Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - sleepy_

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 35
61
Volvo / SV: Timo 12.2 kamaxel?
« skrivet: juni 13, 2018, 20:33:56 PM »
Nä då ska det inte vara något problem men tycker den borde börja dra tidigare än så om bestyckning mm är bra dock är det svårt att veta utan att åka bilen Då alla upplever saker olika.
En ky126 tror jag börjar dra senare än kg kammen en 128 är nog lite snällare

62
Volvo / SV: Timo 12.2 kamaxel?
« skrivet: juni 11, 2018, 08:55:27 AM »
Den kräver ju endel varv för att ge någon effekt men är förgasarna rätt bestyckade mm så ska den börja dra vid 3-3500 finnas bra med effekt från 4000 och maxvrid vid lite över 5000.
Mindre halsringar hjälper nog inte mycket längre trattar gör större skillnad om du har några väldigt korta nu (med ett kort insug brukar weber original eller andra 60-70mm långa vara bra)

63
Volvo / SV: Timo 12.2 kamaxel?
« skrivet: juni 05, 2018, 00:21:14 AM »
Vad var fel på kg8 då? Vilken del av registret vill du ha mera effekt på?

64
Volvo / SV: Timo 12.2 kamaxel?
« skrivet: juni 04, 2018, 16:03:08 PM »
Den är inte särskilt vass marginellt vassare än volvos H kam så det går hitta betydligt mera effekt med en värre kamaxel med den kombon sen beror det ju på vad bilen ska användas till men kammen kommer i det fallet att strypa det andra rejält om det nu inte sitter i en båt som aldrig varvar mer än typ 4500-5000

65
Saab / SV: Vilken topplockspackning?
« skrivet: maj 01, 2018, 13:44:56 PM »
Packningen måste vara större än borret för att det ska fungera om inte kolvarna vänder väldigt långt under block kanten.
Annars kommer kolvarna ta i med möjligt haveri som följd
Men börja med att lossa toppen och se vilket borr det är så du vet säkert.

66
Volvo / SV: Kg8 kamaxel
« skrivet: april 25, 2018, 15:29:14 PM »
Gå igenom förgasarna riktigt har sett flera fajs som behövt en genomgång innan användning.
Tex flotörnivån är aldrig rätt det kan finnas spån kvar i dom sett fel borrade munstycken och en där spjäll axeln var vänd ett halvvarv fel (spjällen sitter löst då hur Mkt man än drar åt) dock aldrig några där det rent varit fel i förgasarhusen men genomgång är iaf nödvändig.

67
Volvo / SV: Kg8 kamaxel
« skrivet: april 25, 2018, 09:43:10 AM »
Till dom sakerna fungerar den kamen utan problem.
Bara du får allt injusterat bra.
Timokammen är ju typ som en H kam I vasshet så med den lär motorn ge typ 30-50hk mindre.

68
Volvo / SV: Kg8 kamaxel
« skrivet: april 25, 2018, 00:04:32 AM »
Jag har hört att det skall vara samma som enem c2 dock ej säker.
(Även hört att lyftet ej stämmer som kg angett och att det är någon helt annan profil)
Den kräver iaf 45er X-rör och en hyfsad topp.
Med klenare saker än så blir registret dåligt då den ger sämre effekt från botten än en snällare kam utan att ge något mera på topp.
Registret beror mycket på avstämningar och övrig kringutrustning men bra med effekt från 3500-7500 med toppeffekt kring 6500 är ett ungefär iaf

69
Volvo / SV: Timo 13.10 kamaxel
« skrivet: april 12, 2018, 01:33:52 AM »
Den bör vara jämförbar med en fs300-13
Nockvinkel 108gr och slipas nästan säkert på nya A stommar.
Ca 270-275gr vid 1mm
Ställ den så insug öppnar 0,5mm mer än avgas i tdc som grund
En helt ok kam för dom pengarna.
Däremot får man dra av mot 15% på deras effekt angivelse för att komma i närheten av verkligheten... 

