Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: B230F - råd & tips kring sugtrim  (läst 96029 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
B230F - råd & tips kring sugtrim
« skrivet: oktober 26, 2009, 11:00:22 AM »
Hejsan!

Har en B230F med följande saker gjorda:

Orginal bottendel med nya lager osv.
531:a med vx3:a - planad (1mm) & portad
Typ 2 Xtractorrör

Nu har jag tröttnat på vx3:an då den inte alls ger mig den busglädje jag är ute efter, är inte det roligaste med all effekt efter 4000RPM.

Jag undrar vilken kam ni rekommenderar, mitt effektmål är runt 170hk och en motor som har ett fint bottendrag men ska endå inte bottna ur på högre varv.

Är även ute efter dubbla ventilfjädrar osv. Men vad behöver man igentligen byta för att köra med det?
Ge mig gärna artnr. på de delar jag behöver för detta!


Edit:

Är väldigt intresserad av FS288 kammen tillsammans med hårdare ventilfjädrar samt ståltryckare, vad ger denna kammen för karaktär på motorn?

//Christian

« Senast ändrad: oktober 26, 2009, 11:24:29 AM av Carfreak »

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2009, 06:55:19 AM »
FS288 är en rallycrosskam. Den kräver att du gör en hel del med motorn. Jag skulle rekommendera FS280, FS122 el. FS296.
« Senast ändrad: oktober 27, 2009, 10:33:09 AM av Carfreak »

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #2 skrivet: oktober 27, 2009, 10:33:21 AM »
FS288 är en rallycrosskam. Den kräver att du gör en hel del med motorn. Jag skulle rekommendera FS280, FS122 el. FS296.


Okej! Låter bra! Antar att 288:an kräver större ventiler osv. ?
Funderar på att lämna iväg toppen till JB Engine för mer portning samt fräsning av ventilsätena också.
Vill ha en så bra kam som möjligt som ger mig bottendraget utan att bottna ur på högre varv.
Berätta gärna lite mer om de kammar du rekommenderat, vilken karaktär motorn får med de kammarna.
Tar ni emot VX3 kam som utbyte?
Vad kan man förvänta sig för effekt med FS280 kammen, portad/planad 531:a, xtractor samt 2½" system ?
Hur ter sig MPRE boxarna tillsammans med dessa saker, något att satsa på ?
« Senast ändrad: oktober 27, 2009, 10:47:00 AM av Carfreak »

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #3 skrivet: oktober 27, 2009, 18:19:19 PM »
FS288 kräver bearbetning av topp. Större ventiler behövs om man ska få riktig fart på prylarna. Siktar du på c:a 170hk så är det helt fel kam. Den ska du ha om du siktar mot 230-250hk.

Med en FS280 el. FS122 kan du ganska lätt få 170hk, men jag vet inte hur det är med F-sprutet, om det hänger med?!? (nån som vet?) Med FS296/FS300 kan man nog få ut mellan 180-220hk, men allt hänger på hur duktig man är att trimma. Hör av dig till Axelsson Engineering om du har mer specifika frågor.

VX3 kammen funkar som utbyte.

Vet inte vad MPRE boxar är för nåt?

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #4 skrivet: oktober 27, 2009, 19:25:26 PM »
FS288 kräver bearbetning av topp. Större ventiler behövs om man ska få riktig fart på prylarna. Siktar du på c:a 170hk så är det helt fel kam. Den ska du ha om du siktar mot 230-250hk.

Med en FS280 el. FS122 kan du ganska lätt få 170hk, men jag vet inte hur det är med F-sprutet, om det hänger med?!? (nån som vet?) Med FS296/FS300 kan man nog få ut mellan 180-220hk, men allt hänger på hur duktig man är att trimma. Hör av dig till Axelsson Engineering om du har mer specifika frågor.

VX3 kammen funkar som utbyte.

Vet inte vad MPRE boxar är för nåt?

