Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - bosabengt

Sidor: 1 ... 4 5 [6]
76
Volvo / SV: Sugtrimmad b230f, slöare än orginal! hjälp sökes!
« skrivet: juli 17, 2013, 20:22:27 PM »
Har precis tänkt att göra samma sak som du gjorde, dvs trimma en slö 7 färs =)

Har en dummietråd längst upp här på forumet som fs klistrade. Kanske att nåt där hjälper dig.

Det låter ju väldigt skumt att den ska gå slött om allt annat är som det ska, tråkigt är det ju iaf.
Kolla bränsletryck samt lambdavärde. Och ställ kammen så som den ska stå. Trodde att ett ställbart kamdrev var ett krav, fast gäller väl inte org kammar.

77
Volvo / SV: Chip b230?
« skrivet: april 04, 2013, 21:25:06 PM »
*suck*

Du har rätt, och räddade mig troligen från en hel del problem.
Hittade just ett elschema som tog upp problemet, måste alltså hitta en chip-bar box för sugisar..
troligen svårt utan att löda dit ett dotterkort
..

Finns ju MPRE boxar färdiga till B230F. Lr lösa chipp om du har org box.

78
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: mars 19, 2013, 20:50:42 PM »
Väl illustrativa bilder som jag tackar för. Bilder på 531 lr beskrivning på lättare portning hade varit bra. Kanske står om jag söker lite.

Frågan är hur mycket jag ska behöva porta på en 531. För kan för det första inte jättemycket och känner det att det skulle vara väldigt mycket att läsa på med hastigheter, pulser osv osv. KOmmer lämna in den för planing 2mm och sen blästra och fräsa ventilsäten. Sen kommer jag vilja göra en lättare portning på min 531.

79
Volvo / SV: Dummietråd för B230F
« skrivet: januari 14, 2013, 08:37:11 AM »
Förstår mer o mer nu. Kan inte allt, men är inte heller tappad bakom en vagn. Men tar inte illa upp, jag bara frågar mycket så jag inte sen ska klanta till det.

Såg att det fanns kamaxellager på kg till b20 så tänkte det fanns till andra med
Läste någonstans att ventilstyrning ska bytas när man stoppar i trimkam. Men det behövs inte då?

Ska man göra innerradien ännu bredare på 531? Ska den vara platt fortfarande?

80
Volvo / SV: Dummietråd för B230F Efterfrågas
« skrivet: januari 13, 2013, 20:39:56 PM »
länkar till lite bra och läsa om grunderna om portning

http://overboostracing.se/foretag/teknik.php?kategori_id=1&PHPSESSID=9555bf78c6c29c9fcbf93bbf143a69bf

skulle även kunna lägga ut nån bild på enkla ingrepp på volvos 398/530 topplock om det finns intresse (och om jag duger till det ???) och tråden blir klistrad eller om någon med mer erfarenhet skulle vilja offra sig och lägga ut några bilder


Har läst lite där och tycker det är en bra sida. Lite frågor som kommer upp är lr, vad jag skulle vilja är förklaringar vad som är inre radie yttre radie samt bilder på det. Sen förklara lite närmare eller lättare förklarat, även bilder på detta, angående att man inte får öka porten mer än 88% av "ventilbredd". Tror mig veta vad inre/yttre radie är å det är väl den nedre sidan av porten är inre radie och vice verca. Rätt?
Har tänkt att matchporta och slipa av diverse gjutkanter mm. Den inre radien på 531 är ju "platt". Kan man runda den??

Sen ramlager och vevlager går ju att byta, men byter man aldrig kamaxellager?? Eller slipas dem bara om eller balanseras??

Det "lagret" lr "bussning" som sitter runt ventilen trodde jag hette ventilstyrning, men på http://folkraceshop.se/volvo-b20-lyftare?category_id=92 kallas dem lyftare. VAd "lyfter" dem? Å måste man byta dem när man köper en trimkam?