70
Volvo / SV: V kam, behövs schimsa?
« skrivet: januari 29, 2018, 16:04:39 PM »
Är spelet fel blir det ökat slitage eller möjligt haveri oavsett kam profil.
Dock brukar bascirkeln vara ganska samma på alla originalkammar så med lite tur klarar du dig utan att ändra något du bör dock mäta och se.

71
Volvo / SV: Tips på mer trim till b230e
« skrivet: januari 24, 2018, 00:35:15 AM »
Om allt är injusterat så bra det går dvs kam tändning bränsle mm så ger den några fler hk än b23e motorn beroende på portningen.
Är det gjort en mild bra portning blir det bra är det filat på fel ställen eller för mycket blir det sämre än standard.
Är det en motor som sitter i nån bruksbil så är man tyvär ganska fast till rätt snälla kammar så länge K-jetet sitter kvar.
Är det typ folkrace så går det byta upp sig till en värre kamaxel om man kan justera till insprutet.
Men annars avgasbiten går ju förbättra ett extraktor och grövre avgas gör ju av sig.
Sitter standard luftbox mm kvar går det förbättra.
Är ventilsäten mm standard i toppen så blir det bättre av en mirafräsning slipning av ventiler mm.
Eller byta ut insprutet mot ett par 45er eller liknande då blir kamaxel valet mycket friare också mm.


72
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« skrivet: januari 12, 2018, 06:58:19 AM »
Det ska fungera det går även med toppmonterad fördelare då lh 2,2 triggar från fördelaren (block monterad i 240 och toppmonterad i 740)
Vet dock inte vad man behöver i kablageväg och hur det blir med varvstopp.
Går väll annars (om allt ska göras budget) att fulmontera en fördelare fram på motorn typ på ett kam drev och göra något lagomt fäste finns ju dom som gjort liknande lösningar med fördelare från äldre audi 5or för att köra förgasare på volvos 5cyl från typ 850/v70

73
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« skrivet: januari 11, 2018, 15:24:19 PM »
Svårt att veta säkert utan att se sakerna vad det är.
Det ska väll gå koppla in men är det omöjligt att rymma en block monterad fördelare med typ ett sk krabblock?
Är det en budgetmotor är det ju enklast med en mekanisk tändkurva om en block monterad ryms.
Är det till folkrace skulle ja provat höja tändningen tills den spikar vid vridmax backa lite och startar den då så skulle ja kört så slår den bara emot blir det ju svårare.
Annars om det är en motor som får kosta så sätt dit ett ms eller nått typ 123ignition eller liknande.
Vet inte hur det är med varvstopp mm på originalsystemet om det sitter i boxen och är svårt att ta bort.

74
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« skrivet: januari 11, 2018, 00:47:26 AM »
Det ska inte vara samma vad jag vet (har dock ej rört tändningen på b230e med toppmonterad fördelare och det kan tänkas finnas olika)
Men det ja iaf haft för mig är
Block monterad fördelare med hallgivare= mekanisk tändförställning i fördelaren och vakumklocka på den sen hallgivare och tändslutsteg.
Toppmonterad fördelare med hallgivare= hallgivare kopplad till tändbox (ezk119?) Sen tändslutsteg dvs toppmonterad fördelare ska ha elektrisk tändförställning utan det får man samma tändläge oavsett varvtal.
Så kan du ha en toppmonterad fördelare men eldelen till en block monterad? 
Något är iaf inte rätt då tändutslaget ska vara över 20 grader från tomgång till varvstopp.
Dvs om motorn har förgasare eller k-jet har du originalinsprutningen till 16v motorn är det lh 2,4 men då triggar den på vevaxeln

75
Volvo / SV: Tändnings problem 16v
« skrivet: januari 10, 2018, 00:49:34 AM »
Vad har tändsystemet suttit på förut och har du ändrat något på det?
Är det från en volvo är det väll bara b230e och b230f med lh 2,2 som har toppmonterad fördelare med hallgivare då ska ju tändboxen sköta tändkurvan.
Och vad sköter bränslet föresten förgasare eller insprut?

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 35