Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Strokning  (läst 13137 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • autorepmek
Strokning
« skrivet: september 26, 2018, 13:18:08 PM »
Från b230 gjuten original vev 49 mm och 80 mm i slag till 84mm men då behövs nya stakar och kolvar fräsas av vev tapp 45mm och då med std borr 96mm så blir det 2432cc
B230 marin vev med original slag på 86mm går att slipa till 90mm slag och då är vev tappen 45mm och med std borr 96 så blir det 2548cc

b18-20-21-23 vevaxel med 54mm vevtapp och 80 slag, går att slipa om till att det blir 89mm i slag men då behövs nya stakar och kolvar, vev tapp 45mm,

b18 med std borr 1981cc

b20 med std borr 2210cc

b21 med std borr 2367cc

b23 med std borr 2577cc

b30 med std borr 3315cc

men det gäller att hitta vevstakar och kolvar som matchar och sen kan det finnas andra saker som hindrar att man inte kan använda max stroke typ hur blocket ser ut om det går att slipa ur för vevstakarna.

b230 veven och 84mm med nya stakar 150 i cc mått och fräsa av kolvarna är inga problem men dock ej för turbo för det håller det inte för, 

så ser det ut när man slipar offset
https://youtu.be/oZ6Ms6ze1wA
« Senast ändrad: oktober 18, 2018, 13:10:22 PM av Autorep »
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Strokning
« Svar #1 skrivet: september 26, 2018, 20:16:31 PM »
Klassikern är ju b23 block och vev och slipa veven till 85 eller 86mm (bmw m10 lager för 86mm) sen använda b230 vevstakar och svarvade turbo kolvar.
Då du skriver 45mm är det någon speciell vevstake du tänker på då som passar?
Du råkar inte veta någon svensk återförsäljare som har lager för b23 vevstake och 1mm nerslipad vevtapp (58mm ytter och 53mm innerdia)

Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • autorepmek
SV: Strokning
« Svar #2 skrivet: september 27, 2018, 14:31:23 PM »
kollade men hittade inget
du får slipa ner den till 49mm på vev tappen och använda b230 staken
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Strokning
« Svar #3 skrivet: september 27, 2018, 20:05:11 PM »
Hittade lager i USA men kändes ju omständigt att beställa därifrån till en svensk motor :-\
Är en gammal påsvetsad sen slipad vev med 88mm slag och lite porer mm så inget ja vill kosta på och sätta i nån seriös motor och har allt utom lagren för att kunna sätta ihop en underdel med den lagom för folkrace eller något annat mindre seriöst syfte.
Men har du något budget resept på mkt volym typ nån org vevstake från nån motor med liten vevtapp och helst 23mm kolv bult (för b230 kolv) för att få så mkt volym som möjligt i en b23 underdel utan att behöva anpassa mera än komphöjden?

Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • autorepmek
SV: Strokning
« Svar #4 skrivet: september 27, 2018, 23:54:55 PM »
Det är att slipa en marin vev offsett så att vev tappen blir 45mm istället för 49mm och då går man från 86mm i slag till 88 är då max slag.
Stakarna som jag har i tanke är det lite bearbetnings jobb på innan de är att montera, lill ända är för bredd och kolvbults hålet är 22mm måste ju honas upp till 23mm och staken har ett cc mått på 150mm vilket är 2mm kortare än orginal staken. Då blir det 2,54 liter motorvolym.
Eller bara slipa en orginal vev offsett och få 84mm  motorvolym enda som behövs att köpa är 4 st nya stakar och jag håller på att kolla upp det och vad jag behöver göra med de plus lager och p-sats
Ska se vad priset skulle hamna på om det är värt att jobba med det
« Senast ändrad: september 30, 2018, 15:07:33 PM av Autorep »
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Strokning
« Svar #5 skrivet: september 28, 2018, 11:52:26 AM »
Hur tänker du när du säger 94mm slag?
Slipar man ner tappen 4mm flyttar man ju bara ut centrum 2mm men då går kolven ju 2mm längre både upp och ner så ökade slaglängden blir samma som antalet mm man slipar bort minus det lilla man tar längst ut på tappen för att få fin yta
Så en marinvev borde gå slipa till 90mm slag
En b20 b23 eller b30 vev 89mm med 45mm vevtapp.
Eftersom folk brukar begära 4-5k för en marinvev och antar du tar liknande pengar som andra firmor för en exenterslipad vev (3500-4500) så börjar prisskillnaden mot en nytillverkad smidd vev bli rätt liten.
Om det däremot gick få en b23 vev slipad 89 sen fanns org vevstakar från någon motor som var lätta att bearbeta så de gick sälja vevaxel och vevstakar för typ 5k +stommar och sen inte få mera jobb än man får med en vanlig 85mm vev för b230 vevstakar borde det ju finnas en marknad för det :)

Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • autorepmek
SV: Strokning
« Svar #6 skrivet: september 29, 2018, 09:49:33 AM »
Om jag minskar tappen så ökar inte slaget något 
Utan det är bara dia på tappen som minskar.
Det som händer när man offsett slipar är att man, räknar ut hur mycket man kan flytta cc måttet på vev tappen.
Vi säjer att jag ska slipa en marin vevaxel som har 86mm i slag och har en vev tapp på 49mm.
Om jag slipar ner vev tappen till 45 då har jag slipat bort 2mm på radien men det är fortfarande 86mm i slag.
Men om jag ställer in vevaxel slipen på att jag ska slipa en vevaxel med, vi säjer 94mm i slag då när jag börjar att slipa så kommer det att bara slipa på under sidan av vev tappen och typ 12 är tdc 6 är bdc och den första mm som slipas bort kommer att bara slipa mellan typ 7-5 nästa  mm kommer att slipa typ 9-3  nästa mm kommer att slipa typ 11-1 och sista mm kommer att slipa runt hela tappen och då har man en vevaxel som är strokad till 94 mm och en vev tapp med en diameter på 45mm
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Strokning
« Svar #7 skrivet: september 29, 2018, 19:22:10 PM »
Jag menar ju givetvis att man offsetslipar tappen så slipar du 4mm så tar du ju helst allt utom nån hundradels mm på insidan men tänker jag fel när jag säger att du bara kan flytta ut centrumet hälften av antalet  mm du slipar bort.
Slipar man tex en 50mm tapp till 40mm så är ju radien (från ytan till centrum alltså) 20 istället för 25 mm dvs halva måttet mot antalet mm man slipat bort.

Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • autorepmek
SV: Strokning
« Svar #8 skrivet: oktober 01, 2018, 11:37:36 AM »
Jag fick järn släpp.  :banghead: :doh:
Det stämmer att man kan ju inte flytta mer än 4,5 mm på en b23 vev för att kunna slippa ner den till 45 mm och få en ökning på 9 mm på slaget om man vill ha mer slag måste vev svetsas
 :read: Och jag har justerat motor volymerna i mitt första inlägg
« Senast ändrad: oktober 01, 2018, 11:40:28 AM av Autorep »
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • autorepmek
SV: Strokning
« Svar #9 skrivet: oktober 23, 2018, 08:04:09 AM »
Vevaxelslip jag använder vid slipning av vevaxlar är en schou 1500/270H
« Senast ändrad: december 05, 2018, 13:00:56 PM av Autorep »
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • autorepmek
SV: Strokning
« Svar #10 skrivet: december 01, 2018, 20:49:56 PM »
Fick hem min honings maskin så är det bara att köra, det är en Sunnen CV 616
Se youtube
https://youtu.be/YaFgjmiiIFA
« Senast ändrad: december 05, 2018, 13:05:40 PM av Autorep »
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

Utloggad Autorep

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
    • autorepmek
SV: Strokning
« Svar #11 skrivet: december 12, 2018, 07:53:51 AM »
Så då är det färdigt och kan börja inrikta mig på bromsbänken å få den klar  :yourock:
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Snart motorbromsning 1300hp/ 14000rpm
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek