Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: B230F Trim Frågor  (läst 10151 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MrRunkle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
B230F Trim Frågor
« skrivet: juni 29, 2016, 20:09:37 PM »
Hej !!

Ny reggad men läst massa på denna sida om Volvotrim osv.

Nu till saken .

Har en son som skaffat sig en volvo 240 o vill få fart på denna .

Som den va vid köpet sitter det :

B230 F med orörd 530 topp
Äkta H kam.
Lättat svänghjul.
Turbokoppling.
Sportfilter i original insatsen.
Lh 2.2 system.



Inköpt:

Extraktor rör : Kg Trim steg 3

Simons helsats 2 1/2 Till Turbo (andra va restat . Downpipe behövs inte :)

Planad,portad 530 liknande din Sleepy . 3 mm taget.

H kammen skall flyttas över till den nya toppen.

Ställbart kamdrev 

Ställbar btr som skall dit .






Vad behöver man tänka på när allt är ihopsatt .

Bränsletryck ?
TDC på en H kam ?
Tändning?

Osv .

Ge en förälder tips ....
Ps Ni som grejjat med dessa stridsvagnar va kommer denna kunna ge i vilda ponnyhästar ca Ds

Tack så mycket
« Senast ändrad: juni 29, 2016, 20:51:05 PM av MrRunkle »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230F Trim Frågor
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2016, 22:47:38 PM »
Voc åkarna brukar ställa H kamen så den öppnar 2,3-2,5 mm det bör vara en bra grundinställning.
Sen kan man ju vrida lite fram och tillbaka när motorn går och man kan provköra.
Då känner du ju  vart den känns går bäst.

Har du planat toppen 3mm går den nog bäst vid rätt låg tändning med 95 oktan ger den troligen mest effekt just innan de spikar men gissar på 30 grader på höga varv är en bra början.

Bränsletrycket kan du ha original till en början eller något högre sen prova justera upp det lite när motorn går och se om den blir starkare.
Om du inte har nån bbl och koppla in och se.

Har du inte satt ihop motorn än gör det rätt mycket om man får porta till originalinsuget där spridaren sitter.
En Annan sak och prova när bilen går är och testa ta lös lmm från luftboxen och bara prova utan luftfilter går den bättre då kan det va org luftboxen som stryper och de kan hjälpa och ta upp mera hål i den för insugs luften.
Mvh
« Senast ändrad: juni 29, 2016, 22:49:42 PM av sleepy_ »

Utloggad MrRunkle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: B230F Trim Frågor
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2016, 10:35:26 AM »
Tack för det snabba svaret.
Ska göra som du säger, du har ingen bild på tillsnyggandet av spridarna?

Tack

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230F Trim Frågor
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2016, 12:28:36 PM »
Har säkert nån dålig bild på telefonen kan mmsa om du skickar nummer i pm eller lägger ut de här (jag är så förbannat oteknisk så duger inte till och lägga upp bilder från telefon

Utloggad MrRunkle

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: B230F Trim Frågor
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2016, 20:15:09 PM »
Nummer kommer  :)
 :yourock:

Utloggad mille740

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: B230F Trim Frågor
« Svar #5 skrivet: juli 10, 2016, 16:10:29 PM »
Inte funderat på någon annan Kamaxel från folkraceshopen eller Timo?

På min numera sålda 740 med b230f block köhler maskin var bränsletrycket justerat  till 3,5-3,7bar ca med org spridare och Lmm.  155hk/ 215nm på pappret  ;) Fan vad jag ångrar att jag inte portade insuget  :banghead:
« Senast ändrad: juli 10, 2016, 16:21:43 PM av mille740 »

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230F Trim Frågor
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2016, 20:39:27 PM »
Om man redan har en H kam tror jag inte det är värt och byta till något annan mild trimkam H kammen är inte så dålig och en annan kam kostar ju så blir det jobb med lashcaps mm för några få hk har man däremot ingen kam så är det ju lika bra och köpa en snäll trimkam:)
Vad satt de för topp/kam i din 155hk motor? 
Insuget stryper ju ganska fort men det går ju inte göra några jätteförbättringar men några hk till går det ju hitta om övriga motorn är nog vass:)

Utloggad mille740

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: B230F Trim Frågor
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2016, 20:39:53 PM »
Det satt en 530 topp som Köhler portat och planat, minns även han pratade något om frästa ventilsäten också. Folk skrattade när jag sa att det var en 530 men när jag sa att han fixat den blev dom tysta  ^-^ 

Han föreslog att jag skulle göra eget plenum insug då det var det som var närmsta strypningen. Sprutet kunde ge soppa ett tag till men förgasare hade varit det bästa.

Jag hade ju ingen annan bil att köra med då så dom första 50 milen till jobbet var skitroliga sen blev det riktigt jobbigt att köra den genom 40km/h samhällen då den var riktigt orolig under 2000rpm  >:D

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: B230F Trim Frågor
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2016, 06:26:02 AM »
förstår inte varför man skulle skratta över en 530 dom har ju mindre kanaler från början och verkar ge bättre register på motorer under 200hk men behöver mera jobb för och lämna den effekten än en 531.
har man inte större förgasare än 45er eller ett original insug använder jag helst en 530 topp men är ju många som inte kan själv eller vill lämna bort en topp för ett jobb och då ger ju en 531 i org utförande mer än en 530