Folkraceshop - Billiga delar till din Volvo Saab Opel BMW  

Författare Ämne: lh 2.2 / 2.4  (läst 6749 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frallan

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
lh 2.2 / 2.4
« skrivet: december 04, 2013, 00:07:03 AM »
Tjenare!
Har en 740-88 med lh 2.2 som jag ska bygga på.
Motorn är från en krockad 940 dvs med lh 2.4.
Topp 531.
Vad behövs göras för att få lh 2.4 i 740:in.?
Eller hur mycket effekt kan man få ur lh 2.2?
Ingen idé att byta?
Tacksam för kunniga svar! :) 

Mvh

Utloggad Folkraceshop

  • Administrator
  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 728
    • Visa profil
    • https://folkraceshop.se/
SV: lh 2.2 / 2.4
« Svar #1 skrivet: december 04, 2013, 07:18:47 AM »
Låter som en tuff uppgift. Du behöver ha med allt kablage både från bränsle- samt tändningsboxen.

Utloggad sleepy_

  • Trippla Weber 100
  • *****
  • Antal inlägg: 511
  • Team byaracing
    • Visa profil
SV: lh 2.2 / 2.4
« Svar #2 skrivet: december 11, 2013, 07:25:33 AM »
Det är en del jobb med men det är bara och märka upp alla kontakter till insprutningen riva ut härvan och rensa bort kablar till lysen osv sen flytta över och koppla in är man nybörjare på och skruva allmänt så kanske det är rätt svårt:P
men annars ska det gå fixa
lh2.2 är inget höjdarsystem för trimning finns inga chipp mm för och höja varvstoppen och ändra bränsle och tändkurvan men ska man köra standard motor eller kanske 130-140hk och inte varva mer än 6000 fungerar det bra bara och ställa upp bränsletrycket lite annars vill den gå snålt.
det går ju plocka betydligt mera än så med lh 2.2 också men inte optimalt direkt.

Utloggad Muggen

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: lh 2.2 / 2.4
« Svar #3 skrivet: december 14, 2013, 19:18:00 PM »
Jag har gjort konverteringen lh2.2 till 2.4 i hopp om att kunna köra med chip på bränsle och tändning.
I mitt fall gick det sisådär, Jag saknade möjligheten att kunna laborera med tändningen på mekaniskt vis på lh2.4
Dessutom tog det riktigt lång tid att räkna ut vart sladdarna skulle sitta i respektiva box, så jag satt med papper och penna och ritade egna system.....men chippen jag hade höll inte riktigt vad som utlovades så jag tröttnade efter en hel dag på banan och senare även en hel dag på isen för att ställa in och leta småfel på den.

Kände att bilen hade mycket trevligare motorkaraktär med org lh.2.2 än med chippad 2.4... förvisso med varvstopp,
men eftersom jag satsade på en vridstark kam, 3.91 utvx. på bakaxeln så kunde jag plocka effekt redan vid 2500 varv och den höll i till c:a 5500. (Övrigt sitter det oplanad 531 och extraktor med 2"  på den, så det finns lite mer pulver att hämta)

Men har man aldrig testat och har orken så kanske man hittar saker som jag missat och kanske hittar den perfekta inställningen kontra vad chipen är mappade för.

Utloggad Amders

  • Enkel förgasare
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: lh 2.2 / 2.4
« Svar #4 skrivet: december 24, 2013, 09:38:43 AM »
Är det inte lättare att flytta över hela el härvan i motorrummet? Mycket är ju samma 700/900.