Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: B200 kam?  (läst 7765 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Epparn

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
B200 kam?
« skrivet: oktober 01, 2011, 14:28:58 PM »
Hej undrar var ni kan rekommenderar för kam i en B200F till gata?
//Epparn  :dyrka:

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B200 kam?
« Svar #1 skrivet: oktober 02, 2011, 08:42:21 AM »
FS280, men byt hellre till en B230F..

Utloggad Epparn

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: B200 kam?
« Svar #2 skrivet: oktober 02, 2011, 15:40:37 PM »
Tack för svar!:D
Vet du om man kan byta motor till b230F å få igenom den på besiktningen?  :-\

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: B200 kam?
« Svar #3 skrivet: oktober 02, 2011, 19:20:50 PM »
Krävs regbes med nya motorn, och den behöver ha med sitt styrsystem, avgasrening o.s.v. Men ska man nu lägga pengar på det kan man lika gärna välja en mer intressant motor, Volvo 240/740 (som jag gissar att det gäller) är ju faktiskt godkända för hyfsat mycket effekt utan att man behöver göra några större modifikationer.

Utloggad Epparn

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: B200 kam?
« Svar #4 skrivet: oktober 02, 2011, 20:20:53 PM »
okey jag det är en 740. vad för motorer menar du då? typ v8 eller b234? skulle det gå att bytta från b200F till b230F genom att bara byta sj:a motorn utan att behöva byta något annat? ända skillnaden är väll botten?  :-\

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B200 kam?
« Svar #5 skrivet: oktober 02, 2011, 20:37:06 PM »
Är det en importbil? Den fanns väl inga 740 med B200F i Sverige??

Utloggad Gunnarsson

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 237
    • Visa profil
SV: B200 kam?
« Svar #6 skrivet: oktober 02, 2011, 21:31:01 PM »
Hade ingen specifik motor i åtanke, men Chevas 5-liters V8 (eller åtminstone versioner av den) har tillräckligt lågt vrid för att vara godkänd i 740 och är rätt populär till V8-740, andra stoppar ner en 225-hästars turbofemma från 850 som också nätt och jämnt klarar vridmomentskravet. Lär ju vara en del jobb för att få grejerna att passa, men som sagt, ska man lägga pengar på en omreggning bör man åtminstone byta till en motor som är lite trevligare än en sunkig B230F.

Mappningen av sprutet lär skilja mellan 200 och 230-motorerna, eventuellt mer.

Utloggad Epparn

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: B200 kam?
« Svar #7 skrivet: oktober 02, 2011, 23:34:10 PM »
Japp är en import bil:D från Italien. okey har haft funderingar på att sätta i en v8 men ingen stans att var så får bli när man har tillgång till ett ordentligt garage.:D tänkte bara slänga i en bättre kam den här vinter får se om jag gör något till nästa vinter.:D den är ju nästan 99% rostfri så. :D:D :P :dyrka:

Utloggad vargen

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: B200 kam?
« Svar #8 skrivet: oktober 05, 2011, 22:40:36 PM »
1. ta du och stoppa i en b230f se till att få med styrbox bara kablar och allt annat kommer passa. och du behöver inte regbesikta ingen på bilprovningen kommer någonsin kontrollera detta så länge dina avgasvärden stämmer.

men skillnaden mellan b200 b230 är inte stor 10hk och lite vrid. 

jag hade skaffat ett extrakt och en fs280 kanske planat lite och portat väldigt lätt. sen kört som ett svin med den tills den inte vill mer flyttat grejerna till nästa maskin. ;D