Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Martin

Sidor: [1] 2
1
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 15, 2011, 13:16:03 PM »
Du mäter och skär ut den någorlunda, håller upp den och ritar med CD-märkpenna, skär klart.
Jag skär med vinkelslip.
Förborra genom rutan och fäst med farmarskruv om du inte riskerar att få in spetsarna i kupén.
Annars funkar popnit.
Åsså litta tejp så det inte regnar in.
Man tackar! ;)

2
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 15, 2011, 10:33:20 AM »
Du köper en special tejp från glasmästaren som fäster rutan och sen tejapar med silvertejp
Eller så tar du självborrande skruv silicon och silvertejp
Tackar ;) Men gör man så som jag sa, att man tar en polycarbonatskiva och bara skär ut så den passar någorlunda eller?

3
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 15, 2011, 10:24:16 AM »
Jag behåller iallafall original vindruta, så länge den håller.
Då fungerar torkarna ordentligt och sikten blir inte bruten av bucklor.
Inbillar mig att plast går ned sig fort i vindrutor.
Största syftet med rutorna är att hålla stenskott ute.
En vindruta är laminerad (två lager glas med plast mellan) och tål rejält med stryk.
Sidorutor däremot är ju av härdat glas och spricker i elvahundrasextiotreochenhalvbit (som alla hamnar i kalsongerna) när de går sönder.
Tror att 1mm lågprisplast tål mer än en vanlig sidoruta.
Ok, då tror jag att jag behåller original vindruta så länge den håller ;)

Men sen när man behöver byta till en i plast, är det bara att köpa en polycarbonatskiva som är 3mm tjock då och skära ut så den passar bra eller hur gör man? Hur fäster man den osv..... ?

4
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 15, 2011, 08:56:15 AM »
Om du ska ha den permanent monterad ja.
Fick lov att använda en 1,5mm (eller vad den var) till framrutan som "race repair" eftersom jag inte hade någon ruta med mig.
Men var tvungen att byta till riktig plast eller glas innan nästa tävling.
Ok, men jag tänkte att ha kvar glasrutan till en början men den kanske spricker och går sönder direkt eller?

5
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 14, 2011, 18:11:21 PM »
Jag köper genom jobbet..
Men vilken glasmästare som helst borde tillhanda hålla /kunna beställa polycarbonate..
Dem som känner mig kan köpa riktigt poly av mig 1mm (kör altid skälv 1mm) mkt lätt att klippa med vanlig sax och går aldrig sönder..
ca 400 riksdaler för en helskiva som räcker till en bil gått å väl..
(jag har iallfall aldrig lyckas göra sönder en sådan ruta, å inte heller nån av mina vänner som kör med samma "plast")
Ok, men på framrutan måste man väl ha 3mm tjock plast? Ska man bara köpa en polycarbonate skiva som är 3mm tjock och skära ut så den passar vindrutan?

6
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 11, 2011, 20:11:49 PM »
Jag hittade denna sidan på nätet när jag googlade lite och dem har sådan plast man behöver men verkar inte som att man kan beställa där som privatperson :( Är detta en sida någon har kollat på förut och vet om man kan köpa därifrån?

http://webshop.gop.se/ecommerce/StockWatch.asp

7
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 11, 2011, 07:21:06 AM »
K-rauta har billig 1,5mm plast.
Ganska seg.
Tack för tipset! ;)

8
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 11, 2011, 07:20:48 AM »
Plasten på coop, beijer osv. brukar inte vara polykarbonat utan vanlig "skräp" plexi = inte godkänt
Spricker lätt och blir vassa spjut om man har otur..
Köp riktig plast till rutorna i en folkrejsbil!  :-*
Ok, ja jag har också hört att plexi spricker lätt och kan göra en riktigt illa om det skulle spricka. Men har du nåt tips på var jag kan få tag i riktig plast? ;)

9
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 10, 2011, 21:52:56 PM »
Jag brukar köpa plasten på Coop forum bygg. Där säljs den som tak plast.
Tackar! ;)

10
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 10, 2011, 20:17:46 PM »
Man måste inte montera nät någonstans, men har man nät kan man slippa teknisk flagg om en sido/bakruta ryker under heatet. Poängen är väl att man får inte köra vidare om det finns ett stort hål som det kan komma in sten och annat otrevligt genom.

