Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lehto

Sidor: [1]
1
Volvo / SV: B23A, bytt topp å kam motorn knackar på höga varv...
« skrivet: januari 13, 2014, 11:42:17 AM »
Ska visst vara en rätt ovanlig kam som jag förstår det, 121-kam är enda "namnet" jag har.

Började även om igår, och såg att kammen inte låg helt rätt, så nollade den på nytt så den låg som ett 'V' nu, ställde tändningsdrevet (den mittersta) i sitt rätta läge, och vevaxeln på 0 grader, kollade rotorn så den var mitt över sitt 0 läge, drog på remmen och försökte prov starta men då ville den inte gå igång alls... Och hann inte göra nå mer justeringar utan ska fortsätta idag å se.
Har inga instrument häller för att kolla tändningen utan går på känn bara.

Får se om man får till det nå bättre men de ser mörkt ut...

2
Volvo / SV: B23A, bytt topp å kam motorn knackar på höga varv...
« skrivet: januari 12, 2014, 21:21:42 PM »
Vet du om man ska ställa kammen före eller efter?

3
Volvo / B23A, bytt topp å kam motorn knackar på höga varv...
« skrivet: januari 12, 2014, 14:51:17 PM »
Tja.

Har en 240 -84 med B23A dvs förgasare som jag precis har bytt topp & kam på och efter detta så får jag den inte att gå bra.
Motorn knackar på höga varv, går ojämnt på hela registret och konstiga missljud ibland.
Toppen är en 531 som är planad 2mm, kammen har 292 duration, 12 in och ut och en nock vinkel på ca 109 grader, den startar väldigt lätt men har ojämn tomgång men ligger stabilt runt 1000 rpm. Men så fort man ska köra och kommer upp över 1800 rpm så knackar den och låter konstigt samt att den helatiden går ojämnt.
När vi bytte toppen å allt så har vi ställt in tändning och kamtider så gott vi kunnat (är ej några experter på detta).
Ställde vevaxeln runt 8 grader, kontrollerade genom att skruva bort 1ans tändstift och se så cylindern låg i rätt läge, sedan ställt kam axeln enligt markeringen på drevet, och samma med tändnings drevet samt kontrollerat fördelaren så den står vid 1ans stift.
I början startade den inte alls och då justerade vi kamaxel drevet lite (har justerbart kamdrev) och efter det så startar den lätt men vi har problemen ovan. Samt att ibland när man slår av den så stannar inte motorn direkt utan försätter att hoppa en mindre stund innan den dör.
Vi har inte bytt kam rem utan den är original men bytt för 2år sedan så den är mest troligt fräsch? Eller behöver man ha annan rem med en mindre kugg? Kan det verkligen göra så stor skillnad?

All hjälp jag kan få uppskattas känner lite att min kunskap inte räcker till nu längre...
Tror jag fick med allt, behöver ni mer info hojta bara till.

//Lehto

Sidor: [1]