Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Om byte av fördelare till ställbart tändläge  (läst 10261 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« skrivet: mars 17, 2010, 20:37:55 PM »
Hej!

Kan man göra så här?

Undrar om någon kan bekräfta eller bestrida att om man kopplar om kablarna som normalt går till hallgivaren på B202's remskiva, och kopplar dem till en fördelare med inbyggd hallgivare, från 16vT eller 900S, då kan ställa tändningen på vanligt vis?

Plus till plus, minus till minus, signal till signal...

Man skulle kunna flytta hallgivaren också, men detta måste väl ändå vara lite behändigare?

Har läst beskrivning om hallgivare i tändsystemen, och tydligen är det olika hålskivor för att det är samma tändmodul, men fördelaren går med halva hastigheten jämnförd med veven.

Kan ni berätta hur ni själva har gjort?

Med vänliga hälsningar

Johannes i Sjöbo

Utloggad Tricky

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 340
  • Tjörns MF
    • Visa profil
SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« Svar #1 skrivet: mars 18, 2010, 16:54:26 PM »
jag kan varken bekräfta eller förkasta de men de låter helt rätt.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« Svar #2 skrivet: mars 18, 2010, 21:21:44 PM »
montera ett komplett brytarlöst och leta sen på kabeln från boxen som ska ha pulsen från tändsystemet kommer att funka perfekt jag antar att det är en 16 v du håller på med

Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« Svar #3 skrivet: mars 18, 2010, 21:41:02 PM »
får säga samma som volyota, men ta ej en fördelare från en 900s. då du får en fast tändning då. alltså att om du ställer den på 30grader vid 5000rpm har du även de vid tomgång. utan ta en från en tidig 16v turbo eller äldre 9000. då får du en vanlig tändning som ändrar sig beroende på varvtal

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2010, 23:14:15 PM »
helt rätt folkrace fabriken---bygg om en gammal 9000 fördelare med hallgivare   sätt i vikterna från en gammal b fördelare lite pul men inte alls svårt att få till jag har byggt om flera   

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« Svar #5 skrivet: mars 19, 2010, 12:58:28 PM »
Den fördelaren jag har är med vacumförställning, som en vanlig gammaldags fördelare, bara med vacumklocka.
Jag ska göra som ni säger, leta upp en gammal fördelare; räknas de som hårdvaluta?

Ingen som har en liggandes och skräpar?

Mvh Johannes


Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« Svar #6 skrivet: mars 19, 2010, 15:14:18 PM »
Vid närmre eftertanke...
Varför skulle tändsystemet plötsligt bli "stumt" för att jag flyttar upp hallgivaren i fördelaren??
DET fattar jag nog inte!
Jag byter inte ut tändsystemet komplett utan jag "flyttar" hallgivaren upp i fördelaren.
Enligt elscheman jag läst med förklaring till så är tändmodulen samma, vilket innebär att antalet impulser från hallgivaren är samma, genom olika hålskivor.
Dvs jag byter till en annan hallgivare, som jag kan flytta på.
INGET ANNAT!
Förlåt om jag är envis!

Mvh Johannes >:D

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« Svar #7 skrivet: mars 19, 2010, 19:20:53 PM »
om du bara flyttar upp hallgivaren så kan du inte justera tändningen som du vill pga knacksensorn minsta knack så dumpar den några grader på tändningen och då är det ju ingen mening att göra något alls   OM DET NU ÄR KNACKSENSOR PÅ DEN

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« Svar #8 skrivet: mars 21, 2010, 13:54:04 PM »
Menar du att tändningen är backad för gott när väl sensorn har gripit in? Den "återställer" sig inte och går vidare med samma inställning?
Det finns ezk på min bil, kollade i går, hade ingen aning. Poletten börjar trilla nu, det tar lite tid med gamla gubbar vet du (60).
Då får man ta ett komplett tändsystem från 16vT eller bil utan ezk för att det ska funka?

Mvh Johannes

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« Svar #9 skrivet: mars 21, 2010, 17:32:13 PM »
jo den återställer sig.. men när man väl behöver hög tändning så skramlar det till och tändningen sänks därför bör tändningen modifieras för att få maximal tändning

Utloggad Morsole

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Om byte av fördelare till ställbart tändläge
« Svar #10 skrivet: mars 22, 2010, 21:26:49 PM »
Läste i en tråd att det på Volvos ezk går att ändra på tändningen genom att tex jorda plintarna 18 och 19, och det fanns en massa flera möjligheter. Skulle handla om 3-8 grader, och det borde ju räcka länge för etanolkonvertering?

Är inte det möjligt göra likadant med  Saabs ezk?

Någon som vet?

Mvh Johannes