Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: b20 grå/brun olja efter topp byte. vilket fel?  (läst 8722 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
b20 grå/brun olja efter topp byte. vilket fel?
« skrivet: mars 17, 2013, 08:27:09 AM »
Jag ha bytt topp på min b20 och oljan på stickan är typ grå/brun och sen är de vit på olje locket. Tyder då väl att jag inte fått de tätt så de kommer vatten i oljan?
Och undra då vad som är felet?

-Kan de vara så att vatten pumpen störde till det för den satt på innan toppen, bli för mycket tryck på den istället?
-Exakt hur ska jag dra toppen, jag drog först 40 sen 80 sen varmkörde och lät den bli kall sen 90. (draget i nm)
-Hur viktigt är det att plana b20 topp? Kan det vara de?

Om ni undra i övrigt va de är med motorn är de portad E topp och dubbla förgasare, sen annan kam (minns ej vilken, men ha de uppskrivet nånstans)
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad JM-Racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • JM-Racing
SV: b20 grå/brun olja efter topp byte. vilket fel?
« Svar #1 skrivet: mars 18, 2013, 17:44:48 PM »
kan ju vara så att toppen är sprucken??

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: b20 grå/brun olja efter topp byte. vilket fel?
« Svar #2 skrivet: mars 18, 2013, 17:50:48 PM »
Nej de tro jag faktiskt inte, den motorn den kördes på innan va inga problem sen ha den bara legat någon månad.
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: b20 grå/brun olja efter topp byte. vilket fel?
« Svar #3 skrivet: mars 18, 2013, 18:53:43 PM »
kan ju vara packningen som är av dålig kvalitet --  vatten pumpen är det inte---   vad är det för märke på packningen

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: b20 grå/brun olja efter topp byte. vilket fel?
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2013, 20:54:27 PM »
Okej så inte vattenpumpen alls? Okej, det är packning från KG, GLASER heter den.
« Senast ändrad: mars 18, 2013, 21:03:40 PM av volvograbb »
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad renegade

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: b20 grå/brun olja efter topp byte. vilket fel?
« Svar #5 skrivet: mars 19, 2013, 17:02:52 PM »
en riktig skärrings packning är nog det enda som funkar enligt mig på en b20, iaf en som har högre komp än original
sen glöm inte bort att rengöra toppbultshålen i blocket ordentligt för är dom fulla med skit så kan det bli galet
Maskinparken:

Volvo 245

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: b20 grå/brun olja efter topp byte. vilket fel?
« Svar #6 skrivet: mars 19, 2013, 17:32:22 PM »
Okej, vad ligger en sån på för pris och vart kan jag köpa sån? Okej tack dom ska jag inte glöma göra rena!
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad JM-Racing

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • JM-Racing
SV: b20 grå/brun olja efter topp byte. vilket fel?
« Svar #7 skrivet: mars 19, 2013, 17:46:16 PM »
okej fick du rent ordentligt på packningsplanen både på topp och block när du satte ihop motorn? har själv användt  kg packningar men inte haft några problem. även med hög komp. men om du tar isär motorn igen så kanske du ser på packningen vart de har läckt igenom . nya bult? toppen planad så mycket att bultarna bottnar??
« Senast ändrad: mars 19, 2013, 18:01:52 PM av JM-Racing »

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: b20 grå/brun olja efter topp byte. vilket fel?
« Svar #9 skrivet: mars 19, 2013, 19:35:33 PM »
okej fick du rent ordentligt på packningsplanen både på topp och block när du satte ihop motorn? har själv användt  kg packningar men inte haft några problem. även med hög komp. men om du tar isär motorn igen så kanske du ser på packningen vart de har läckt igenom . nya bult? toppen planad så mycket att bultarna bottnar??
Tyckte jag fick bort allt men ska iaf göra det jätte noga nästa gång. Okej okej. Jag ska försöka göra det i veckan eller i helgen och helt enkelt byta packning. Toppen är lika hög som b20 topp så borde väl då inte va problem med förlänga topp bulta?
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)

Utloggad volvograbb

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Volvo 940 16v
Volvo 240 lätt trimmad B230

:)

jag använder inte FB så ställer mina frågor här :)