Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 35
391
starta och prova den utan vakumet och ställ tändningen så den är på gränsen till spikningar under fullgasaxeleration på en högre växel går den då dåligt på tomgång vilket blir bra om du ställer upp tändningen mera på tomgången (så mycket så det skulle spikat vid fullgaskörning) så kan det lösas igenom och koppla in vakumet.
går den bra utan och det inte är några tomgångsproblem så kör på utan :P
föresten vad använder du för kamaxel?
ju vassare kam ju mera tändning vill den ha på lågvarv det märks ännu mera när man kör med typ dubbla su eller stromberg på weber eller andra dubbelgasare går det bättre och få tomgång ändå.

392
Volvo / SV: Luftfilter till SU-förgasare?
« skrivet: augusti 20, 2013, 21:58:00 PM »
Det är väldigt många som kör utan filter men det tar hårt på sakerna speciellt då det är torrt i luften och dammar mycket.
En motor tvärdör ju inte utan så länge man inte får in någon större sten eller så men allt nöts betydligt fortare.
varianterna på luftfilter är många allt från och göra en bur runt förgasarens inlopp av ståltråd och dra över något tyg typ en tunn socka till och köra med dyra 1000kr filter.
sen beror det på hur mycket tid man vill lägga ner då filter som passar på su,arna troligen är ganska dyra (kan ha fel) så man får nog bygga en egen filterbox sen köra med något lämpligt filter man kommer över billigt tex biltema har sk sportluftfilter för under 200kr som renar klart tillräckligt på en folkracebil iaf
Om filtret är tillräckligt stort och inte ger något direkt motstånd ska inte förgasarna behöva bestyckas om.

393
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 16, 2013, 15:00:36 PM »
folkraceshopp har annars finns MickeGrön och kyrkmotorsport mm tror alla dom byter in mot orginalkamdrev av äldre sorten och tar femhundringen för ett.
även kribe värkar ju ha

394
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 16, 2013, 10:47:17 AM »
Det är ju bara och prova men börja med det som tar minst på kammen och gå uppåt i värsta fall kanske man får våtslipa med olja och sandpapper men ju mindre man rör nockarna ju bättre.
Tror det ska ganska mycket till innan man förstör en b23 kam då jag sett en motor som gått några år med omslipad kam som vart med om ett ventiltryckarras och den nocken såg ut som någon hade misshandlat den med tryckluftshammare dock är det ju inget man ska eftersträva direkt och bättre och vara på den säkra sidan då det kanske vart extrem tur att den inte förstörde en tryckare till och kammen gick ner sig :P

395
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 16, 2013, 08:55:20 AM »
Det kan nog gå men jag skulle varigt försiktig med den möjligen våtslipat med olja och väldigt lite
annars kanske tagit en trasa med autosol eller något annat polermedel.
men annars så kan du bara montera kammen så går det bort av sig själv om det inte är allt för farligt lagerytorna däremot tror jag på och polera innan man monterar kammen

396
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 15, 2013, 09:45:38 AM »
Ingen aning om hur mpre,s chipp fungerar och vad det är gjort till för saker någon som har mera info?
Men i voc kör dom med H kam som är det värsta som satt i Volvos rödblocksmotorer original.
och dom motorerna ger ju nån hk över 170 under optimala förhållanden (lite beroende på vilken bänk dom bromsas i)
En fs280 är enligt dom uppgifter jag hittat rätt lik en K kam på papper bara några grader vassare men då är det ju en modernare profil så den kanske ger ett bättre register och mera effekt och en fs122 är ganska lik en H kam men då modernare och likadant där kanske den ger bättre register och effekt.
både sf280 och fs122 profilerna värkar ju rätt populära och värkar fungera bra till det dom är jorda för iaf.
Jag har dock INTE mätat upp någon av kammarna själv utan hittat uppgifterna på internet så det är inte säkert att dom går lita fullt ut på heller så är det fel så ber jag om ursäkt då jag inte vill sprida osanningar.
men iaf både H K fs280 och fs122 ska gå ta ut kring 170hk eller lite mera under optimala förhållanden och då är ju den vassaste  den som går plocka mest med.
jag tror att både insuget och kammen är en strypning om man ska gå över 170hk men tar man bort den ena strypningen så kan man gå lite längre oavsett vilken då båda drar ner mängden luft som motorn behöver för och producera effekt.
det är mina gissningar iaf :P

397
Volvo / SV: hjälp!
« skrivet: augusti 15, 2013, 01:08:46 AM »
om du har kvar den ta och mät loppen och se dom är ju 96mm org och man brukar borra 69,30 eller 96,60 som överdimention och 97mm kolvar finns också.
men det kan ju göra av sig i kompression prova mäta komptrycket och se om det ligger jämt så nuvarande underdel är fräsch iaf.
annars är ju amasonen lättare än en 240 och har mest troligt 4:10 slutväxel.
4:10 finns ju till 240in (75-76) också men det kan lika gärna sitta en 3:31 eller till och med 3:15 (lite ovanlig) och då gör det mycket på orken

