Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: bränsleledningar  (läst 21501 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
bränsleledningar
« skrivet: mars 04, 2009, 21:02:26 PM »
Endast ej skarvade bränsleledningar får fritt dragas inne i bilen, dock ej i anslutning till annan ledning. Ett avstånd om minst tio (10) centimeter ska finnas. Torpedgenomgångar ska göras med tätslutande bussningar. Alla ledningar ska vara väl klamrade.

vad använder ni för ledningar/slang? kan man använda BENSIN/OLJESLANG VÄVARMERAD, 10 BAR?

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: bränsleledningar
« Svar #1 skrivet: mars 04, 2009, 22:00:06 PM »
Jag brukar använda biltemas bränslerör i koppar (art-nr 52-453) det räcker till både bränsle
tillförsel och för återgång. sån slang som du nämner (arnt-nr 52-410) är bra att använda för anslutning mellan
kopparrör och bensintank åå insprut/förgasare.
sån slang som du nämner går oxå att använda men är mer hållbart med rör :)
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: bränsleledningar
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2009, 22:09:04 PM »
vilka diametrar använder du?

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: bränsleledningar
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2009, 22:16:32 PM »
de art-nr som står i inlägget ovanför 8mm på kopparrören (det är utvändigt mått) och 8mm
på slangarna (invändigt mått)
Ett tips är att inte använda Biltemas slangklämmor de små 13-9mm lr ngt sånt är helt värdelösa. ;D
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: bränsleledningar
« Svar #4 skrivet: mars 10, 2009, 10:04:48 AM »
Jag brukar använda biltemas bränslerör i koppar (art-nr 52-453) det räcker till både bränsle
tillförsel och för återgång. sån slang som du nämner (arnt-nr 52-410) är bra att använda för anslutning mellan
kopparrör och bensintank åå insprut/förgasare.
sån slang som du nämner går oxå att använda men är mer hållbart med rör :)

Vadå "mer hållbart med rör"? Han ska väl inte hoppa på ledningen? Dra den på ett smart sätt inne i bilen så är det inga problem att använda slang...

Utloggad Baksätet

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 227
  • Alingsås Motorklubb.
    • Visa profil
SV: bränsleledningar
« Svar #5 skrivet: mars 10, 2009, 10:12:15 AM »
Dra slang inne i bilen funkar säkert, MEN inte med Biltemaslang den bara spricker och efter ett tag börjar den läcka :o......  Och det är inget roligt när det börjar läcka bensin inne i bilen :'(
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: bränsleledningar
« Svar #6 skrivet: mars 10, 2009, 11:25:47 AM »
ska du ha biltema slang kan du ju dra den i en större slang typ vaten/trädgårds slang, så om der skulle hända nåt så läcker det ut i den större slangen som har båda ändarna utan för kupen.

Utloggad ANDREAS

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
    • Wikesund Racing
SV: bränsleledningar
« Svar #7 skrivet: mars 11, 2009, 01:51:55 AM »
en dum fråga kanske varför inte använda org soppa ledningar .


Wikesund Racing

Ford = First On Racing Day

Utloggad holmsjon

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
SV: bränsleledningar
« Svar #8 skrivet: mars 12, 2009, 07:53:44 AM »
en dum fråga kanske varför inte använda org soppa ledningar .




På vissa bilar går ledningen under bilen vilket är obra vid offroadkörning!  ;)

Brånstaracing

  • Gäst
SV: bränsleledningar
« Svar #9 skrivet: mars 12, 2009, 11:27:24 AM »
men kör dom mästa med ledningarna i bilen istället för under ? ;D

Utloggad ANDREAS

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
    • Wikesund Racing
SV: bränsleledningar
« Svar #10 skrivet: mars 12, 2009, 12:06:42 PM »
det är väldigt individuellt hur och vart man monterar bränsleledningarna.


(Offtopic
på 5 års körning så har jag aldrig tappat bränsleledningarna och
bilarna som jag har kört har haft bränsleledningarna under bilen (golf volvo daf ford).)


Wikesund Racing

Ford = First On Racing Day

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: bränsleledningar
« Svar #11 skrivet: mars 12, 2009, 15:23:01 PM »
Håller med dej Andreas har haft bilar med båda och det funkar bra :D
men det beror ju på förutsättningarna oxå, är ledningarna dåliga som går under bilen och nästan går av när man tar i dom då är det ju klart att man sätter i nya. åå då skulle jag iaf sätta dom inne i bilen istället för att ligga under åå krångla  :P
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: bränsleledningar
« Svar #12 skrivet: mars 17, 2009, 21:02:44 PM »
om man använder orginal bränsleledning hur ska man göra med retur då? eller det kanske inte behövs? Är det beroende på vad man har för pump och så elr?

Utloggad _volvo_

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
SV: bränsleledningar
« Svar #13 skrivet: mars 17, 2009, 21:33:28 PM »
Om man behöver retur eller inte beror på vad du har för motor. Har du en motor med förgasare behövs ingen returledning till tanken, men har du Insprutnings motor måste det finnas returledning tillbaka till bensintanken :)
Audi 80 2,2, Audi 80 1,8 Norgebil, Audi 80 2,3, Audi 100 2,2, Audi a6 2,6, Vw golf VR6

Projekt pågång: Audi GT, Audi a4, Alfa Romeo 3,0

Utloggad MrSimson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
SV: bränsleledningar
« Svar #14 skrivet: mars 17, 2009, 22:03:49 PM »
ok så förgarase= ej retur
insprut= retur
:D

Tackar :D