Nu har det blivit bromsat en motor till där jag jort toppen även denna igentligen en snikmotor som satts ihop på skolekonomi till en 18 årsbil.
Men ägaren har varit nogrann och lagt ner en hel del tid på motorn
Den kördes med fajs 45er med 40mm halsringar billiga jutjärnsinsug en fs 300-13 hårdare enkelfjädrar och aluretainers från folkrace shoppen.
Ett micke grön extraktorgrenrör och 2,5'' efter det
Bottendelen en tidig b230 renoverats med kolvringar lager och det byttes till nyare stadigare Vevstakarna.
Toppen har Jag portat mirat mm den flödar 201 in och 156 ut vid 16mm med standardventiler flödar 187 vid kammens max lyft med insug och förgasare monterat inte maxad men avstämd mot kam och förgasare.
Och gav 194 hk vid 6400 varv och 240nm vid 4900 varv. Över 180 hk mellan 5400 och 7300 varv och över 230 nm mellan 4300 och 5900 varv.
Eftersom det är en gatmotor bromsade den på 95 oktan kompan är ca 11,7-1 toppen planad 3,1mm (planad om en gång pga första firman gjorde ett oacceptabelt jobb så det blev lite mer än tänkt)
Och då fick tändningen begränsas till 30 grader även vridet blir nog lite begränsat då motorn är ganska spikkänslig.
98 oktan ett planat block med lite kolvuppstick och ett brytarlöst tändsystem så är man riktigt nära 200hk och 250nm men dom sista hk som skulle gå hitta då är ju inte så kostnadseffektiva speciellt för någon som går skola fortfarande.
Alla små utgifter drar ju iväg men tror det mesta utom insugen är från folkrace shoppen och allt större hårdvarumässigt ska inte ha kostat mer än kring 10000 kr gämför man med vad en firma tar för bara en530 topp för 190-200hk så är denna motor riktigt kostnadseffektiv