398
Bygga / SV: Handbroms
« skrivet: augusti 14, 2013, 12:07:33 PM »
Det bör fungera dock tar ju bromsarna bara hälften (borde bli så iaf) av vad dom gjorde innan bak så bromsbalansen blir ju en annan
och så får man ju belastning igenom hela axeln då man bromsar (vilket nog spelar mindre roll i folkrace)
men handbromsen använder man väll aldrig på en folkracebana? ettans växel fungerar ju lika bra om man vill låsa åt hjulen in i någon kurva så länge man har en lättväxlad låda iaf:P

399
Volvo / SV: Ang. planing av modifierad 530-topp!
« skrivet: augusti 14, 2013, 12:00:41 PM »
11:5-1 fungerar bra med vassare kamaxlar med en snäll typ standardkam så behövs inte mer än 10,5-1 man kan ligga högre men  då man kan få problem med spikningar och få köra på mindre tändning än vad som är optimalt.
kompressionsförhållandet är lite olika på olika motorer då det finns plana kolvar och dom med grop i sen har ju 530 topparna ca 52cc förbränningsutrymme och en 405 har 54cc och b21 b19 och b200 har ju också lite andra förutsättningar men tror b23a har 10,3-1 och en b230f stämmer nog att den har 9,8-1
Det bästa är ju och räkna utifrån den motor man har men en total förbränningsvolym på 55cc ger ca 11,5-1 om jag räknade rätt :P
och då måste man ju räkna med toppackningen (ca11cc om den är 1.5mm) och om kolvarna vänder under eller över blockets kant gör det ju av sig och lika så om man har kolvar med en liten grop i mitten.
men vill du inte göra rätt och räkna på det så plana 2.5mm det fungerar :P

400
Volvo / SV: SU-förgasarmodeller.
« skrivet: augusti 14, 2013, 11:23:27 AM »
Är det inte bara till b16? ksk även till b18 är mindre men tror  både hif6 och hs6 ska vara 45mm men men jag kan ju ha fel :P

401
Volvo / SV: SU-förgasarmodeller.
« skrivet: augusti 14, 2013, 09:49:54 AM »
Om förgasarna orkar med beror på vilka övriga delar du har som topp och kam mest troligt är alla su för små och effekten skulle stiga en hel del med weber 45er eller liknande men då är det ju ett helt annat pris på sådana förgasare :P

Till volvo B18/B20 finns det vad jag vet två modeller dom äldre (hs6 tror jag dom heter) med separat flotörhus från amazonerna och dom nyare (hif6) med integrerat och då är dom nyare och föredra enligt mina erfarenheter då dom äldre jag haft har varit svåra och få flotörnivån rätt på men båda modellerna fungerar bara dom är rätt inställda och inte sönderskruvade efter ett antal år i folkrace.
Insug finns det i jutjärn och i aluminium då är aluinsuget och föredra då kanalerna i det är lite bättre (har jag hört iaf har inte tittat på 2 olika samtidigt så kan inte säga säkert).
Sen finns det ju su förgasare från andra bilmärken än Volvo från tex Rover (hs8) som är större tror dom är 2" istället för 45mm som räcker längre men då är dom ju inte jorda för dubbelmontage i en Volvo så är ju både jobb och hitta dom sen och fixa till gas stagen.
sen kan det hända att man behöver byta nålarna i dom för och få bränslekurvan helt bra beroende på vilka kammar osv man använder men om så är fallet så får man kolla med någon som har delar till förgasarna (tex Misab) som kan rekomendera några.
mvh

402
Volvo / SV: hjälp!
« skrivet: augusti 14, 2013, 09:29:26 AM »
Det är svårt och säga med den förklaringen då det igentligen kan bero på vad som helst.

Är det en dipp i registret just där du hamnar då du växlar eller känns det vara för lite effekt över hela registret?
Första jag skulle titta på är bestyckningen av förgasarna.
Annars så kan det ju gå hitta lite på tändningen.
kammen kanske går hitta lite på om man provar ställa den lite olika
Är tändning och förgasare rätt inställda kan det ju vara antingen något i motorn som inte är bra typ slut underdel otäta ventiler eller toppen inte är bra portad till att den helt enkelt inte ska ge mer effekt än så med dom delarna :P
har du kört/åkt med någon liknande motor så du har någon referens?
ett extraktor och lättat svänghjul ger ju en del och det kan vara och tänka på om man kollat så allt är friskt och står rätt
mvh

403
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 14, 2013, 09:16:10 AM »
när du skriver tokvarva hur mycket menar du då :P?
och varvtalsregistret sitter i mera än kammen en typ fr motor jag byggde med milt portad 530 topp extraktor dubbla stromberg och fs296 kroknade av helt över ca 7000 varv och på högre växlar så var det inte lönt och varva mera än 6500 även om den drog längre då förgasarna och toppen var i minsta laget för kammen samma motor med 45/48er och väldigt lite mer portning och bättre avstämda insugslängder skulle nog dra 500-1000 varv längre på varje växel och ge 40hk till .
en turbomotor vi byggt (vet att det blir väldigt fel och jämföra med överladdat men iaf)  med grenrör och insug avstämt på andra varv och en hårdare portad topp drar till 7500 och skulle nog dra till över 8000 på lägre växlar iaf med bättre ventilfjädrar och det med H kam den ger även högre effekt utan laddtryck om man räknar på det än motorn med fs296 så mycket sitter i avstämningen på insug och grenrör och hur lätt motorn har och suga åt sig luft

