spolningen i spaken. Inte så smart  ;) Kan bli lite körigt att ratta samtidigt som man ska hålla in torkarspaken. Fick bli en knapp vid sidan om i stället..

486
Övrigt / SV: Eriks Folkrace sida?
« skrivet: februari 16, 2010, 14:12:25 PM »
bara massa skitprat på eriks sida.. denna sidan är ju mycket trevligare om man vill kolla något seriöst;)
Nu ligger den på is... Inte så konstigt kanske. Blir lätt mycket skit när man inte är tvungen att registrera sig.

487
Säljes / Solex munstycken
« skrivet: februari 10, 2010, 13:04:39 PM »
Nu finns det Solex munstycken i sortimentet. :)

http://folkraceshop.se

488
Regler / Regler 2010
« skrivet: januari 27, 2010, 22:07:41 PM »
Inga nya tekniska regler i år  :D

489
Övrigt / SV: Vilka fälgar passar på Amazon?
« skrivet: januari 26, 2010, 10:49:35 AM »
Hej,, Jag undrar om någon vet vilka andra fälgar som passar på Amazonens bultmönster?
Passar Mercedes?

Mercedes har 112 x 5. Passar om man filar lite, men det är inte optimalt. 114,3 x 5 är det på Amazon. Lite meckigt att hitta fälgar..

490
Säljes / SV: EXTRAKTORGRENRÖR
« skrivet: januari 21, 2010, 20:26:15 PM »
Tror inte att det passar 240 och 740, är helt olika vinklar...

491
Volvo / SV: B230 mek sprut
« skrivet: januari 16, 2010, 15:22:51 PM »

492
Övriga / SV: sierra v6
« skrivet: januari 15, 2010, 14:44:52 PM »
Ahh, vad man lär sig.  ::)

Utdrag från Ford klubben:

9. Hur kan jag trimma min XR4i?

9.1 Traditionell trimmning gäller. Det finns varken turboanläggning att bygga om eller styrbox att "chippa". En trimkam kan ge ett hälsosamt lyft, åtminstone ett tiotal hästkrafter. Lägg dock på minnet att ju mer som anpassas "runt om" destå mer får man ut av ett kamaxelbyte. Exempel på sådant är portning av topparna, höjning av kompression, byte till extraktorgrenrör, byte till sportavgassystem med bättre flöde än originalet, bättre flödande luftfilter, etc. Ofta behöver även insprutningen justeras för att få ut optimalt av trimmningen. Även tändningen är något konservativt satt från fabrik, och någon grads ytterligare förtändning kan hjälpa till. Ytterligare någon hästkraft kan fås genom att avlägsna den viskokopplade fläkten och ersätta den med elfläkt som endast används när den verkligen behövs. Andra mer avancerade sätt att ta ut mer effekt är att öka volymen, exempelvis genom överborrning och tillika byte av kolvar. Dock är godstjockleken på sina ställen mycket begränsad, vilket gör att säkerhetsmarginalen förstås blir mindre, eller så byter man vevaxel. Ett exempel är att använda en från en 2.9, vilket effektivt gör en 2.9-liters motor av din 2.8. Tyvärr kommer då kolvarna att komma för högt upp, varför ytterligare modifiering krävs. Det problemet blir än värre om man dessutom planat topparna för högre kompression. Sammanfattningsvis är trimmningsmöjligheterna begränsade. Ungefärlig sammanfattning:

Steg 1: Luftfilter, avgassytstem, justering av tändningen, avlägsnande av viskofläkt, justering av insprutning ca 165 Hk?

Steg 2: Trimkam, luftfilter, avgassytstem, justering av tändningen, avlägsnande av viskofläkt, justering av insprutning ca 175 Hk, eventuellt 180+ Hk vid portning av toppar och insug?

Steg 3: Extrem trimkam, omfattande portning av toppar och insug, kraftigt höjd kompression (smidda kolvar), motorkomponenter omsorgsfullt lättade och balanserade, luftfilter, avgassytstem, justering av tändningen, modifiering av insprutning, avlägsnande av viskofläkt, runt 200 Hk. Tyvärr blir motorn sannolikt svårkörd, med ett mycket smalt register på hööööga varv. Bränsleförbrukningen tillika skrattretande.

På senare tid har det emellertid blivit populärt att byta den gamla motorn mot en standard 2.9 24V, som i starkt begränsat antal monterades i Ford Scorpio. Denna har runt 200 Hk redan i standardutförande och ger en förhållandevis god bränsleekonomi.

493
Övriga / SV: sierra v6
« skrivet: januari 15, 2010, 14:06:26 PM »
Om du tänker dig den som folkrace, så kan du inte använda den. Det är förbjudet med 4-hjulsdrift...

494
Övriga / SV: v6a
« skrivet: januari 14, 2010, 21:18:07 PM »
http://web.sbf.se/regler/up/11/FR_TK_V8.pdf

Amerikanska 2-hjulsdrivna personbilar.
Tillverkade med V8 motor.
Ej van eller pickup.

Volvo är amerikansk ju  ;D

495
Bygga / SV: strömbrytare
« skrivet: januari 14, 2010, 07:15:24 AM »
Borra ett hål framför vindrutan och montera en sån här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89362
Dra sedan wiren till huvudströmbrytaren. Du får stabilisera höljet med några plåtklammer.

Sidor: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 50