Okej! Allt över 170hk är givetvis ett plus! Ev. kommer även en 2,5l sats monteras! Vill ha en kam som ger mycket effekt på låga varv utan att tappa på högre. Toppen kommer att utrustas med Dubbla fjädrar, ståltryckare, radiesäten, portning & 2mm planing. Delarna i toppen kommer även att vägas in så alla mekaniska komponenter har så nära identisk vikt som möjligt!
Hur är det med era svänghjul, söker ett lättare svänghjul som passar till F sprutet med svänghjulsgivare.
MPRE boxar är de som sitter i VOC bilarna, mer än så vet jag ej.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #5 skrivet: oktober 27, 2009, 19:29:19 PM »
Hur är det med era svänghjul, söker ett lättare svänghjul som passar till F sprutet med svänghjulsgivare.
Har tyvärr inga svänghjul till F-sprutet, men byt till MS och fördelare med HAL-givare, så kan du byta till ett plant svänghjul  ;D

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2009, 19:39:16 PM »
Hur är det med era svänghjul, söker ett lättare svänghjul som passar till F sprutet med svänghjulsgivare.
Har tyvärr inga svänghjul till F-sprutet, men byt till MS och fördelare med HAL-givare, så kan du byta till ett plant svänghjul  ;D

Har ett MS II V3 liggandes så ev. kan det bli tal om att byta, får se hur långt F sprutet räcker, till att börja med så byter jag nog till en blockmonterad fördelare så jag kan ställa tändningen, spridare kommer nog också att bytas ut mot -968:or samt höjt bränsletryck.

Om du skulle byggt en B230F maskin, vad hade du stoppat i den motorn för att få ut, säg 200hk ?

Har även skickat ett mail till Axelsson Engineering nu för lite mer råd.

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #7 skrivet: oktober 27, 2009, 19:42:00 PM »

Om du skulle byggt en B230F maskin, vad hade du stoppat i den motorn för att få ut, säg 200hk ?

När jag bygger motorer så får jag vara beredd på att bli av med den för 6.500:-, så man lägger inte så hemskt mycket pengar på den i onödan... Jag tror att Axelsson kan ge dig ett bra svar...

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #8 skrivet: oktober 27, 2009, 19:49:47 PM »

Om du skulle byggt en B230F maskin, vad hade du stoppat i den motorn för att få ut, säg 200hk ?

När jag bygger motorer så får jag vara beredd på att bli av med den för 6.500:-, så man lägger inte så hemskt mycket pengar på den i onödan... Jag tror att Axelsson kan ge dig ett bra svar...

Aha, bara för folkrace då. Hoppas jag svår svar under morgondagen, han ligger ju rätt nära göteborg också.

Utloggad volyota

  • Weber 55
  • ****
  • Antal inlägg: 421
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #9 skrivet: oktober 27, 2009, 19:51:18 PM »
kasta orginalsprutet i soptunnan o satsa på ms

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #10 skrivet: oktober 28, 2009, 08:48:58 AM »
Är det någon som testat TG´s extractor grenrör? är de något att ha jämfört med KG´s ?

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #11 skrivet: oktober 28, 2009, 09:09:05 AM »
Tror det är samma...

Utloggad folkracefabriken

  • Dubbla SU
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #12 skrivet: oktober 28, 2009, 09:20:45 AM »
jag vet att f sprutet, med chippad tändning och bränslebox på en 2,3 underdel kan ge över 200hk.

finns bevis på det.
en här i värmland har en demobil så folk kan pröva och se de själv, en 940-91a gått 25tusen mil
toppen är gjord i cnc maskin, 7an kam, extraktorör och 2 1/4" avgas.
motorn i övrigt med luftfilter, spridare och svänghjul är std.
motorn ger 200hk mellan 6100-6700rpm varvstopp på 7150rpm


Utloggad Drutten

  • Weber 45
  • ***
  • Antal inlägg: 149
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #13 skrivet: oktober 28, 2009, 10:22:17 AM »
Är det någon som testat TG´s extractor grenrör? är de något att ha jämfört med KG´s ?

Varför inte bara ringa till micke grön gotland o beställa ett, är kopior av KGs rör o betydligt billigare än o köpa av TG el KG o få precis samma kvalitet.

Utloggad Carfreak

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
SV: B230F - råd & tips kring sugtrim
« Svar #14 skrivet: oktober 28, 2009, 10:59:06 AM »
jag vet att f sprutet, med chippad tändning och bränslebox på en 2,3 underdel kan ge över 200hk.

finns bevis på det.
en här i värmland har en demobil så folk kan pröva och se de själv, en 940-91a gått 25tusen mil
toppen är gjord i cnc maskin, 7an kam, extraktorör och 2 1/4" avgas.
motorn i övrigt med luftfilter, spridare och svänghjul är std.
motorn ger 200hk mellan 6100-6700rpm varvstopp på 7150rpm



Låter ju toppen! är det voc chippen som sitter i?
Med 7an så menar du månen 7 kammen som är ungefär som FS296:an va?