404
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 14, 2013, 08:47:32 AM »
Då det gäller chipp så är dom ju jorda för en speciell motorkonfiguration och går man för långt ifrån den fungerar chippet inte så bra då motorn kan gå för fett eller snålt och allt annat som det ska sköta som tomgångsmotor accelerationsberikning mm kan bli helt fel.
även tändningen är viktig då man ska ha vassare kammar som kräver en annan tändkurva för och fungera bra.
mindre ändringar går oftast göra och det fungerar godkänt tex byta från en M kam till en K kam och smått portad topp fungerar utan och röra insprutningen men då går den lite snålt över 3000 varv vilket kan lösas med lite högre bränsletryck eller lite större spridare och då kan insprutningen via lamdan korigera det på låga varv så den inte går fett där istället.
men gör man större skillnader så hamnar man på något varvtal utanför vad insprutningen kan korigera och då blir det skit av allt :P

på en folkracebil kanske man kan göra så att man ställer upp gasspjället så man får tomgång på 1500-2000 varv om man har för vass kam så både tändning bränsleblandning och tomgångsmotorn inte harmonerar på tomgång och sen få det någorlunda på det varvtalsregister man använder på banan typ 3-7000 varv men en gatbil måste ju vara körbar på hela motorns register:P

så man måste antingen bygga en motor någorlunda efter det chipp man har eller hitta ett som är gjort för en motor som liknar den man har och då tror jag viktigaste är att chippet är gjort för en liknande kam då man använder original insuget så gör skillnaderna på toppen mindre.
men hör man med några firmor som tillverkar/mappar chipp så borde någon ha ett som fungerar

Då jag frågade om du hade abs så är det så att det är olika triggerkransar i bakaxlarna som är gjorda för med eller utan abs så hastighetsmätaren stämmer inte det minsta om man byter till en med andra kransen oavsett om man har abs,en inkopplad eller inte :P
4:10 tror jag inte fans i någon 740 original så den är då dyrare och svårare och hitta men 3:91 som bara är ett steg ifrån fans på dom äldre med förgasare ksk även på fler :P

405
Volvo / SV: trimmning hjälp
« skrivet: augusti 13, 2013, 04:33:14 AM »
Månen 7/fs296 är svår och få till och fungera bra med ett vanligt chipp till lh2.4 och då blir resultatet väldigt dåligt bottendrag kanske ingen tomgång alls och ksk får du inte heller effekten på högre varv.
visst det kan fungera men du får räkna med och prova några olika chipp och hålla på en del med insprutningen soppatryck osv för att det ska lira.

så är du nybörjare skulle jag ha valt en fs122 (även fs280 fungerar men den är något snällare) den drar bra till kanske 6-6500 och på vintern när man sladdar så kan man dra den till 7000 utan problem då det går lätt
fs122 är ändå betydligt vassare än m kammen som sitter standard (M har 210gr dur vid 1mm och 9.5mm lyft och fs 122 har 250gr/1mm och 12.2)
 och någorlunda lik en H kam så voc chipp till bränsle och tändning borde fungera godkänt.
hårdare fjädrar behöver du om du tänkt varva mera än ca 6500 och kör du o chippad tändning så skulle jag bara plana toppen 1.5mm  med chippad tändning 2mm 2.5 om du tar upp förbränningsutrymmena som jag visat i dummietråden för 230f med fs122 en halv mm mera med en månen 7 än det ovan
om du kör på 530 eller 531 topp spelar inte så stor roll om du ska porta den (bara det blir någorlunda gjort) med dom övriga grejerna du tänkt använda.
 jag hade valt en 530 då den inte kostar 1000-1500kr i inköp.
större spridare eller ställbar btr kan vara bra och ha fast det beror också på vilket chipp och hur motorn ser ut i övrigt men en ställbar btr är aldrig fel och ha.
insprutningen kan oftast kompensera för 10-15% större spridare eller högre soppatryck så org spridarna ger så mycket mera men utöver det så går den mest troligt fett på någon del av registret.
spridare från Volvos vitsexa i sugutförande från s80in (spridar numret slutar på 832)  har fungerat bra för mig på orörda lh2.2 insprut vid lättare trimning dom är 14% större än original och har inte höjt bränsleförbrukningen nämnvärt heller

i övrigt låter det bra någon typ av öppnare luftfilter är starkt rekomenderat
annars något som gör stor skillnad är bakaxelutväxlingen.
 i din 740 är det mest troligt 3:54-1 snubblar du över en axel med 3:91-1 är det värt och byta triggern i den (antar du har abs) och köra med den det gör ganska stor skillnad speciellt med vass kam så man måste varva för och få någon riktig ork:P
mvh :P

Sidor: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 35