Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Weber 45  (läst 12800 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobias

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Weber 45
« skrivet: oktober 15, 2016, 22:47:39 PM »
Hej. Bor i Götene som ligger i Skaraborg. Undra om det finns någon i närheten som är
duktig på inställning av weber förgasare ? Med vänlig hälsning Tobias

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #1 skrivet: oktober 28, 2016, 21:13:18 PM »
Mitt tips är att skaffa en Bredbandslamda och justera fuggarna utifrån Lamdavärdet.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2016, 16:23:41 PM »
En lamda är utan tvekan ett bra verktyg.
Problemet är väll munstycken om man bara ska få till ett par förgasare en gång tex prova med andra e-rör kostar och blir det inte bra så är det ju pengar i onödan om man inte tänker hålla på med webrar fler gånger.
Även ett verktyg för och  synka förgasarna är bra att ha .
Grovsynka med förgasarna i bilen kan man göra på dom flesta webrarna (riktigt gamla saknar locket) igenom att loss det lilla locket över progretionshålen och lysa ner om man då öppnar spjällen så man kan se kanten av spjället rakt ner igenom ett hål sen ställer man så det står lika i den andra förgasaren

Utloggad Tobias

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #3 skrivet: oktober 30, 2016, 09:49:23 AM »
Tack för svar. Det är en båtmotor så det är lite krångligare med en bredbandslamda. Men det går med lite jobb.
Skall testa med den grovinställningen som föreslagits.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #4 skrivet: oktober 30, 2016, 15:57:44 PM »
Okej synka förgasarna är ju för att få spjällen och öppna lika mycket och tomgången brukar bli rätt ruppig om det står fel.
 vad är det för motor och trimningsgrad på den?
Vad för halsringar och bestyckning i förgasarna?
Kort eller långt insug?

Utloggad Tobias

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #5 skrivet: november 02, 2016, 19:03:46 PM »
Det är en b230 med en strokad vevaxel i som ger 2.5 liter. Lättare portad 530 topp  (ej planad). Långt insug. Förgasarna är nya fajs weber och jag skall kolla hur dom är bestyckade
och återkomma med det.

Utloggad Smuggler

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #6 skrivet: november 02, 2016, 20:11:03 PM »
Kolla med Timos motor.
Han bygger AQ151 med småportad 530 topp och Fajs 45or, Jimmy borde kunna ge tips på grund setup att utgå ifrån.

Vad kör du för kam?

Jag har lite Weber munstycken att sälja om du är intresserad.
Tror att det är E-F9 rör samt några huvud och lågfartsmunstycken.

Om det är ett par nya fajs 45or så är dom väl bestyckade så här:
http://folkraceshop.se/weber-45-fajs
« Senast ändrad: november 02, 2016, 20:42:30 PM av Smuggler »

Utloggad Tobias

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #7 skrivet: november 02, 2016, 23:16:16 PM »
 Jag har en v-kam. Är intresserad av munstyckena. Skall kolla med timos motor först för setup.

Utloggad Tobias

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #8 skrivet: november 26, 2016, 18:19:16 PM »
Har inte kommit i gång än med förgasarna men har en annan fråga angående oljefällan. Har en b230 och kör weber 45. Undrar vart jag skall ta vägen med den slangen som kommer ur oljefällans överdel ?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #9 skrivet: november 27, 2016, 12:47:51 PM »
Enklast är och dra den till en dunk eller något annat uppsamlingskärl gärna genomskinligt så ser man fort om det börjar ventilera ut mer än vanligt.
På en fräsch motor hamnar det lite vatten och lite oljekladd i uppsamlingskälet men en motor som är otät och läcker förbi kolvarna mm trycker i regel ut mycket mera olja.
Annars om man inte känner minsta medlidande med miljön och mupparna på miljöpartiet kan man bara dra en slang rakt ut så ev ventilation oljedimma mm inte kladdar ner motorn så är det tex på riktigt gamla bilar bara ett rör ner mot backen.

Utloggad Tobias

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: Weber 45
« Svar #10 skrivet: december 14, 2016, 19:21:55 PM »
Okej tack för svaret/Tobias