Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: 140hk  (läst 8643 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VOLUFFE

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
140hk
« skrivet: oktober 18, 2009, 22:31:19 PM »
ja har b230 med 405 topp k kamm k jetronick sprut 2.5 tums från främre rör hur många hk kan de ve va tippar på 140hk.. är de bättre med H eller mån 7 kamm tycker den verkar lite slö....

Utloggad Drutten

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
SV: 140hk
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2009, 09:55:53 AM »
månen 7 är bättre med hästlängder.. men beror ju på hur du ställer kammen oxå om den ska gå på varv eller dra från botten.
Har du renoverat underdelen ?

Utloggad VOLUFFE

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: 140hk
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2009, 20:37:16 PM »
nej de har ja inte . vad mena du med hur ja ställer kammen??

Utloggad Drutten

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
SV: 140hk
« Svar #3 skrivet: oktober 20, 2009, 00:01:58 AM »
Alltså du kan ju ställa kammen lite före eller lite efter beroende på vilka egenskaper du vill ha.
Din kam kanske står att den ska gå bäst på varv o då blir den lite tråkigare på dom lägre varven.
Är inte så insatt i b23 sj då jag bara åker b20 men man har ju haft en o annan b23 oxå.
Men måste finnas nån på forumet som kan förklara hur kammen ska stå o hur man gör.

Utloggad VOLUFFE

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: 140hk
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2009, 12:27:35 PM »
är de då man använder ett ställbart drev till kammen

Utloggad Drutten

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
SV: 140hk
« Svar #5 skrivet: oktober 20, 2009, 13:08:34 PM »
man kan borra i original drevet oxå o sen slå i sprinten där istället om man inte vill kosta på sig ett ställbart drev.

Utloggad VOLUFFE

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: 140hk
« Svar #6 skrivet: oktober 21, 2009, 21:41:02 PM »
men hur mäter man till de så man får de rätt instält

Utloggad Drutten

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
SV: 140hk
« Svar #7 skrivet: oktober 22, 2009, 10:10:44 AM »
som sagt skruvar bara b20 så är så osäker på det där, men måste ju finnas nån på detta forum som kan b23.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: 140hk
« Svar #8 skrivet: oktober 23, 2009, 10:02:49 AM »
Inställning av kamaxel
Grundregeln är att kamaxeln monteras symmetriskt. Alltså att avgas- och insugningsventilerna är lika mycket öppna vid TDC (övre dödläge). Om inte annat anges, montera den så. Har kamaxeln olika avgas- och insugningsnockar blir det givetvis annorlunda. Vrids kamaxeln bakåt mot rotationsriktningen blir vanligen motorns effekt bättre på lägre varvtal. Omvänt blir således motorn oftast bättre på högre varv, och sämre på låga. Det rör sej om endast små avvikelser. En kugg är alltid för mycket, därför fordras att kamaxeldrevet borras om eller att ett justerbart drev monteras.
Först o främst skall du se till att du har ett märke som stämmer exakt för ”TopDeadCenter" = Övre Dödpunkt. Har du ett inställningsmått på exempelvis 4,50 mm, så skall 4:ans insugsventil ha öppnat så mycket när motorn står i TDC. Ventilspelet inräknat. Grundinställningsmått brukar levereras med kamaxeln. Om du inte vet inställning eller säg att kammen saknar noll märke, justera så att 4:ans insug ha öppnat 0.5-0.8 mm mera än avgas-ventilen när ettans kolv står i topp. Detta stämmer i stort sätt på samtliga kamaxlar. Om du minskar ventilens öppningsmått (senare öppning) så får du bättre botten-drag, ökar du (tidigare öppning) så varvar motorn mer men med sämre vrid som följd. Prova dig fram.