Om problemet uppkom vid byte av tändsystem kan du nog utesluta bränsle problem
Om båten inte stått över en vinter eller så och ej startats fören efter bytet (avdunstad bensin kan lämna kvar erga/smuts)
Orkar den inte tända med 1mm gnistgap så är något dåligt
Ny rotor fördelar lock och tändkablar är en billig investering och utesluter många fel.
Är det samma som innan eller kan tex rotor bytts med fördelaren men inte fördelar locket?
Kan va skillnad där på måtten mellan org och eftermarknads.
Annars kan det som kulan är inne på vara fel tändspole om den går sämre efter ett tag.
Är högeffektspolen nått biltema skrot eller någon märkesgrej?
Vissa spolar måste köras med förkopplingsmotstånd (gäller iaf brytartändning) annars går dom varma och tappar kapasitet ev går sönder.
Vilket tändsystem är det? 240glt 740 med b230A eller något annat?
Lamda 1 (afr 14,7-1) siktar man på för bäst avgasrening något snålare för ekonomi och rätt mycket fetare för effekt 0,84-0,87 (afr 12,4-12,8) brukar sugmotorer gilla men sällan man får det över hela kurvan med förgasare
Tack alla svarare,
Vi är något på spåren!
1. Tändningsgrunkan är kinesisk kopia på ignitor/123 anpassat för boshfördelare - jag tror faktiskt trots fabrikatbristen att den inte bör reagera så att den börjar fela först vid värme belastning och en timmes tid - så den utesluter vi för en stund.
Spole:
Jag har bytt Bosh orginalspolen till Biltema blå högeffektspole = samma fel uppstår med båda spolar efter samma tid ungefär.
- ska jag testa en "torr spole" 36 000 volt?
Rotor/Lock:
JA! jag bytte rotor men inte lock då den gamla rotorn såg sliten ut.
- Byta lock.
Tändkablar : gamla
-byta kablar.
Lambda: Går inte, det är vatten som forsar i avgaslimpan så man kan inte ha lambda där.
Återkommer.