Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: budget-trimm??  (läst 14300 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RallyKalle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #15 skrivet: november 08, 2010, 08:21:01 AM »
jag har funderat en del på de här med att modda lamdan så att den tror att den får för lite.. men de värkar vara jobigt...

Vet ej om det funkar! Och har ingen önskan å prova heller... (Jag håller mig till fullt programmerbara sprut istället)
Men ett motstånd på signalkabeln borde duga, för att sänka spänningen från lamdan  >:D  Behöver man göra tvärtemot, Dvs höja spännningen, borde man ju kunna montera ett pullup motstånd mellan signal och plus kabel?

Är man lite jävlig så monterar man en vridpott för att steglöst kunna reglera lamda värdet under färd  ;D

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #16 skrivet: november 13, 2010, 22:25:52 PM »
annars så kan man montera en vridpot istället för vattentemp avkännaren, så kan man få motorn att tro att den är kallare = mer bränsle. På 16v iaf, 8v är det totalt meningslöst då det som bror skrivit tidigare i tråden sitter LITEN mängdskiva i 8v med lambda = dåligt flöde. då är det bättre att köra med det "vanliga" makaniska sprutet. =)

Utloggad Granbacken

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #17 skrivet: november 27, 2010, 16:00:13 PM »
Att porta och plana toppen behöver ju heller inte vara så dyrt. Har du tillgång till en rak luftdriven slipmaskin (s.k "skrika") och ett hyggligt slipstift så kan man definitivt göra portningsjobbet själv. Se i första hand till att porta i kröken ner mot ventilen. Slipa ner ventilstyrningen och platån runt den. Lämna gärna en liten topp framför ventilstyrningen så att bränsleblandningen leds runt ventil skaftet. Slipa bort ojämnheter från gjutningen i kanalen men gör inte ytan blankpolerad för då bildas lätt pölar av bränsle, är ytan lite skrovlig sägs det att bränslet slås isär och förbränns effektivare i förbränningsrummet. Att plana toppen brukar kosta ca 300 kr på en mekanisk verkstad. Blockpackning finns att köpa billigt på folkraceshop.
Vad skall jag säga till grabbarna på forat?

Utloggad Jonathan Berglund

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
SV: budget-trimm??
« Svar #18 skrivet: november 29, 2010, 22:01:29 PM »
Angående inte "blank" yta i portar:

en del "proffs" (nu snackar vi HÖG nivå på kunskaper) gör små håligheter i ytan för att få bättre flöde. det fungerar på samma sätt som en golfboll, den har ju inte alla hål bara för skojs skull utan den flyger ju längre än en jämn boll med samma vikt.
så man "ska" ha rugglig yta av fler anledningar är bränslet i sig :P


Avgas där emot kan man tjäna lite på att ha blankt, för då fastnar inte sotet.

I förbränningsrummet ska det också vara rugglig yta, då fastnar sotet och isolerar så att värmen stannar i förbränningsrummet (detta tjänar man visserligen inte lika mycket på sugmotor som turbo).


Och som sagt, portningen är ju inte jääätte svår. se till att ha en topp som inte gör nått om du råkar slipa lite på en ventiltätning (test topp så att säga, så man vet hur man ska göra.. men blir den bra kan man ju använda den :) ) eller så, sätt dig med en slipmaskin (finns på jula, kostar nån hundring.. använd gärna den med långt skaft) och roterande filar (biltema tex. finns ofta på tradera och så också) och porta så som tidigare person sa, ta även bort gjutskägg eller förstora porten också, men om du inte vill räkna nåt så tar du en packning och portar efter den. se till att porten blir jämn.

sedan i förbränningsrummet slipar man ner "knölen/vårtan" vid tändstiftet, man kan även vinkla den "raka" delen av förbränningsrummet. sen planar du den ett par mm så blir det kanon! :)

//jonathan