1
Volvo / SV: Förgasare vs. insprutning
« skrivet: augusti 28, 2010, 23:08:47 PM »E-sprut: Jag hatar det själv, men det finns ju folk som får det att gå riktigt bra. Fördelen är vad jag kan förstå att dom ofta får ett bra drag från botten. Superviktigt att tanken sitter högt i förhållande till pumpen, minsta lilla som pumpen saknar soppa, så funkar det inte...
Dubbla SU: Fördelen är så klart att det inte finns så mycket att skruva på. Tror att FS296 (Månen7) ger lite för lite vacuum för att det ska bli bra på låga varv.
Dubbla Solex 40: Vet en motor som bromsades till 193hk med 40:or, så om du inte siktar högre, så funkar det alldeles lysande. Är ju som sagt lite kostsamt med munstycken, men oftast går det att löda och borra.
Angående E-sprut. har en bekant som kör med det och ska själv köra med det. många pumpar kan värka funka men levererar inte rätt bränsle mängd trots rätt tryck och ny producerade universal pumpar funkar inte. man måste prova fler tal original pumpar innan man får motorn att gå riktigt bra. även så brukar pumparna kunna delvis lägga av under tävlingar så man får ha minst en reserv med sig. utöver det så går de oftast klockrent om de inte är allt för slitna man bör höja bränsle trycket en aning mot original bästa är om man kan montera en egen bränsle trycks regulator men går även modifiera den som sitter på.
Spridarna etc hänger med rätt långt men finns mycket man kan göra åt toppen om man vill få ut lite mer.