Angående inte "blank" yta i portar:
en del "proffs" (nu snackar vi HÖG nivå på kunskaper) gör små håligheter i ytan för att få bättre flöde. det fungerar på samma sätt som en golfboll, den har ju inte alla hål bara för skojs skull utan den flyger ju längre än en jämn boll med samma vikt.
så man "ska" ha rugglig yta av fler anledningar är bränslet i sig
Avgas där emot kan man tjäna lite på att ha blankt, för då fastnar inte sotet.
I förbränningsrummet ska det också vara rugglig yta, då fastnar sotet och isolerar så att värmen stannar i förbränningsrummet (detta tjänar man visserligen inte lika mycket på sugmotor som turbo).
Och som sagt, portningen är ju inte jääätte svår. se till att ha en topp som inte gör nått om du råkar slipa lite på en ventiltätning (test topp så att säga, så man vet hur man ska göra.. men blir den bra kan man ju använda den
) eller så, sätt dig med en slipmaskin (finns på jula, kostar nån hundring.. använd gärna den med långt skaft) och roterande filar (biltema tex. finns ofta på tradera och så också) och porta så som tidigare person sa, ta även bort gjutskägg eller förstora porten också, men om du inte vill räkna nåt så tar du en packning och portar efter den. se till att porten blir jämn.
sedan i förbränningsrummet slipar man ner "knölen/vårtan" vid tändstiftet, man kan även vinkla den "raka" delen av förbränningsrummet. sen planar du den ett par mm så blir det kanon!
//jonathan