Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - weboopel

Sidor: [1]
1
Volvo / SV: B230F LH2,4 lämplig kam och matchande chip. Återkommande fråga!
« skrivet: oktober 25, 2014, 13:39:44 PM »
Jag skulle vara nöjd med att motorn drar från 2500-3000. Sett många som förordar fs122 kammen men den är väl relativt lik fs280 som sitter i nu. Fs chipen hur pass anpassade är de till olika setuper? Vad skulle det ge på min motor? Nu vet jag att det är svårt att säga exakt men lite generellt vad det kan ge.

2
Volvo / SV: B230F LH2,4 lämplig kam och matchande chip. Återkommande fråga!
« skrivet: oktober 22, 2014, 21:29:10 PM »
Den är inställd på 2,6 mm nu. Motorn har inte jag satt ihop och den stod på 1,8 mm när den köptes, gick betydligt sämre då.
Men bara för att klargöra så går den absolut inte dåligt. Tvärtom så går den riktigt bra nu. Om det hade varit en vardagsbil på vägen hade jag varit ganska nöjd.
Men nu skall bilen användas till lite enklare tävlingar och lite is åka (om det blir nån) och hade gärna provat någon vassare kam för att hämta lite mer effekt.
Som jag skrev i förra inlägget kan jag offra en bra tomgång för lite mer drag i bitarna så länge motorn inte blir helt död på låga varv.

3
Volvo / B230F LH2,4 lämplig kam och matchande chip. Återkommande fråga!
« skrivet: oktober 08, 2014, 23:08:51 PM »
Har en B230F med LH2,4 sprutet. Sitter nu en FS280 kam i den. 530 toppen är planad 2,5mm och rejält portad. Byglad tändbox + polvänd pulsgivare. Org. boxar annars.
Jag tycker att FS280 kammen är onödigt tam, men vet om begränsningarna med LH2,4.

Finns hur mycket som helst att läsa om detta på forumen. Frågeställning om kam och chip till B230F.
Förstått att det inte finns några allround chip. De behöver anpassas efter motorkonceptet.
Timo säljer en konceptmotor med LH2,4 som ger en massa hästar men är rätt hårt moddad för övrigt och knappas någon budget eller folkrace motor.
Men det är en bra ide tycker jag som det borde kunna göras en budget variant av. Ta fram en kamaxel och chip som är ihop matchade med lite andra parametrar som kunden får ordna själv, tex plana 2mm och lättare portning.
Då kanske det går att få till en kamaxel med lite häftigare värden som ändå kan lira med sprutet.
Tror att något sådant kunde bli en storsäljare. Något för dig Stefan att ta upp?

Annars vad kan jag lämpligen välja för annan kam till min motor nu? Är ingen vägbil så dålig tomgång gör inget. Och hur lirar FS chipen ihop med olika kammar?

Sidor: [1]