81
Volvo / SV: Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« skrivet: januari 10, 2013, 18:18:50 PM »
Tackar för länken  :) Hade bara volvo i huvet och ingen tanke på att gå in på övrigt.
Det är därför man ska använda sökfunktionen innan man skriver..


Hur kan man på annat sätt montera en kamaxel än att bara stoppa ner den där den ska sitta på toppen och skruva dit överfallen?
Avgas och insugsventilerna kan väl omöjligen öppna lika mycket vid samma läga då nockarna sitter på olika ställen på kammen. Är förstås helt ute å cyklar i mitt tänk då det är nåt jag inte hajar.  :banghead:

Vet sen bara om att vid byte av kamrem att man ställer vev och kan i nolläge. Så vet inte vad Övre död punkt är lr innebär??

Men rätta mig om jag har fel. Jag köper en FS280 kam men har kvar org kamdrev. Den går bättre men inte bäst. Så labbar jag några mm fram å tillbaka för att få toppeffekt där jag vill ha den? Eller är det låst till kammens karaktär?
Övre dödpunkt är när ettan och fyrans kolv är i topp. Förstår inte riktig din fråga..
Om du inte tänkt ställa kammen efter inställningsvärdena så kan du lika gärna montera en V, K eller H kam. Du har ju tappat hela iden med att montera trimkam annars..

Ok så TDC lr ÖD är när 1 och 4 står i topp. Och då ska fyrans insugsventil vara 2.5-2.7 mm ner. Så långt är det rätt va?

Sen efter det ställa kamdrevet. Nåt läge du/ni vet som direkt funkar eller som jag kan utgå ifrån?

Självklart vill jag ställa allt som det ska vara. Är bara det att jag inte hajat hur osv osv. Nu fattar jag mer.
Dock undrar jag om bilen går att köra hyffsat utan att ställa tdc på 2.5mm, för att t ex förflytta sig till någon som skulle kunna hjälpa mig vidare. Om nu inte den personen vill komma till mig.

Hur mäter jag tdc om jag redan satt på toppen på blocket. Lr ska man göra det innan man monterar toppen?

Mvh

82
Volvo / SV: Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« skrivet: januari 09, 2013, 21:31:02 PM »
http://folkraceforum.se/ovriga/grundinstallning-av-kamaxel/msg651


Tackar för länken  :) Hade bara volvo i huvet och ingen tanke på att gå in på övrigt.

Hajar lite mer nu iaf, men har fortfarande lite frågetecken.

Hur kan man på annat sätt montera en kamaxel än att bara stoppa ner den där den ska sitta på toppen och skruva dit överfallen?
Avgas och insugsventilerna kan väl omöjligen öppna lika mycket vid samma läga då nockarna sitter på olika ställen på kammen. Är förstås helt ute å cyklar i mitt tänk då det är nåt jag inte hajar.  :banghead:

Vet sen bara om att vid byte av kamrem att man ställer vev och kan i nolläge. Så vet inte vad Övre död punkt är lr innebär??

Men rätta mig om jag har fel. Jag köper en FS280 kam men har kvar org kamdrev. Den går bättre men inte bäst. Så labbar jag några mm fram å tillbaka för att få toppeffekt där jag vill ha den? Eller är det låst till kammens karaktär?

 :yourock:

83
Volvo / Dummietråd för B230F
« skrivet: januari 08, 2013, 23:04:24 PM »
För mig som inte kan så mycket och är helt novis när det kommer till trimning skulle gärna vilja få en klistrad tråd som hjälper till lite. Då gällande trimning samt olika svåra ord.
T ex:

Dur/duration
Körspel
TDC
Lyft
Nockvinkel
Reducering utav basvinkel.
Lachcaps
Körbarhet
Overlap

Och skulle vilja ha en liten samlad rekomendationstabell över vad som krävs för en viss effekt t ex såhär:

120hk:
130hk:
140hk:

Osv osv

När chippen från FS behövs och varför och vad gör chippen.
Och när ska det labbas själv med boxen dvs jorda eller bygla stift 18-19.
Vilka trimkammar passar på 530 och vilka passar 531 (orörda) Och vad gör en FS280 i en 531 vs 530?
T ex mellan hur mycket effekt gör en Fs280, t ex 150-170 hk beroende på hur mycket man portat toppen t ex 34 mm portning gör 150 hk och 38 mm gör 170hk (endast exempel)

Ja det är bara en liten del som jag vill ha svar på och som jag tror flera skulle vilja ha.

Vet att det finns massa trådar om ämnet men det är ju därför det är så svårt att bilda sig en uppfattning, eftersom alla säger olika.

Även illustrativa bilder efterfrågas på en topp med delar isärtagna med nummer eller namn på vad delen heter. Samt bilder på hur hur man ställer in en kam, hur tdc ska stå och vart man mäter och bilder på före o efter bilder från portade toppar. Samt bilder på där man pekar på vart man ska slipa/porta. T ex slipa här (pil) och här och här för lätt portning, slipa mer samt här o här för medium portning osv osv osv.

 :help:

Detta skulle bli en bibel för alla noobies och "trimma 740" trådar skulle försvinna. en ide iaf  :goodluck:

84
Volvo / SV: Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« skrivet: januari 06, 2013, 16:10:02 PM »
original ventilerna räcker. justera kammen måste du göra för att utnyttja den. t.ex. fs280 så ska 4ans insugsventil ha öppna 2.5 - 2.7 mm vid tdc. tändningen kan du bygla upp 3 grader och kolla om det spikar eller inte.

Så man ska både justera ventilspel med brickor, samt ha koll på hur mycket det ska öppnas. Då förstår jag att man måste kunna justera kamdrevet. Vad menas med tdc?

Kan tyvärr inte så mycket om detta bara det att man kan skruva men kan inte teorin och vad som händer när man gör en viss sak.

vx3 an är väl backad 3 grader och nu med fs280 så ska den fram 3 grader, hur funkar det. Funkar 280 bäst med 3 grader å varför??
Kan någon förklara hur det blir då i praktiken med när det öppnas, stängs och när gnista tänds och varför vid just den tidpunkten osv osv.  Blir det bättre med 3 grader pga kammens lyft mot org kam?? Annars skulle det kanske slå gnista innan insugsventilen öppnat tillräckligt? Har jag rätt lr fel??

Mvh


85
Volvo / SV: Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« skrivet: januari 06, 2013, 12:12:44 PM »
en 530 topp räcker om du inte ska varva, plana den 2 mm. ställbart kamdrev är ett måste eller att original borras om då du ska plana och köra värre kam.

Nu när jag har 531 toppen så kör jag på den. Vill ha den efter rekomendationer från stefan på folraceshoppen. Kanske att ghan rekomenderade den för att den redan flödar mer än en 530 så att jag inte behöver porta den.

Ja borra om kamdrevet kan man ju göra men varför måste jag göra det? Och när ska man bygla i boxen för att ställa tändningen-3grader??

Hur vet jag sen när det är bra och jag får ut mest effekt utan att behöva bänka bilen för varje gång.

Och behöver jag längre ventiler lr ska jag köra orginal??

mvh   

86
Volvo / Frågor kring trimning B230F LH 2.4
« skrivet: januari 05, 2013, 10:46:08 AM »
Har införskaffat mig en 531 topp nu iaf. Å toppen ser ok ut men undrar vad som kan vara bra att göra på den?

Bara tvätta av gammalt klegg å kanske slipa ventilsäten med biltemas slippasta?
Har tänkt att trimma den till 150-170 hk kanske. Men vill inte varva hejdlöst så kan jag låta toppen vara?

Porta lr matchporta har jag tänkt att göra om det inte gör mer skada än nytta.

Ska jag ha kvar orginalventiler lr satsa på längre för mer lyft? Å vad gör högre lyft??

Har tänkt att köpa en FS280 kam, måste jag plana toppen för den kammen? Hur blir det utan planing?
Och om jag har längre ventiler, vilka lashcaps å vad blir lämpligt ventilspel?

När behöver man ställbart kamdrev?


Sidor: 1 ... 4 5 [6]