Har man väl fastsatta plastrutor av rätt sorts plast behöver man inte oroa sig, dom sitter där dom sitter och polykarbonatplast brukar kallas okrossbar av mycket goda orsaker.

Få personer bryr sig om nät, har man råd byter man till plast direkt, vill man inte lägga de pengarna tar man med sig plast så man kan ersätta krossade fönster på tävlingen. I värsta fall åker man på teknisk flagg om en ruta går sönder, men det händer inte så ofta och det är inte ens alla gånger man faktiskt blir avflaggad på grund av det (beroende på vilket fönster det är bland annat). Du får väga fördelarna mot det arbete och de pengar som krävs för att förebygga ett problem som kanske inte uppstår.  ;) Kollar du på andras bilar är det sällan man ser nät...
Ok, tack så mycket för infon! ;)

Vet du var man kan få tag i polykarbonatplast?

11
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 10, 2011, 19:28:32 PM »
Ja det är helt godkänt att använda orginalruta på 740.
Nätet kan vara av stål eller av tyg som man köper där man hittar övrig folkraceutrustning.
Det i tyg räknas som personligutrustning när du säljer bilen.
Men man måste alltså montera ett sådant nät?

Du kan inte ge nåt tips på någon sida som säljer folkraceutrustning och dyl?

12
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 10, 2011, 18:42:02 PM »
Citera
FR-T 6.8 Rutor
Material: Säkerhetsglas, laminerat glas eller polykarbonatplast.
Vindrutan får ej vara av härdat glas.
Alla vindrutor har varit gjorda av laminerat glas sedan åtminstone 40 år, såna är godkända att köra med. Det är bara äldre bilar med härdat glas i vindrutan som man måste byta på.
Så det är helt godkänt att köra med original vindruta på 740? Man måste inte göra nåt också, som t.ex spänna ett nät innanför rutan som "_volvo_" här ovanför skrev nåt om?

13
Bygga / SV: Plastrutor
« skrivet: mars 10, 2011, 18:39:43 PM »
Du måste Inte byta ut vindrutan till en i plast.
Anledningen till att man byter till plast på sidorutor och bak är att spara vikt och så spricker det inte lika lätt.
Man får (ska få, inte alltid domaren ser om det är på fel sida) teknisk flagg om någon ruta är trasig,
med undantag för förarruta om man har nät innanför.
Teknisk flagg leder till svartflagg om man inte åker av banan, men i båda fallen får man 0 poäng i heatet.  :)
Så om t.ex höger kombiruta spricker så måste man åka av banan?

Det med nätet på vindrutan, är det bara för att glaset inte ska falla in i bilen om rutan går sönder?

14
Bygga / Plastrutor
« skrivet: mars 10, 2011, 13:47:28 PM »
Hej!

Jag har läst igenom reglerna angående rutor på bilen och jag fattade det som att man MÅSTE byta ut vindrutan till plastruta. Är det så och var kan man få tag i en plastruta som passar Volvo 740?

Läste också här på forumet att man inte behöver byta ruta på förarsidan fram men det rekommenderas eftersom man får svartflagg i heatet om den går sönder men gäller inte detta om t.ex bakrutan går sönder? Får man alltså köra vidare även om bakrutan spricker?

Tacksam för svar!

// Martin

15
Bygga / SV: Bygga eller köpa?
« skrivet: mars 09, 2011, 18:33:09 PM »
Då tycker jag du ska bygga dig en bil, man lär sig väldigt mycket  :)
Sök gärna på detta forum, finns massor av tips.
Ja, jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra än men vi får se ;)

Sidor: [1] 2