Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: Funderingar kring V8 smog motorer.  (läst 11906 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
Funderingar kring V8 smog motorer.
« skrivet: december 29, 2016, 17:12:23 PM »
Hej!  :)

Nej detta är inte frågor angående volvo men då jag anser att ni på denna sida erhåller mycket teoretiska kunskaper vill jag först fråga här. Och om moderator vill flytta så får han göra det.

Jag TROR det var sleepy på detta forum som visade bilder på en 530 topp, där förbränningsutrymmerna var liksom urgröpta eller iaf urfilade kanter osv. Just för att göra förbränningsutrymmet större. MEN inte för att få mindre effekt utan förhoppningsvis MER effekt.

MEN på en V8 smog motor är det betydligt större förbränningsrum än på muskelbilarnas toppar. smogtopp på ca 78 79 cc och muskelbilarnas på ~60 cc.

305 cui är ju på 145 hk och 350 cui på 170 hk ungefär. medans muskelbilarna hade betydligt mer effekt MEN mindre förbränningsutrymme. Ja mer komp men kan ni förklara varför man då på en 530 topp filar upp förbränningsutrymmet?

Och kan jag på nåt sätt dra nytta av stora förbränningsytrymmen på min oldsmobile 350 smogmotor?

mvh   :help:

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« Svar #1 skrivet: december 30, 2016, 16:58:43 PM »
Jag filar upp förbränningsutrymmena runt ventilerna för att underlätta för gaserna att komma in och ut men samtidigt vill jag plana toppen för att få högre komp.
Det optimala vore och svetsa igen runt ventilerna först så man får bort badkarsformen och kan göra fina radier upp från ventilsätena men det är ett jäkla jobb med det så är mest bara i dom värsta 2400rc motorerna mm som det görs
Att bara öppna upp runt ventilerna sänker ju kompan och planar man inte då är det en avvägning om man tappar mera på lägre komp än man vinner på högre flöde.
En sådan smog motor är ju korkat bygd för att få nått avgasvärde bättre då mindre av ämnet blir till vid en svalare förbränning (goggla för mera info om det)
Enda gången du kan dra någon fördel av den låga kompan är om du skulle överladda motorn annars blir den piggare och mera bränslesnål med högre komp

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« Svar #2 skrivet: december 30, 2016, 19:11:52 PM »
Tack för infon.

Då jag inte vill lägga för mycket pengar på begagnade toppar osv men ändå få lite mer effekt tänkte jag om man kan plana för att få  högre komp o mer effekt.

Funkar det bra?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« Svar #3 skrivet: december 30, 2016, 21:10:04 PM »
Jag har väldigt dålig koll på gamla jänkarmotorer så vet inte vad topparna tål i planing rent mekaniskt och sen när man planar så hamnar ju topparna lägre och mera ihop så planar man mycket kan det hända att bult hål för insug mm börjar misstämma.
Men det måste ju gå läsa sig till vad som går göra och hur mycket det går plana.
Men med tanke på den mycket låga liter effekten så borde det vara väldigt enkelt och förbättra.
Tex en 350 på 5,7 liter och 170hk har ju ca 30 liter hk och tex en volvo b20 har 41 liter hk och går mycket lätt och öka till typ 55 med lite vassare kam planad och mycket milt filad topp och dubbla su (110 hk då i en b20)
Samma jobb på en 350 borde ge ca 310 hk och det är ändå en mycket mild trimning men det skulle nog kräva lite portning högre komp annat insug förgasare och kam möjligen mera saker.
« Senast ändrad: december 30, 2016, 21:14:36 PM av sleepy_ »

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« Svar #4 skrivet: februari 05, 2017, 18:57:34 PM »
Nu har jag fått hem bilen.
En oldsmobile cutlass med 350 motor.

Motorn är vad jag hört orörd fast kringliggande delar såsom bränslepump startmotor generator servopump är bytt.

Men jag har sett att en pvs ventil är sönder på insuget samt att motorn inte går upp i temp.

Jag vill köpa ny termostat men här qinns det tre olika temperaturer att välja på.

71 82 91 grader.

Vilken ska jag välja?

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« Svar #5 skrivet: februari 08, 2017, 12:06:35 PM »
Hur ska bilen användas? Enbart sommarbil ta 71 grader då är chansen mindre för ånglås och att den kokar varma sommardagar.
Enbart vinterbil 91 grader det blir bättre värme då.
Annars antar jag att 82 graders är standard och dom andra är om dom säljs till varma eller kalla  stater/länder.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« Svar #6 skrivet: februari 10, 2017, 08:06:04 AM »
Jag köpte 82 graders då det är standard. Men som du säger har jag hört att 71 graders termostat ska användas varma dagar på t ex en cruising.

Bilen kommer jag använda som glidarbil i olika sammanhang o nån cruising ibland. Till o från bilträffar o utställningar.

Jag tackar för att jag får skriva här då det inte handlar om volvo men känner att det finns kunskap här som är uppskattad av mig.  :yourock:

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« Svar #7 skrivet: februari 10, 2017, 08:15:47 AM »
Ny fråga:  ;)

Vacumet som finns i motorn skapas av kolvarna eller?

Å hur kan vacum ändras genom olika grader på tändning?

Har läst om att tändning står på en viss grad på tomgång o annan vid "stall speed"

Jag fattar inte det men kan någon förklara utförligt för mig så vore det tacksamt  :help:

Dummietråden jag skapade och läste flera ggr om gjorde mig betydligt klokare men nu vill jag lära mig om v8 och förgasare o tändning så man klarar av att göra saker å ting självo inte behöva lämna in på verkstad.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« Svar #8 skrivet: februari 14, 2017, 01:35:07 AM »
Vakumet eller undertrycket som det igentligen bör kallas skapas då kolven går ner med insugsventilen öppen så gaserna åker ner i cylindern.
Ju effektivare motorn förbränner det som kommer in i cylindrarna ju mindre behöver man få in för att den ska orka gå.
Så högre tändning på tomgång kan ge bättre förbränning som gör att motorn varvar mera då kan man stänga igen spjället mera och motorn suger ett högre undertryck på samma varv som innan tändningen ökades.
Höjjer man för mycket finns chansen istället att det spikar när man gasar eller att motorn slår emot på startmotor varv. 
Det sitter ju en så kallad vakumklocka på tex en b23 fördelare som ökar tändningen vid undertryck i insuget för att göra motorn effektivare vid låglast men som sänker tändningen vid stort gaspådrag så motorn inte ska spika.

Utloggad bosabengt

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Funderingar kring V8 smog motorer.
« Svar #9 skrivet: februari 16, 2017, 09:47:05 AM »
Tack för svaret. 

Jag fattar sådär kan jag säga.  :P

Jag fattar det med vakuum men sen ihop med tändning spikning å det...

Man skulle behöva ha nån som kan visa också lite när man väl står under motorhuven.