Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: h-motor i 99  (läst 9970 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad renegade

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
h-motor i 99
« skrivet: juli 15, 2009, 00:43:44 AM »
hur mycke bök är det att stoppa ner en h-motor i en 99 där det sitter en b-motor?
nu då 99 tar in vatten( http://folkraceforum.se/index.php/topic,580.0.html )
så hade jag tänkt stoppa ner en h-motor från en 900 som jag snubbla över idag
nu gjorde jag bara en snabbkoll och jag tycker inte det skiljer så mycket mellan dom men det finns säkert nån hake nånstans ???
det enda jag såg var att man kanske måste spöa torpedväggen lite i 99an för att få plats med h-motorns vattenpump?
då båda motorerna har 4vxl låda så då borde väl spakställ passa mellan?
Maskinparken:

Volvo 245

Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: h-motor i 99
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2009, 00:06:38 AM »
bara spöa torpeden vid pumpen och nedre remskivan så är det bara att stoppa i. använder du växelknuten från 99an passar spakstället fint. kan bli trångt vid bromsservo med 900 generatorfäste med. men de brukar gå :)

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: h-motor i 99
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2009, 13:38:16 PM »
japp det går allt de går även få ner en 16Vi en 99 så de skall int vara nåra problem. men man moste byta främre locket fram på lådan för de e ett annan motor fäste, och gör man ett eget så får inte kylet så mycket platts.

Utloggad renegade

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: h-motor i 99
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2009, 21:46:50 PM »
perfekt!
så då kan man ju nästan säga att den är startklar igen ::)
Maskinparken:

Volvo 245

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: h-motor i 99
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2009, 23:57:44 PM »
gött men de e olika inre drivknutar på en b motor i en 99 och en h motor i en 900.... de kan va samma men titta detta inan du sätter i motor å allt

Utloggad saabraggaren

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: h-motor i 99
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2009, 20:57:19 PM »
vilken årsmodel e det på saaben ? för på typ 70 talarna så måste du borra om det västra motorfästet annars ta det i bromscylinden ...
jag tycker att det e  lättas att bytta låda till 99:a för att slippa bytta främra motorfäste och drivaxlar ..

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: h-motor i 99
« Svar #6 skrivet: juli 19, 2009, 22:20:49 PM »
mm anars blir det lite tajt med kylet

Utloggad renegade

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: h-motor i 99
« Svar #7 skrivet: juli 20, 2009, 00:07:57 AM »
Attans!
man kanske skulle ha läst lite mer här innan jag hinka ner motorn ;D
jag flyttade över höger och vänster motorfäste från b-motorn dom va redan ombyggda så dom satt stumt
sen byggde jag om det främre fästet och det gick bra blev inte alltför trångt för kylaren.
trångt blev det däremot mellan generator och bromsservon, men det går fritt :D
då är det "bara" drivaxlarna som det kan fela på då. men passar 900 axlarna i naven på 99an?
då får jag väl använda dom helt enkelt om den inre knuten inte passar
Maskinparken:

Volvo 245

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: h-motor i 99
« Svar #8 skrivet: juli 20, 2009, 11:25:49 AM »
Ungefär 85 byttes det till mindre "koppar" på vxlådan; men det är inte hela världen byta dem.
Ta en i taget, se till att du får samma shims med på var sida; när du tar av "locket" så kan du knacka ut koppen från baksidan utan problem.
Glöm inte gängtätning på skruven till "locken"

Lycka till!

Mvh Johannes i Sjöbo

Utloggad stinkraggy

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: h-motor i 99
« Svar #9 skrivet: juli 20, 2009, 23:03:15 PM »
Ungefär 85 byttes det till mindre "koppar" på vxlådan; men det är inte hela världen byta dem.
Ta en i taget, se till att du får samma shims med på var sida; när du tar av "locket" så kan du knacka ut koppen från baksidan utan problem.
Glöm inte gängtätning på skruven till "locken"

Lycka till!

Mvh Johannes i Sjöbo

Om du menar medbringarna så är inte dom mindre från 85...

H-motor i 99a funkar finfint, lite risk att generatorn tar i bara om man smäller fronten, men man kan ju plocka bort generatorn om man vill.

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: h-motor i 99
« Svar #10 skrivet: juli 21, 2009, 12:35:13 PM »
Jo kärt barn har många namn, vet inte alltid hur saker benämns här på forum'et. Men visst är medbringarna mindre from 85. Dock ska man ha klart för sig att ibland sitter det fel när folk har bytt av andra orsaker. Som att beställa hem packningssats till kopplingsslavcylinderi innan man tagit isär den! Bäst beställa båda sorterna!

Mvh Johannes